Wurth limmar + tätar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bulliboy
    • January 2004
    • 6

Wurth limmar + tätar

Är det nån som testat att limma akvarier med Würths produkt "Limmar + Tätar". Är ju inte silikonbaserat utan det är ett polyuretanbaserat lim som är väldigt starkt och segt. Finns dessutom i flera trevliga färger Limmet innehåller dessutom inga "farliga" ämnen såvitt jag kan se.

Här finns ett produktblad: http://www.compose.se/kunder/Wurth/WurthNetFiles.nsf/149624CC2B7C67AFC1256DC100303EDB/$File/08901003.pdf

Har även ett produktblad på finska i pdf-format där det som bilaga finns ett certifikat att limmet är godkänt att användas i livsmedelsindustrin...vilket tyder på att det inte avger giftiga ämnen. Har tänkt testa detta lim till ett mindre akvarium för att se om det funkar...vad tror ni?
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

Skämtar du? Jag tycker det verkar vara närmast livsfarligt att använda till akvarier.

kan ge allergi, farligt vid hudkontakt.
    pastaliknande konstistens. reagerar med vatten.
    inte kända data om toxicitet.
    <b>Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön"</b>
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

Kommentar

• jackson
      • September 2003
      • 1242

Dessa effekter, är det fortfarande aktuellt EFTER härdningen?
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• Bulliboy
        • January 2004
        • 6

Det är väl i ohärdat tillstånd som det har dessa effekter

Kommentar

• no way
          • December 2003
          • 235

kolla på punkt 9...och sen sexan...
          Johansson

http://anstalten.nu/?ragga=145366

Kommentar

• Bulliboy
            • January 2004
            • 6

Allt på det svenska faktabladet verkar vara i ohärdat tillstånd. Efter att limmet härdat ska det tåla söt-, saltvatten och svaga syror. Även starka lösningsmedel mm. i korta intervaller

Kommentar

• Karon
              • January 2002
              • 3170

Isocyanater, låter jättekul
              R 51/53 Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter på vattenmiljön.
              Vad har det att erbjuda som inte silikon är bättre på ?
              Använd det gärna till ditt kar, här skulle jag inte vilja ha det.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Bulliboy
                • January 2004
                • 6

Ursprungligen skickat av Karon
                Isocyanater, låter jättekul
                Isocyanater avges vid uppvärmning...akvariets 25-30 grader räknas i detta fall inte som uppvärmning enligt mig

R 51/53 Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter på vattenmiljön.
                Vad har det att erbjuda som inte silikon är bättre på ?
                Använd det gärna till ditt kar, här skulle jag inte vilja ha det.
                Starkt, förmånligt, många färger, lätt att få tag på när man har långt till akvarieaffärer

Kommentar

• Karon
                  • January 2002
                  • 3170

Använd det då, går det bra så är alla glada och skiter det sig är man en erfarenhet rikare.
                  Avger det inga isocyanater när det härdar/torkar ?
                  Hur står det mot belastningarna när man fyller karet ?
                  Hur stort kar skulle du våga chansa på ?
                  "R 51/53 Giftigt för vattenorganismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter på vattenmiljön.", låter också jättekul.
                  Silikon är beprövat sedan lång tid och inte särskilt svårt att få tag på (måste inte köpas i akvarieaffären).
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

Arbetssätt...