malande ljud från Eheim 2128 (Termo)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amel
    • July 2003
    • 75

malande ljud från Eheim 2128 (Termo)

Hej !

Jag fick min Eheim 2128 från Aquaristic igår. Den är igång nu och jag undrar över en sak.
    När jag har ställt in den på fullt utblås så låter den mer än när spaken för justering av flödet, är i mittenläge ungefär. Det är ett spåradiskt malande ljud och kommer närmast från slangkopplings hållet, vad jag kan bedöma. Det här ljudet hörs inte när spaken är i mittenläge, som sagt.
    Är det någon som märkt detta ? Det är kanske något vanligt ?!
    För övrigt tycker jag att den låter mer än jag hade hoppats, i alla fall mer än min gamla Fluval 303. Å andra sidan har den högre kapacitet, så...
  • hgus
    • July 2003
    • 221

Du får gärna återkomma med hur du upplever filtret, jag är mycket sugen på ett likadant själv, inklusive värmardelen, hur funkar installationen av den?

Jag har hört att bollen som visar smutsigheten kan väsnas, det kanske är den?

Kommentar

• Amel
      • July 2003
      • 75

Ursprungligen skickat av hgus
      Du får gärna återkomma med hur du upplever filtret, jag är mycket sugen på ett likadant själv, inklusive värmardelen, hur funkar installationen av den?

Det var inga problem och instalera värmaren. Bara och följa manualen.
      Filtret är annars jätte lätt och starta, öppna, byta filter material. Mycket bättre än Fluval 303. Jag lyckades int få loss pumpen från behållaren igår. Irriterande !! Får se om det går idag !

Kanske det !

Kommentar

• hollowman
        • March 2003
        • 139

fick idag mitt eheim ytterfilter 2028
        säger bara det ska man köpa ett ytterfilter och märket eheim ska man hel klart ta det från Aquaristic .kolla bara priset mot sverige mitt filter kostade med frakt hem till dörren + lite keramikrör 1600 om du skulle köpa det från typ akvarielagret i stockholm så får du med samma filter betala 2995 + frakt skaplig skillnad tycker jag sett även samma filter för 2500 men iget slår ju 1600
        hurra för Aquaristic =P
        240 liters växtakvarium hightech
        4 st svarta scalarer
        k 2 st pigen blood diskusar
        siamensisar+ ockulentisar

Kommentar

• Tiger
          • May 2003
          • 81

Hallåj.. jag har länge tänkt beställa ett nytt eheim-filter 2028 på aquaristic. Hur har ni gjort med betalning ? som fattig knegare har jag ju inte visa-kort... om man väljer cash on delivery.. ska man betala i euro då..?? eller blir det om postförskott... ? Kanske jag som bara är trög.. :-)
          375L 1 JD, 1 jaguar, 1 pleco, 1 gibbis, 1 pictus, 1 fengädda, 1 skednosmal, 1 chokladmal
          Tre katter, 2 huskissar och en Helig Birma.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=89116

Kommentar

• hgus
            • July 2003
            • 221

Jag menade mest hur givaren ser ut och fungerar, anledningen för mig att köpa ett termofilter vore nämligen att min sköldpadda brukar upp värmaren ur vattnet så den går sönder sisådär en gång om året, men då undrar man ju hur givaren ser ut, sitter den stadigt? är den stor?

Kommentar

• Amel
              • July 2003
              • 75

Ursprungligen skickat av hgus
              Jag menade mest hur givaren ser ut och fungerar, anledningen för mig att köpa ett termofilter vore nämligen att min sköldpadda brukar upp värmaren ur vattnet så den går sönder sisådär en gång om året, men då undrar man ju hur givaren ser ut, sitter den stadigt? är den stor?
              Givaren är ca 10 cm lång och ca 1cm i diameter. Den ska fästas direkt under vattenytan med 2 st sugproppar. Den sitter stadigt också.

Kommentar

• hollowman
                • March 2003
                • 139

tiger om du beställer och betalar cash on delivery.. så kommer paketet till dörren med budbil och han vill ha kontanter svenska sådana dom räknar om euron
                4 st svarta scalarer

Kommentar

• hollowman
                  • March 2003
                  • 139

amel!!!!
                  hur gick det med ditt ljud från pumpen???
                  mitt nya 2028 har ett skrovlande ljud typ :när magen kurrar jajaj inte vet jag men har ett litet störande skrap/skrovlande ljud som inte mitt andra lite äldre 2028 har
                  suck lite irriterrade men men
                  har du kvar ditt ljud eller
                  tittade lite på rotorn och såg att magneten var liet lite skadad vet inte om det har någon betydelse
                  hör gärna av dig om du fått bort ditt ljud
                  4 st svarta scalarer

Kommentar

• Amel
                    • July 2003
                    • 75

Ursprungligen skickat av hollowman
                    amel!!!!
                    hur gick det med ditt ljud från pumpen???
                    mitt nya 2028 har ett skrovlande ljud typ :när magen kurrar jajaj inte vet jag men har ett litet störande skrap/skrovlande ljud som inte mitt andra lite äldre 2028 har
                    suck lite irriterrade men men
                    har du kvar ditt ljud eller
                    tittade lite på rotorn och såg att magneten var liet lite skadad vet inte om det har någon betydelse
                    hör gärna av dig om du fått bort ditt ljud
                    hej hollowman,

Jag har kvar precis det ljudet som du beskriver när filtret är intställt på max, dvs när adapter spaken är i sin start position, du vet vad jag menar

När spaken är i mitten ungefär så är det ljudet borta.Jag har inte kollat på rotorn.
                    Tycker också att det ljudet är störande när det är tyst i rummet.

Kommentar

• hollowman
                      • March 2003
                      • 139

har testat lite mer nu och jag har samma fel som amel har jag nu konstaterat när det är när den står på max så låter den och när man drar ner spaken lite och stryper den lite så slutar ljudet
                      konstigt
                      kan det vara att den får för lite motstånd själva motorn"rotern"
                      för eheim vissar ju vad man ska ha i ytterfiltert (keramikrör m.m jag har myckket filter vad av olika storlekar kan det vara så kanske attt den arbetar för lätt????
                      4 st svarta scalarer

Kommentar

• hollowman
                        • March 2003
                        • 139

ska nog skriva ett mail till eheim och höra vad dom säger
                        du amel är du bra på att skriva i engelska????
                        fan det är ju mycket enklare och prata engelska än att skriva skiten
                        =P
                        4 st svarta scalarer

Kommentar

• hollowman
                          • March 2003
                          • 139

amel!!!!
                          finns eheimservice i lund företaget heter dogman ab ska ringa dit på måndag och fråga lite om vårat problem
                          4 st svarta scalarer

Kommentar

• hollowman
                            • March 2003
                            • 139

måste ju vara något fel på pumpen för sätter man fingret för utblåset så försvinner ljudet
                            nu är det tungt när man beställt den från tyskland nu hadde det varit mycket bättre med en svensk köpt pump
                            men men den som lever får se
                            4 st svarta scalarer

Kommentar

• samot
                              • October 2002
                              • 111

Jag köpte ett 2028 från aquaristic.net för ca. 9 månader sedan och jag hade/har samma problem med missljud.
                              På mitt filter är det själva kulan i nivåvisaren som skallrar mot ytterväggen vid fullt blås. Det kan ni kolla lätt genom att helt enkelt ta bort kulan och sen köra med fullt blås.
                              Jag var i kontakt med Eheim men fick då till svar att det ljudet var normalt. Men jag gav mig inte och tryckte på att det kanske var fel på själva kulan, att den var för lätt, tung eller att den ej var helt rund. Så då skickade de en ny kula samt den röda "brickan" som gör att kulan inte sugs in för långt.
                              Men tyvär så gjorde det ingen skillnad, och sen orkade jag inte bry mig om det mer.
                              Nu har jag vant mig vid ljudet och kommit på att i och med detta problem så har man fått ett filter som inte bara indikerar när det börjar bli igensatt, utan man får även en ljudlig varning.
                              Dvs. när filtret blir tyst så är det dags att göra rent det, för då är flödet så dåligt att kulan ej orkar ända upp och föra liv.
                              Det kanske är det som är meningen

Ni får gärna skriva in och berätta om ni kommer på något sätt att fixa detta.

/Tomas

Kommentar

Arbetssätt...