Läckagevarnare - klar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gugges
    • May 2003
    • 893

Läckagevarnare - klar

Tjo!

Då har jag ahft lite tid att lägga på ett av mina projekt som nu går mot sin funktion.
    Det är en läckagevarnare till akvariet som kan om man önskar bla slå av pumpen, strypa vattenflöden(om man har en elventil) på den ritningen jag har ute nu så är bara kopplingen till pumpen ritad, men har man lite koll på elektronik så ser man att det finns utrymme på relät att koppla in ventiler med)
    Kort funktionsbeskrivning: med hjälp av 2 metalltrådar som man lägger hur hur mycket man vill och var man vill att det ska reagera så kan man med hjälp av det få pumpen att sluta pumpa ut mer vatten om olyckan skulle vara framme, för min egen del kommer den att vara placerad under ytterfiltret. känsligheten är inställbar, den reagerar allt ifrån en droppe till flod om man så vill.. frågor?

Jag har konverterat ritningen till PDF men har inget ställe att lägga den på, skulle någon vara intresserad att använda ritningen för att bygga en egen så kan jag maila den tills jag har hittat plats! jag delar gärna med mig

/Niklas
    Guardians Of Catfish - www.goc.se
  • LinK
    • April 2003
    • 385

Jag är kanske lite efter här nu men vad hjälper det om pumpen e igång eller inte om glaset på karet spriker?....
    MvH
    Martin Sundholm

"Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

Kommentar

• gugges
      • May 2003
      • 893

Ja då är man kokta fläsket stekt! nej vars, varnaren är byggd för att upptäcka läckage i tex ytterfilter... spricker glaset så är det ju kört.. men den talar ju om att det är flod hemma iallafall
      Sen kan man ju koppla den till både det ena och andra om man har larmuppringa hemma(för de som har larm tex tex..men nu ska vi väl inte spåra ur...)

Kommentar

• LinK
        • April 2003
        • 385

hehe tänkte att det rimligtvisd kunde vara för att rädda filter vid en eventuel spricka i glaset.. det är ju inget vidare med en torrgående pump.

Det är en jäkligt smart ide!, men hur blir det med hävertefekten? kommer det inte sugas ner vatten i filtret endå?
        MvH
        Martin Sundholm

Kommentar

• gugges
          • May 2003
          • 893

i det flesta fall ja, det är därför det finns möjlighet att koppla in en magnetventil så att häverteffekten slutar

Kommentar

• LinK
            • April 2003
            • 385

ok jag har ingen aning om vad en magnetventil e så det va därför jag inte viste.. =)
            MvH
            Martin Sundholm

Kommentar

• gugges
              • May 2003
              • 893

En magnetventil är helt enkelt en kran styrd med el för öppning och stängning, finns hur många varianter som helst så jag har inte ritat ut hur den ska kopplas in... ofta så får man ju bara tag i lite udda saker från nått kasserat som går att använda så därför tänkte jag skjuta på problemet så att säga

Jag tänkte skriva en liten artikel om det sen på min zoonen sida.. det är väl egentligen inte något som folk sitter och knåpar ihop i första taget eftersom det finns en hel del andra roliga saker att göra till det men iallafall, de som har råkat ut för ett läckage i(nej det har jag inte) ytterfiltret eller så kan komma att se denna som en mycket fiffig sak! det är bara 2 kretsar och ett fåtal yttre och billiga komponenter som i bästa fall kan kan rädda hus från fruktansvärda vattenskador.. nu får man ju hoppas att man inte råkar ut för det nån gång men jag tänkte istället för att vara naiv eller att ha "det händer inte mig" inställningen så kan jag göra nått litet för att jag ska sova lite bättre på natten men som sagt.. jag knåpar ihop en artikel om den sen och så får jag hitta nått ställa att lägga upp ritningen på så kan de som vill hitta den iaf
              jo förresten... på tal om torrlagda filter och pumpar så funkar den ju åt andra hållet med.. att har man trådarna i ytterfiltret och vattnet försvinner så slår den av pumpen! hade inte tänkt på det innan det blir en gratisfunktion när jag tänker efter så går den ju att använda som nivåmätare med he he

Kommentar

Arbetssätt...