Olika filtermaterial?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

Olika filtermaterial?

Läste om olika filtermaterial här på Zoopet men saknar fakta om <b>skillnaden </b>mellan "skumgummi"filter och filtervadd och övriga material som t ex torv, granulat m.m.
    Det jag skulle vilja veta är skillnaden på renande effekt och vilket som är biologiskt bäst?Måste man välja renande effekt mot bättre/sämre bilogisk värde?
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

OJ, ingen lätt fråga. Det har diskuterats massor på detta forumet utan att folk är riktigt överens. Använd sökmotorn. Som exempel så sägs eheims ehfisubstrat ha den absolut största filterytan, men det är så små porer att dom eventuellt sätts igen oach blir oeffektiva. Om du har ett ytterfilter med 3 steg så kan du välja någon hyffsad mekanisk rening i första steget för att få klart vatten sedan biologiskt filtermaterial i dom 2 följande facken. Skillnaden mellan skumgummifilter och filtervadd ser du lättast själv i en butik så slipper vi förklara det. I effekt så är skillnaden att filtervadden trycks ihop och slammar igen medan skumgummi filtret behåller sin form och fungerar under lång tid. Om man använder filtervadd så behöver man byta väldigt ofta och det ger ingen biologisk effekt, den bara saktar ner flödet och sliter på pumpen.
    MVH
    magnus
    min zoon

Kommentar

• small
      • January 2003
      • 470

Ok,det fanns en baktanke med min fråga.Utan att vi fördjupar oss (redan gjort...),jag har små partiklar som jag vill ha bort.Tanken var att under en tid byta ut "skugummipatronerna" mot ett finfilter av b la filtervadd (väldigt fint)i ett av filtren för att bli av med dessa partiklar.Kör med två Eheim innerfilter som tillsammans pumpar ca.1000l/tim.,karet är på 152L.Som sagt,vi fördjupar oss inte i dessa partiklar det är redan gjort här på forumet.Vill ha så fin filtrering som möjligt utan att förstöra den biologiska balansen.För övrigt inga "problem" i karet.
      Att måla är ingen konst.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Måste man välja renande effekt mot bättre/sämre bilogisk värde?
        Det finns ingen motsättning mellan ett bra biologiskt filter och ett renande filter. Tvärtom ett optimlat biologiskt filter ger också en optimal reningseffekt.
        Om man däremot mycket snabbt vill rena vattnet för att få bort små partiklar så rekommenderar jag att man under några få timmar låter vattnet filtreras över fin vadd som är ganska hårt sammanpressat. Då fastnar de små partiklarna i vadden som man sedan slänger.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Tropfrog
          • October 2002
          • 8083

Då hade jag skaffat ett litet sdandfilter utanför karet. Inga partiklar tar sig igenom det.
          MVH
          Magnus
          min zoon

Kommentar

• small
            • January 2003
            • 470

Med all respekt Topfrog,har inte möjlighet att ha något filter utanför karet.Då hade jag satsat på ett ytterfilter direkt .

Kjell:Vad rekomenderar du för optimalt biologiskt filter med bra renande effekt.Har tillsammans 6 skummigummipatroner i mina 2 innerfilter.Vad kan jag exprimentera med som permanenta filteralternativ föruom Din "paniklösning" just nu!
            Att måla är ingen konst.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Optimalt biologiskt innerfilter anser jag vara en rejäl grovporig (10 PPI) filtermattebit kopplat till ett pumphuvud enligt exemplet i Zoopets filteravdelning.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• small
                • January 2003
                • 470

Okidoki.Tack för hjälpen.
                Att måla är ingen konst.

Kommentar

Arbetssätt...