Skummare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petola
    • October 2003
    • 10

Skummare

Jag skulle vilja veta om man kan andvända en skummare till ett sötvatten akvarium för att jag har problem med fet hinna på ytan.

Jag har en skummare i nu, men jag får det inte och skumma lika kraftigt som i ett salt vatten akvarium. är det så att salt skummar mer än ett sött? för övrigt så har jag 540 liters kar.
    P.O
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Jag har hört att skummare principen skall fungera även i sötvatten. Men den högre densiteten i saltvatten leder till att mycket mer skit hamnar på ytan. Skummaren kan ju inte skumma bort mer än vad den tar in.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• gosatta
      • December 2002
      • 2669

om jag inte har helt fel så skummar väl en skummare ut proteiner UR vattnet?? din hinna ligger PÅ vattnet alltså är det itne mycket att tala om så jag antar att en tidning både är efektivare och mer lönsamm att använda (ja att lägga den på ytan vipps så sugert den upp hinnan) och sen kanske ta reda på VARFÖR hinnan är där? dåligt foder? för mycket foder etc.?
      /Mats Åhrman
      http://www.gosatta.org
      http://www.stockholmsciklidklubb.com
      http://www.ciklid.se

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

gosatta har fel, de flesta skummare skummar vattnet från ytan. Det finns dock en del motorskummare som skummar ur vattnet, men det bästa är då att koppla dom till en ytavrinning efterssom proteinerna hamnar på ytan. Alternativt är att rikta en kraftig pump mot ytan så att proteinerna blandas ner i vattnet igen. Frågan är bara om man vill ha ner skiten igen?
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• darkside
          • November 2003
          • 165

Jag har sett att Eiheim har en "ytavskummare" som ligger o suger rent i ytan, den kopplas till ytterfiltrets insugsrör.

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Enligt uppgift så funkar inte eheims ytavskummare vidare bra.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• Baggen
              • July 2004
              • 340

den är usel! varning!
              du måste ha en kraftig pump som pumpar ut
              mera vatten än vad som rinner ut för att
              den ens skall funka.

/Baggen

Kommentar

• Azur
                • March 2003
                • 12946

Eheims ytinsug är riktigt genomuselt, ja, men Fluvals är bra. Jag har kört med fluvals ytinsug i snart två år, och det har funkat helt felfritt hela perioden.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...