Räkna ljusintensitet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

Räkna ljusintensitet

Måste bara fråga.
    Jag har en 120cm ramp med 2 st 36w rör i. Mitt kar är endast 80 långt, så de resterande ca 40cm sticker ut. Ska ha ett mindre akvarium där lite senare hade jag tänk.

Hur blir det med ljusintensiteten?
    Kan man räkna den som 36w även fast karet inte får hela rörens ljus?
    Man brukar ju räkna watt/liter.. Vet inte om jag ska räkna full watt eller inte.
    Sen mängden liter. I ett 100literkar är det ju inte 100 liter utan snarare 80 kanske. Om ens det. Räknar man då med 80?
  • JR
    • April 2003
    • 2112

man räknar på ett ungefär bara..det är så mycket som spelar in, som t.ex. om vattnet är brunt, täckglas eller inte o.s.v.
    du får nog räkna som lite mindre än 36w per rör eftersom inte allt går ner på växterna..mer 24w då eftersom det är längden på röret som bestämmer watten =)
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• gugges
      • May 2003
      • 893

Hur är det med reflektor då? man har ju inte mer effekt i rören men en del säger att istället för att ha ett 36w rör så har man nu helt plötsligt dubbla effekten... det är ju lite lustigt tycker man ju.. när man har reflektor så kan man väl istället prata om mer sannenliga 36w ner i karet?! eller hur ska man tänka med reflektor?
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

Kommentar

• walle_1
        • April 2003
        • 221

Precis som du säger så får man inte ner alla 36 Watten utan reflektor. Nu är ju inte W ett mått på hur mycket ljus som kommer utan hur mycket ström röret drar. Men i stort sett kan man väl säga att högre W ger starkare ljus. Med reflektorer så lyckas du pressa ner större andel av ljuset från ett rör. Detta ljus skulle annars absorberas i rampen eller lysa åt ett helt annat håll.

MVH Martin
        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• izac
          • April 2003
          • 756

Jo.. Så sant.
          Tack..

Kommentar

Arbetssätt...