har skaffat en slang på ca 13m som jag hade tänkt och ha till att pumpa ut vatten från akvariet till toaletten. frågan är nu hur jag skall gå till väga för att få ut "pumpa" ut vattnet från akvariet.
stoppa ena delen i akvariet, ta ut den andra i badrummet, sug till i din ända, se till att änden där vattnet rinner ut ligger lägre än där vattnet åker in. easy as pie.
Det GÅR nog att använda häverteffekten men det är nog inte det lättaste. Finns vattenpumpar på Clas Ohlson som du driver med en borr och den pumpar cirkar 50 l/min, kostar 90 spänn. Testa med en sån.
Om du har en koppling som passar till dushkopplingen så gör du så här.
Ge på vatten till slangen...så att du ser att det slutar å bubbla i andra änden (akvariet) sen tar du bara bort den från där du haft den ansluetn till å låter det vara rinna ut...(hävert).
Du behöver inte suga eller nåt annat det sköter sej själv!!!
Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
Ni gör som ni vill Jag gör som jag vet...
jag brukar köra hävert ut genom fönstret bara. Dock är det inte så populärt när det är minusgrader ute, om inte någon möjligtvis vill ha en hockeyrink på garageuppfarten.
Jag skulle nog köra på en claes ohlsson-pump för borrmaskin. Den lät rätt rejäl och gick relativt fort också utan massa krångel och sväljande av sunkigt akvarievatten. brrr
1.Stoppa ena änden i akvariet
2.Stoppa andra änden i tex duschkabinen, badkar, avlopp
3.Sug i badrumsänden
4.vänta nån sekund så kommer vattnet
Enklare kan det inte bli :P
Slangen måste iofs slutta neråt om man ska använda denna teknik.
Jag själv har köpt ett munstycke så jag sedan ansluter slangen till duschen så slipper jag gå med hinkar.
Häverteffekten, guds gåva till akvaristerna
*trött*
haha onej. inte om man har en 25-metersslang som man inte har nån knas på vad vattnet är någonstans i. Där kan man få både en och två kallsupar. Ännu värre när man gjorde ett klorinbad av karet när det var tomt :S brrrrr
Man behöver inte suga tills man får vatten i munnen bara så att vatten kommer ovanför akvariekanten. I 25 meter slang innebär det att det är minst 24 meter kvar innan du får nåt i munnen
Hmm, för ca femton år, antagligen ännu längre, sedan använda jag följande lösning:
- Sätt en kran på slangen.
- Lägg hela slangen i badkaret.
- Öppna kranen.
- Fyll slangen med vatten.
- Stäng kranen.
Du borde nu kunna flytta slangen och doppa ner den i akvariet. När du på nytt öppnar slangen behöver du inte suga något vatten eftersom slangen redan är fylld.
Idag skulle jag nog använda en liknande lösning fast med tex ett pumphuvud kopplat för att få lite fart...
Kommentar