YTTERFILTER - vilken kapacitet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bror_Duktig
    • December 2003
    • 25

YTTERFILTER - vilken kapacitet?

Vad brukar tumregelen vara för att passa ett ytterfilter till ett akvariums volym? Alltså, hur många l/h behövs för ett akvarium med en viss volym, t.ex. ett 250-liters?

Givetvis beror det på hur mycket och vilken sorts fisk man ska ha, men jag är bara ute efter ett ungefärligt mått.
    *
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

nja, man brukar la räkna på lite mer än det dubbla.. så för ett 250L så kanske du bör sikta in dig på ett filter med 600 l/h.
    Står oftast i besrivningen där du ska köpa ditt filter, om du beställer från internet.
    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

Kommentar

• Bror_Duktig
      • December 2003
      • 25

okej. tack!
      *

Kommentar

• kema
        • December 2003
        • 43

Jag har nu ett innerfilter som pumpar 480 l/tim, eheim aquaball 2208. Jag är nöjd med omrörningen i akvariet (85 liter). Jag har funderat på att byta till eheim ecco 2231 men den pumpar bara 300l/ tim, blir det för lite tror ni? Jag tror att eftersom det är mycket större filtervolym i den så blir det bättre än med aquaballen, stämmer det? Om jag tycker att det är för lite drag kan jag väl montera ett strilrör för att få mer omrörning på ytan?
        Mvh Frida

Kommentar

• Buckshot
          • February 2003
          • 456

Ursprungligen skickat av Punko

nja, man brukar la räkna på lite mer än det dubbla.. så för ett 250L så kanske du bör sikta in dig på ett filter med 600 l/h.
          Står oftast i besrivningen där du ska köpa ditt filter, om du beställer från internet.
          Jag skulle säga att det dubbla är det minsta man kan ha.
          Gäller det Malawi/Tanganyika så bör det vara åtminstone 3ggr, alltså till ett 200liters akvarie en pump på 600l/h eller mer.
          Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

Kommentar

• davide
            • February 2003
            • 1093

Det viktiga är filtervolymen och filtermaterialet. pumpens kapacitet ska anpassas till fiskarna.
            jag har nu 5 ggr akvariumets volym per timma i mitt tanganyika, funderar på att köpa en liten cirkulationspump till.
            när jag körde sydamerika så hade jag ca 3 och det var lagomt där.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• Hummer
              • June 2003
              • 417

Jag skulle jag ha tagit 2-3ggr till vanliga fiskar.
              Har man fiskar som vill ha strömt t.ex. Malawi och Tanganyika.
              tycker jag att man minst ska ha 4-5ggr akvare volymen.
              Så till ett 250liters med "vanliga" fiskar skulle jag ha tagit 750l/h och till t.ex. Malawi 1500l/h gärna mer.
              Life's for my own, to live my own way
              Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
              Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

Kommentar

• heljis
                • June 2003
                • 1150

Passar på att skjuta in en fråga till då..
                Om man har ett sydamerika-kar, där det ska vara lite mer stillastående vatten, vad ska pumpkapaciteten ligga på då?
                Eller kan man ändra "hur mycket vattnet rör sig" genom att sätta på saker på utloppet?
                Dvs få bra snurr på vattnet utan att blir för strömt?

Tackar .

Mvh. Martin
                Martin Heljedal

They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

Kommentar

• Fiskfantasten
                  • October 2002
                  • 72

JAg har en fluval 303 pump till mitt 250 liter som rymmer 6 liter och pumpar 1100/liter timmen
                  MSN:Emil_l3000@hotmail.com
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73005

MVH//EMIL

Kommentar

• mgrant
                    • July 2003
                    • 475

Jag har ett fluval 304 1000 Liter/timmen i mitt 150 liters akvarium.
                    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

Kommentar

• Danny_C
                      • November 2002
                      • 787

2.5 eller 3 ggr. akvariets volym ska den ha i pumpkapacitet.
                      Filtervolym bnrukar jag ta akvariets volym delat med 15/20
                      -------------------------

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

Kommentar

Arbetssätt...