varför fungerar inte häverten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

varför fungerar inte häverten?

är i full gång med att göra delvattenbyte i karet, liksom varje vecka.
    hade fyllt en spann med vatten, tog upp häverten och la den på bänken, gick ut och tömde hinken, och i med häverten igen - ingenting händer.
    det går inte att få 'sug' i den
    har skruvat isär de olika plastdelarna, satt ihop igen och det har fortfarande inte funkat.
    är ganska oteknisk av mig, har absolut ingen aning om varför det inte funkar???
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

<font color="red">Försök och tryck på rätt sätt, det där har hänt mig en massa gånger.
    Tryck från alla olika håll, eller sug i den!</font id="red">
    /Mathias
    The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

Är det en sån där hävert med en blåsa på slangen som man ska trycka på??? Då är det säkert nåt av membranen i ändarna på blåsan som hängt sig, det brukar hända om man fått in större skräp där... Bara att ta i sär, ta ur skräpet och pilla membranen på plats...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

Kommentar

• Patrik_växjö
        • July 2002
        • 2046

Förmodligen som nån skrev att ett membran hängt sig. Händer mig vart annan gång typ, vad ska man förvänta sig av plast??

Men det räcker med att du sköjler ur häverten från båda håll så brukar det lösa sig!
        / Patrik /

Kommentar

• imshee1
          • August 2003
          • 125

nu har jag upptäckt att ett av 'locken' som sitter i varsin ände av blåsan har lossnat! det andra sitter fast.
          reklamera eller bara konstatera?

Kommentar

• Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

Laga brukar gå bra... Membranen brukar inte vara helt runda, utan en del brukar vara den som skall skjutas in i en springa... kolla om det inte går att fixa... Kolla hur membranet sitter i andra änden av blåsan och gör lika...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

Kommentar

• Mattias Andersson
              • March 2003
              • 826

Satsa på en hemmagjord, kapa botten på en 2 L petflaska och gör hål i korken så man kan klämma in en slang...

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Varför fungerar inte den här häverten?
                http://www.akvarieguiden.nu/forum/bifogade_bilder/58b78f.jpg
                http://www.defblog.se

Kommentar

• davide
                  • February 2003
                  • 1093

Jag kör bara med vanlig slang som jag suger igång. inget krångel med membranen än så länge =)

Då jag slamsuger botten var tredje vecka så kör jag med PET-flaske modellen. fungerar tok bra det med.
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

• kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

Varför inte göra som jag och köpa en vattenslang som räcker från duschen till akvariet, skaffa en koppling man kan skruva på vattenkranen till duschen och fästa i den änden med en slangklämma. Sedan skaffa ett u-format plaströr som går att sticka ner i akvariet vilandes över akvariekanten, och fästa slangen i denna med slangklämma, och till sist täcka andra änden av det u-formade plaströret med två lager nät från en håv och tejpa fast med eltejp. På detta vis blir det busenkelt att byta vatten. Inget sugande eller tryckande, bara att skruva fast i duschkranen, spruta i vatten tills det inte bubblar mer i akvariet, stänga av vattnet och skruva bort slangen och lägga den ner på golvet så rinner vattnet ut av sig självt. Sen fyller du på med nytt vatten från kranen. Inga hinkar eller tunga lyft, bara koppla på och av slangen liksom.
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

Kommentar

• Niizze
                      • February 2003
                      • 206

Ursprungligen skickat av davide
                      Jag kör bara med vanlig slang som jag suger igång. inget krångel med membranen än så länge =)
                      Ha ha, håller med till 100%
                      /Niizze

Kommentar

• kia
                        • August 2003
                        • 366

Davide: Klarar du att suga igång utan att få munnen full av äckligt akvarievatten??

Kampfisken: Jag kör precis som du. Kopplar "akvarieslangen" till duschslangen.

För länge sedan köpte jag en hemmavacuum förpackare på en marknad. Demonstratisen visade hur hon drog luften ur bullpåsar som skulle frysas. Det visade sig att denna pryl var rätt värdelös och den har legat oanvänd i många år i en låda. Det har dock visat sig att den är utmärkt till att sätta igång häverteffekten. Den är så pass stark så att den även drar loss eventuella stopp i slangen pga sand och annat skräp som fastnat där.

Nybörjare, Nivå II .
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

Kommentar

• Patrik_växjö
                          • July 2002
                          • 2046

kia: man dör inte av lite skit i magen
                          / Patrik /

Kommentar

• kia
                            • August 2003
                            • 366

Dör gör man förhoppningsvis inte, men äckligt är det!!!
                            Nybörjare, Nivå II .
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                            "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

Kommentar

• walle_1
                              • April 2003
                              • 221

Det är hur lätt som helst att suga igång utan att få vatten i mun. Ha en slang på ca 1,5 meter så är det lätt. Sug till snabbt och skicka ner slangänden i hinken så forsar det fint ganska snart. Jag kör också med PET-flaska och en trädgårdsslang kopplad till den.
                              Varför ska man köpa något som har en så enkel konstruktion?

MVH Martin
                              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

Arbetssätt...