Snygg silikonfog, men hur?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Excido
    • September 2003
    • 144

Snygg silikonfog, men hur?

Hej på er alla i detta forum!

Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg då jag har en fråga.

Jag har nyligen köpt ett helglasakvarium på ca 280l, hemmabygge.Det har aldrig läckt men jag tycker dom invändiga fogarna ser lite dåliga ut och så vill jag väldigt gärna ha svart silikon istället, jag vill då foga om invändigt.
    Jag har läst lite om ämnet här på forumet och kommer att beställa svart Perennator silikon från Hjortgatans.

Det som jag dock inte har hittat någon info om är, hur jag gör för att få en sån jämn och snygg fog som möjligt.Jag har tidigare delvis fogat om mitt 100 liters kar och jag tyckte att det var svårt att jämna till fogen (använde fingret) efter jag tryckt ut den på plats.

Hur tjock sträng ska man trycka ut? Och hur får man den jämn och snygg?

Jag är ytterst tacksam för alla svar jag kan få!

M v h,
    //E
    //E

Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.
  • gugges
    • May 2003
    • 893

Tryck på ganska ordentligt, innan du börjar foga det så sätt maskeringstejp på varsin sida av hörnet där du vill att kanterna ska vara, sen är det bara att kleta på och dra ett fuktigt finger för att jämna till det, när du är nöjd med et så drar du bort tejpen och voilá!
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

Kommentar

• Excido
      • September 2003
      • 144

Jaa du,du får det att låta lätt men det är nog värre i praktiken. Tejpa låter som en bra ide', fukta fingret ja det gjorde jag på lilla karet när jag höll på med det (silikon är kladdigt).

Det verkar som om det bara är och köra på, får väl börja med bottenskivan där det inte gör så mycket om man kladdar lite.

Tack,
      //E
      //E

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Man behöver träna lite först, men att använda tejp (målartejp) som gugges skriver är en bra lösning.
        Ett tips är också att ha en glas med vatten och en svag lösning med diskmedel som du doppar "dragfingret" i så klibbar inte silikonen fast på fingret.
        Se också till att lägg ut all silikon i ett svep utan att stanna med sprutan, likadant när du drar fingret dra det i ett svep.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Excido
          • September 2003
          • 144

Okej! Diskmedel i vatten,jämna drag.Tackar, antecknat och klart.

M v h,
          //E
          //E

Kommentar

• Excido
            • September 2003
            • 144

"Liten uppdatering"

Ringde till vår glasmästare i staden angående omfogning av mitt 280l.
            Han trodde det skulle kosta c:a 300 spänn att limma om det och att det var ungefär en timmes jobb för honom.

300 spänn får det faktiskt vara värt att sova gott om natten!

//E
            //E

Kommentar

• davide
              • February 2003
              • 1093

Jag hade också lagt ut de 300 spännen. God nattsömn är viktigt!
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

Kommentar

Arbetssätt...