Tänk på att beställa glas i rätt dimensioner meddet samma. Det är oftast väldigt svårt att göra småjusteringar. Glöm inte att räkna av glasets bredd och 3mm på fogen innan du beställer glaset. Akvariets väggar skall silikoneras på bottnen. Glöm inte att räkna av akvariets botten om du har det trångt på höjden där det skall stå. Om du söker på forumet så vet jag att det ligger en tabell någonstans över glastjocklekar, annars så kan du fråga glasmästaren, han har en sådan tabell i sin fickalmanacka. Kolla också här: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvariets+form+och+ placering
hallå tropfrog! tackar för svaret.. är det något mer än glaset ja ska tänka på när ja bygger ihop akvariet?
ja funderar också på att göra en ram till akvariet.. i rostfritt eller nått..
Ramen håller inte ihop akvariet, den finns där för att en del tycker det är snyggare. Det är silikonfogen som håller ihop karet. Personligen tycker jag helglasakvarium är snyggare så jag har aldrig byggt med ram. Men man skulle ju kunna göra det enklaste möjliga och limma fast trälister efteråt. Tänk på att använda silikon som är gjort för akvarium, gärna från en glasmästare som vet vad han håller på med. det är skillnad på olika silikoners hållfasthet.
MVH
Magnus
Jag har däremot märkt skillnad på olika silicontyper, jag har köpt olika sorter b.la på typ coop och Beijers, men jag måste säga att det är ordentlig skillnad med silicon som "Perennator" *reklam* som är specialanpassat för akvarier.
// Magnus
Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund
Jag har aldrig provat perennator. Jag läste här om någon som hade köpt akvariesilikon på coop och det var inte ättiksilikon utan det luktade lösningsmedel.
Kommentar