Hur snabbt torkar silikonet?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

Hur snabbt torkar silikonet?!

Tänkte akutlimma Juwelbakgrunder i mitt akvarium i monn.. dom får max en timme på sig att härda.. Enligt förpackningen är det klibbfritt efter 1 timme, fullhärdat efter 24... Om man blåser på dom med hårtork, härdar dom det snabbare då!?

Står att silikonet avger ättikssyra under härdning, jag undrar om det påverkar vattnet...
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

När du har limmat så skall cilikonet härda färdigt i ca en vecka annars så förgiftas fisken av ättikssyran.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Peter
      • January 2002
      • 196

nja, en vecka eller två är för nylimade akvarium då det blir stor belastnign på fogarna. nu vet jag inte hur du ska limma din bakgrund men utan belastning så behöver det inte stå så länge.
      gå för allt i världen inte på med varmluftpistol. men om du lägger en tunn fog så kan det härda ganska fort ändå.
      /Peter

Kommentar

• small
        • January 2003
        • 470

Det förekommer ofta frågor om silikoner här på forumet.En fråga b la är om man måste "laka" ur silikonet innan man kan släppa i firrarna, det behövs inte om silikonet är genomhärdat (härdar ca 2mm/dygn),då finns det inget ämne kvar som kan "släppa" och blanda sig i vattnet.Här kommer förslag på tre hemsidor till Sveriges största leverantörer av b la silikoner.
        Skriv in ordet silikon i sökrutan så kan Ni skriva ut ett produktblad på silikonet.

www.sika.se
        www.casco.se
        www.bostik.se

LYCKA TILL!
        /Micke
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
        Att måla är ingen konst.

Kommentar

• Robot
          • February 2004
          • 1174

Hmm.. nu är det limmat och klart.. Får se hur länge jag ska vänta.. Fiskarna är i en 20 liters plastback just nu tillsammans med en del av växterna...

Kommentar

• Ingelala
            • February 2004
            • 8

Hej!
            Jag måste också byta bakgrunder (350L). Satte dit bakgrunderna (Juwel) enligt konstens alla regler. Efter 5 veckor lossnade dom och krympte dessutom. Jag har varit i kontakt med Juwel och dom har haft problem med detta senaste tiden. Jag tänker tömma akvariet, torka sidorna ordentligt, sätta dit nya och låta stå 24 timmar innan jag tömmer tillbaka vattnet och fiskarna. Har införskaffat ett litet (24L) akvariet att ha fiskarna i under dygnet (40 koppartetror, 6 små scalarer, 6 pansarmalar, 6 dalmatinermalar, 4 mosaikgurami, 3 "vanliga malar" och 2 palettciklider. Är 24 timmar för kort tid med tanke på eventuell förgiftning? Någon som har några bättre tips på hur man gör detta enklast tar jag tacksamt emot det.
            Ingela

Kommentar

• Patrik_växjö
              • July 2002
              • 2046

På min tub står det klibbfritt efter en timme och genomhärdat efter 2 dygn! Brukar vänta 3 dygn för säkerhets skull!

Ingelala, du tvättar väl områdena där silikonet skall appliceras med Oljefri kemiskt ren aceton. Jag har en 150 ml flaska av märke "GRIPEN", med röd etikett. Detta för att få bort ev fetter och annat så att silikonet fäster ordentligt i glaset, eller vart du ska fästa det i.

När jag silikonerade om mitt kar så väntade jag 3 dygn, fyllde upp karet, lät det stå med bara rumstempererat vatten i ett dygn. Sedan tömde jag karet, torkade torrt, å sen började jag uppstartsprocessen.. Inga fiskar dog av förgiftning!
              / Patrik /

Kommentar

• limpus
                • December 2003
                • 288

skulle inte fuska elr försöka skynda på torktiden med tanke på följderna...gjorde det en gång känns som om det straffade sig senare med sjuka fiskar å en bakrund som lossnade i fogarna å ett massa extra arbete bara.....nog bättre å göra det nogrant å ordentligt i stället det lönar sig

Kommentar

• Ingelala
                  • February 2004
                  • 8

Patrik,
                  Tack för tipset. Blir bara mer och mer fundersam. Tänkte använda Juwels silikon som skall vara gjort för deras produkter och enligt förpackningen skall det vara härdat och klart på 24 timmar. Har även pratat med affären där allt är inköpt och dom säger också att 24 timmar skall räcka, dom har inte sagt ett ljud om eventuell förgiftning. Vet inte hur länge fiskarna klarar sig på så litet utrymme som 24L, 3-4 dygn låter lite väl länge, eller?
                  Ingela

Kommentar

• Patrik_växjö
                    • July 2002
                    • 2046

Ursprungligen skickat av limpus
                    skulle inte fuska elr försöka skynda på torktiden med tanke på följderna...gjorde det en gång känns som om det straffade sig senare med sjuka fiskar å en bakrund som lossnade i fogarna å ett massa extra arbete bara.....nog bättre å göra det nogrant å ordentligt i stället det lönar sig
                    Nej det är sant. Det lönar sig att vara noggrann och skynda långsamt. men att vänta en vecka känns lite överreklamerat!
                    / Patrik /

Kommentar

• Patrik_växjö
                      • July 2002
                      • 2046

Apropå olika sorters silikon, vad kostade era tuber??

Det är ju inte allt för sällan zoo eller akvariebutiker tar ut överpris på tillbehör som silikon etc..
                      / Patrik /

Kommentar

• Ingelala
                        • February 2004
                        • 8

Vet inte vad silikonet kostade. Fick det tillsammans med nya Juwel bakgrunder eftersom det gick som det gick med de gamla.
                        Ingela

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Jag köpte svart Sikasil-E för 79 spänn på en akvarieaffär.
                          Beijers ska tydligen ha denna silikon i sitt sortiment och då kostar den säkerligen några kronor mindre.

/heeke
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Patrik_växjö
                            • July 2002
                            • 2046

Jag köpte min Casco 300ml tub för 57 kr på EKO. Transparent då.

/ Patrik /

Kommentar

• Robot
                              • February 2004
                              • 1174

Casco glassilikon, 160 ml, 39:- på Hornbach...

Jag hoppas att mängden syra som avges är så liten så den inte påverkar vattnet.. å andra sidan får det gärna sänka sig lite, ner till 6.5 eller så...

Nu är allt på plats, fiskarna är i osv.. Ska bli intressant att se om det händer nåt, det tog ungefär 1½ timme från att bakgrunden var på plats till det första vattnet var i... hade i blästersand innan vattnet...

*nån måste ju vara testpilot*

Kommentar

Arbetssätt...