Belasta bokhyllan BILLY

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vbg-Micke
    • September 2003
    • 13

Belasta bokhyllan BILLY

Hej igen!

Är det någon som vet hur mycket man vågar belasta bokyllan BILLY från IKEA?

Jag har modellen som är 106 cm hög. Akvariet står ej på den översta horisontella skivan utan på en 23 mm tjock limträskiva som i sin tur vilar på de båda lodräta "väggarna". Dessa är ca 18 mm tjocka.
    Akvariet som står där nu är på 54 liter men jag skulle gärna ha ett större...

Tack på förhand.
    Micke.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

produktbeskrivning
    Basmaterial: Spånskiva, Folie
    Rygg: Träfiberskiva, Lack

Bredd: 60 cm
    Djup: 28 cm
    Höjd: 106 cm
    Max belastning/hyllplan: 22 kg
    Infon kommer från IKEAS websida.
    I och med att du belastar gaveln så "tål" den ju lite mer än dom 22kg som anges som max belastning, men du ska nog inte ställa något större än du har i alla fall.

/heeke
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Theo
      • January 2004
      • 203

Det är inte särskilt smart att ställa ett akvarium på nåt som inte har nåt stöd undertill. (En hylla i en bokhylla utan nåt under) Ytan tanken står på får inte böjas eller skevas av tyngden. Då står akvariet ostadigt...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

Inte så mycket än... men det kommer!

Kommentar

• Quartex
        • November 2003
        • 539

Hej !
        Jag hoppar in här med en fråga. Så ni menar att min idé med 3 yngel tankar på 60 l vardera stående ovan på varandra på vars ett hyllplan i någon bokhylle- lagerhylla inte går bra ? Skulle nämligen väldigt gärna få till det så. Håller för tillfället på att söka efter någon sådan lösning. Funderade ett tag på att beställa en alu-ställning, typ sådan som Akvarieaffärerna har, men det var otänkbart när jag fick reda på priset=).

Är jag ensam om dessa tankar?
        Eller finns det de som har det så här idag?

Mvh Jesper
        To boldly go where no fish gone before!

Kommentar

• Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

Klart att du kan ha vissa hyllor som "akvarievägg". Men det ställer väl vissa krav? Om man tex ser på "BILLY" så ligger dess hyllplan endast på små små "pluppar" som jag inte skulle belasta mer än vad IKEA säger! De har säkert testat för att komma fram till MAX 22 kg.

Men det finns ju hyllor som är robustare!
          / Patrik /

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Quartex >
            Dagens bokyllor (dom som är billiga i alla fall) är gjorda av spånskiva som har en tendens att böja sig under kanska liten belastning. IKEA rekommenderar max 22kg per hylla för Billy.
            Som Micke beskriver i första inlägget så kan han belasta mer efersom limträskivan (som är betydligt stabilare än spånskiva) vilar på sidostyckena till hyllan och inte balastar själva hyllplanet.

Så summan av kardemumman blir nog tyvärr nej om du tänkt att använda en "vanlig" bokylla.

Kommentar

• Quartex
              • November 2003
              • 539

oki, låter ju bra, blev lite orolig där ett tag=) Har nämligen inte plats om jag inte kan ha dem ovanpå varandra!

Patrik_växjö - Du har inga bra tips på hyllor eller liknande lösningar?

Mvh Jesper

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Leta efter någon lagerhylla i plåt som klarar 100kg/hylla så kommer det ju att funka.

/heeke

Kommentar

• Millie
                  • August 2003
                  • 293

Ikea har en hylla som heter Gorm där varje hyllplan enligt dem skall tåla en belastning på 50 kilo. Det är vad jag förstått den Ikeahylla som passar bäst att ha (små-)akvarier på.

Kommentar

• Quartex
                    • November 2003
                    • 539

thx för de tipsen !

Mvh Jesper

Kommentar

• heeke
                      • April 2003
                      • 5033

Hittade en hylla på Clas Ohlson som klarar 70kg/hylla och den kostar bara 298 pix
                      Artikel nummer: 40-6479

/heeke

Kommentar

• Patrik_växjö
                        • July 2002
                        • 2046

Nä jag har inget så här på rak arm! Men jag skulle inte köpa en IKEAhylla. De är inte gjorda för "sån här" belastning, å om hyllan råkar bli blöt utan att du ser det så suger den åt sig vattnet...osv...

Men det finns ju exempelvis hyllor i stål, polerade å blanka, med tvärgående järbstag från framsidan till baksidan av hyllan! Om dessa steg är svetsade så borde det funka!

Jag är dockingen expert på området Ett tips är väl annars att kika lite på blocket, där brukar finnas rätt fina å billiga hyllor!
                        / Patrik /

Kommentar

• Quartex
                          • November 2003
                          • 539

Tackar så hemskt mycket heeke Att lägga ned tid att söka info till någon som frågar, det uppskattas !!!
                          Hyllan på claes ohlsson passar ju som näven i handsken. Skall nog ta mig iväg i eftermidag och inhandla en sådan.

Mvh Jesper

Kommentar

• heeke
                            • April 2003
                            • 5033

Vad gör man inte för att glädja en med-akvarist!

Kommentar

• Peter1904
                              • February 2003
                              • 1079

Var inne en svång på klasse och måste säga att jag är lite tveksam till den hyllan. Hyllplanen är styva i kanterna men annars är dom ganska "mjuka", dvs dom buktar in en hel del.

Kommentar

Arbetssätt...