Frågor om öppet akvarium!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    • August 2003
    • 620

Frågor om öppet akvarium!?

Vad finns att säga om öppna akvarier?

Jag har idag för lite ljus, och tänkte skaffa 2 lysrör till. Har inget täckglas utan armaturerna som jag har idag ligger som täcklock, samt några plåtskivor. Detta gör så att akvariet iofs är täckt, men det set knappast snyggt ut.

Nu har jag som sagt tänkt skaffa 2st lysrör till. (kopplingssats med reflektorer) Jag börjar nu fundera på att bygga en träram och fästa armaturerna och de "lösa" lysrören i den. Sedan hänga den ovanför akvariet så det är en glipa på kanske 10-15cm mellan nederkanten på armaturerna och karet. Detta för att ha möjlighet att jobba i karet samt att mata.

Någon som har några bra synpunkter på akvarier utan täckglas?

Har tänkt att köra S.Amerika (scalare, Citrontetra, Kurv/Bågfen-ciklid) samt Siamesiska algätare. Dessa arter brukar väl inte hoppa ut akvariet...eller?
    MVH /Erik

"Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Pryltoken
    • January 2003
    • 18

Siamesiska algätare är väldigt duktiga på att hoppa! Två stycken har lyckat hoppa upp och lägga sig på mina täckglas...
    /Emil
    ¤ Akvastabil 325L SA

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Jag brukar bara ha på halva täckglaset som lysrampen ligger på och mina siameser har aldrig hoppat, inte heller skalarna. Ja inga av mina fiskar har hoppat och vattenytan är inte täckt med flytväxter.

Om fiskarna hoppar som normalt inte ska göra det kan det vara ett tecken på att de inte trivs har jag för mig. Kolla vattenvärdena tex.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Datate
        • August 2003
        • 620

Ett annat alternativ är ju helt enkelt att skaffa ett täckglas. En så otroligt avancerad ide kunde jag tydligen inte komma fram till tidigare... *s*

Skulle behöva en plexiskiva på 150x35cm.
        Vet inte hur tjock den skulle behöva vara, men inte särskillt tjock då karet har ganska breda stag pålimmade i överkant vilket gör att det "längsta" som täckglaset skulle behöva "hänga" är MAX 35cm.

Varför jag skulle vilja ha plexi istället för glas, är för att jag vill ha möjlighet att borra hål för slangar, utfodring mm i det.

Någon som har en aning om vad en plexiskiva i denna storlek skulle kunna kosta? Tror inte det är nödvändigt med tjockare än 1-2 mm!?
        MVH /Erik

"Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

Kommentar

• AndreasN
          • July 2003
          • 2732

Det kostar nog inte särskilt mycket. Mer än glas men inte ändå inte mycket. 200-300kr är min gissning men den kan vara helt åt *pip*.

Kommentar

• AndreasN
            • July 2003
            • 2732

Förresten så kan du ju göra en uppfällbar lucka i rampen du bygger.

Kommentar

Arbetssätt...