Hej, jag funderar på att köpa begagnat akvarium och undrar om någon kan säga vad som är viktigt att tänka på då. Jag funderar på et 100-150l. (har inte plats för något större)
Begagnat akvarium.
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Var bor du? För om du bor nere i Skåne så tycker jag att du lika bra kan köpa ett nytt på Zoo Giganten de tar bara 750 kronor för ett nytt 112 liters kar med lysrörsarmatur, innerfilter och doppvärmare. Ingen jätte bra pump men den duger till att börja med.220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngelKommentar
-
Jag bor i Sthlm. så Skåne är nog inte så aktuellt! Men det finns kanske ställen här också där man kan "fynda" nya akvarium!?Kommentar
-
Globefish http://www.globefish.nu som ligger i gamla slakthusområdet vid Globen har billiga glasakvarium, men jag tror inte de är särskilt billiga på tillbehören... 110 liters för 660 t.ex.
Jag har köpt två begagnade akvarium och var supernervös, särskilt första gången. Att silikonet är bra är förståss mycket viktigt. Ett akvarium som stått tomt länge ska man kanske undvika. Jag har också hört att man inte bör köpa akvarium som har allt för många år på nacken. Mitt första akvarium var ca 5 år och det sista knappt två.
Om man köper begagnat ska man kolla hur mycket grejer som kommer med. Jag har upptäckt att alla tillbehör är dyra! Ju fler man får med destå bättre!! Första köpet var ett bra köp inser jag efteråt. Jag fick en bra rejäl eheim ytter pump, bra sand, doppvärmare, mycket snygg möbel, rötter mm. Allt bra och fungerande (sådant vet man ju inte från början). Det fanns repor i glaset och jag lyckades pruta rejält pga dem. Totalt betalade jag 2000 för ett 275 liters akvariumet. Från början hade hon begärt 2700.
Det andra akvariet betalade jag nog för mycket för. Det var ett 150 liters. Efteråt ringde jag affären där den blivit köpt från början och fick veta att det akvariet inklusive pump,ljusramp och doppvärmare kostade 1900. Men då utan bänk. Och bänken vi fått är bra, så det är nog OK.
Man får räkna med att köpa nya lysrör då man köper ett begagnat akvarium och kanske nytt filtermaterial. Så lägg på den kostnaden. Men hittar man rätt akvarium får man mycket för pengarna jämfört med ett nytt!
Nybörjare, Nivå II.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
"Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".Kommentar
-
Några bra sidor att leta begnade akvarium på (jag har hittat bägge mina på aftonbladets prylmarknad):
www.gulatidningen.se (Fiskar, akvarium & tillbehör [4406] )
www.finnmer.se/finn/bap (aftonbladets prylsidor)
www.blocket.se
www.dn.se (köp och sälj)Nybörjare, Nivå II.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
"Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".Kommentar
-
Ursprungligen skickat av twistedfish
Var bor du? För om du bor nere i Skåne så tycker jag att du lika bra kan köpa ett nytt på Zoo Giganten de tar bara 750 kronor för ett nytt 112 liters kar med lysrörsarmatur, innerfilter och doppvärmare. Ingen jätte bra pump men den duger till att börja med.
Är det en bra butik?
Mvh. SaraMan lär så länge man leverKommentar
-
Kan tillägga att om akvariet har stått tomt en längre tid kan det vara idé att peta bort de gamla silikonsträngar som finns inuti och själv lägga på ett nytt fräscht lager silikon runt om, för att förebygga att akvariet börjar läcka pga. gamalt silikon.Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.Kommentar
-
Ursprungligen skickat av kampfisken
Kan tillägga att om akvariet har stått tomt en längre tid kan det vara idé att peta bort de gamla silikonsträngar som finns inuti och själv lägga på ett nytt fräscht lager silikon runt om, för att förebygga att akvariet börjar läcka pga. gamalt silikon.Kommentar
-
Tjena !
Jo zoo giganten är en jättebra och trevlig butik och framför allt finns det oändligt med akvarie saker + en massa annat till andra djur.
Om du ska åka dit...GLÖM ej att kolla in deras otroliga saltvattens akvarium...skitsnyggt !!!
Det är absolut värt ett besök...det ligger i Lomma....man kan se ett slags hus från motorvägen om man kör från malmö och det står med stora bokstäver zoo giganten på taket!
MVH
Morgan!Mvh
Morgan
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669Kommentar
Kommentar