Beteende hoss Siamensis och Praktbotia

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

Beteende hoss Siamensis och Praktbotia

Hur beter sig Siamensis ovh Praktbotia i vanliga fall?
    Dom två Sismansis jag köpte igår ligger bara på botten eller bått blad och bara ibland simmar dom iväg och tuggar lite på nån alg. Dom har även ryggfenan helt uppspänd.

När dom simmar rycker det nått otroligt i deras fenor.

Även praktbotian jag löpte verkar lite mysko. Den har varit borta hela dagen och bara synts till en kort stund innan den direkt simmade in under en rot.

Kan det vara så att dom är stressade fortfarande eller är det helt enkelt deras normala beteende?
  • ami
    • March 2002
    • 294

Det förstnämda kan ev.vara temp.ell.ph-ändring.svårt att säga.Det m.praktbotian är inte ett dugg konstigt.Är han ensam,då är det normalt.Praktbotian är som bekant en stimfisk.Ev.kan man ha 3st.Det är, tycker jag absolut det minsta antal man ska ha.

Kommentar

• TaNk girL
      • July 2003
      • 153

Min siamensis som jag haft i 14 (!) år nu beter sig precis som du beskriver. Han nästan "skuttar omkring" med sina utspärrade fenor. Så har han varit jämt, trots att jag har stabila vattenvärden etc etc.

Mina fem praktbotior som jag köpte för tre månader sedan har jag inte sett röken av då akvariet är tänt, men jag vet att de ligger och lurar under en kokosnöt. Lite trist, men jag hoppas att de blir mer vågade när de har vuxit till sig lite.
      ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

Kommentar

• marcus_swe
        • July 2003
        • 483

Så troligt är att Praktbotian kommer ut på natten? Är lite orolig över att den inte äter... Och det är just det den är köpt för - äta sniglar.

Skall poloppa i första mattabletten idag med. Skall jag göra det strax innan jag släcker då så att den också vågar fram. Eller skall jag stoppa i den när det är ljust så den inte man motstå att komma fram och på så sätt lär sig att det inte är farligt när det är ljust?

Kommentar

• TaNk girL
          • July 2003
          • 153

Har också funderat på hur jag ska locka fram dem. De kommer inte fram ens när jag matar på dagen.
          Jag vet att de små gynnarna är ute på rackartyg nattetid, för de snäckor jag hade innan är nu poff borta. Tänder man en liten sänglampa vid akvariet mitt i beckmörka natten ser man fem svart-orangea streck som försvinner in i sin kokosnöt. Fattar inte varför de är så panikslagna. Är jag ful?
          ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

Kommentar

• marcus_swe
            • July 2003
            • 483

Ah!
            Jo jag hoppas verkligen att den är ute och städar på natten... Annars får det bli till att bomma igen hålet den gömmer sig i tills snäckorna är borta...

Kommentar

• Torstensson
              • June 2002
              • 1964

Jag har 11 praktbotior och 7 siameser bla. i mitt ena kar. Vill inte påstå att dom ligger å "slöar" speciellt länge. Behöver ju bara visa mig så kommer dom fram, kanske inte alla, men flera.

Det jag tycker har mest betydelse för att få aktiva fiskar, är att ha tillräckligt många av samma. Praktbotiorna såg man inte mycket av innan då jag hade 6-7 stycken..

Kommentar

Arbetssätt...