Ett akvarium i sig självt går att använda som vattenpass om det är en akvariebänk som skall ställas in så den är helt med horizontalplanet i både x och z led. Fyll i några liter vatten i akvariet så att det blir ca 0,5-1 cm vatten i akvariet och mät/titta på djupet på vattnet (jag brukar doppa i fingret och känna hur långt upp på fingertoppen vattnytan hamnar på olika platser på akvariets bottenyta) så ser man var bänken bör höjas upp eller sänkas.
Om det är något annat ändamål och nogrannheten ej behöver vara exakt kan du köpa ett billigt vattenpass på ICA eller liknande ställe, brukar gå att få tag på från ca 30:-.
Ett "vattenpass" som jag använde när jag renoverade badrummet förra året och skulle mäta vågräta linjer över rummet:
Ta en genomskinlig slang (inte för tunn) av önskad längd (inte för lång för då blir det lite "tröghet" i passet) och fyll det med vatten, lämna minst en halvmeter luft i vardera ända så blir det lättare att hantera.
Tja nu är det bara att hålla upp ändarna så att inte vattnet åker ut. Sen är det bara att mäta. "Ytorna" i vardera ända ska om fysikens lagar får verka vara i våg.
Jag gjorde som Tompa beskrev när jag byggde om min gamla lagerhylla till akvarie ställning. Fungerar bra. Det finns t.o.m. graderade mätglas med slangnippel att köpa för detta ändamål på t.ex. järnhandeln. Slangvattenpass är det fyndiga namnet.
Kommentar