hur ofta byta filter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imshee1
    • August 2003
    • 125

hur ofta byta filter?

alltså själva filterpatronen?
    har en eheim aquaball med ett skumgummifilter och ett mindre filter med någon sorts filtervadd i.
    hur ofta ska man byta dessa filter? har ju sett att de säljer i djuraffären därav slutsatsen att man bör byta dom någon gång?
    hittar dock ingenstans där det står några 'direktiv'?
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

Jag skulle inte byta det så länge det är helt, så länge vi pratar om skum-modellen. Det är bara att göra rent typ varannan vecka.

Jag har en fråga själv som nogon snäll själ kaske kan svara på. Jag har just skaffat ett ytterfilter Fluval 304, tidigare har jag bara haft innerfilter och nu undra jag hur ofta man ska göra rent skumfiltret i ett ytterfilter. Jag kör med makaroner i alla filterbehållare och de ska väl inte bytas på ett år eller så. Men själva filtervadden som sitter först i filtret hur ofta ska man tvätta den?
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

Kommentar

• JR
      • April 2003
      • 2112

imshee1: när skumgummit ser lite ihoptryck ut, då kommer det sätta igen sig rätt fort..då bör man byta det för att slippa göra rent det 2 ggr / vecka....

mgrant: som med andra filter..när du ser att filtret börjar pumpa dåligt antar jag.
      Men eftersom det är ett förfilter på fluval, & vad jag sett två delat, så kan du säkert med fördel ta ut halva/hela förfiltret & göra rent det med jämna mellanrum för att få jämt flöde i filtret =)
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• kampfisken
        • September 2003
        • 666

Öhh, ursäkta men makaroner i filtret? Borde inte dom luckras upp på några dagar och sedan ligga och stinka? Förklara gärna. Den erfarenhet jag har av filter är att då den nya, blåa (den brukar vara blå) filtermassan inte längre går att se att den en gång har varit blå, skulle man ha bytt filtret för en månad sedan. Dock så får man ju då och då rengöra filtret, men det visste du ju redan.
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

Kommentar

• AndreasN
          • July 2003
          • 2732

Med makaroner menas keramiska makaroner, inte av vete och ägg.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• JR
            • April 2003
            • 2112

hehe... tänk dig lite snabbmakaroner i filtret..*skratt*
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• mgrant
              • July 2003
              • 475

Jag tänkte mest lite "ca tid" typ varannan vecka eller en gång om året. Jag har ju inte kört med ytterfilter förut och tänkte att någon som har ett kanske kunde upplysa mig om vad som är en normal tidsintervall mellan filter rengöringen.

Kommentar

• jackson
                • September 2003
                • 1242

just nu går mitt filter lite dåligt (skall byta filtermaterial, det kläggar igen), så jag får rengöra det en gång i månaden. Och det är när filtret börja låta och intervallerna blir långa (eller uteblir helt).
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

Hej!

Jag tänkte mest lite "ca tid" typ varannan vecka eller en gång om året. Jag har ju inte kört med ytterfilter förut och tänkte att någon som har ett kanske kunde upplysa mig om vad som är en normal tidsintervall mellan filter rengöringen.
                  Frågan har diskuterats förr, och ett intervall på alltifrån varannan vecka till vartannat år är lagom. Rengör när det är lågt flöde genom filtret, och om det går så rengör inte all filtermassa samtidigt.

Urban

Kommentar

• mgrant
                    • July 2003
                    • 475

ok, tack för svaren. :-)

Kommentar

Arbetssätt...