Lågenergilampor istället för glödlampor ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

jag har bara en & den är 11 watt tror jag (motsvarar väl 60 vanliga watt?)
    akvariet är på 50 liter.. lampan ger istort sett ingen värme alls till akvariet.. och det ser ganska ok ut i akvariet, såklart kunde det vara bättre, men för ett par tior & en plastkupa som reflektor så är det super!
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• marcus_swe
      • July 2003
      • 483

IKEA har billiga lågenergilampor om nån funderar på att skaffa... 13 eller 15 .- styck har jag för mig...

Kommentar

• klara
        • September 2002
        • 1112

De billiga på IKEA fungerar dåligt för växterna. Jag köpte två 11W stavlampor, lågenergi alltså, (med E14-sockel) till min glödlampsramp. Kostade uppåt 79 kr stycket på IKEA.
        Numera kan jag ha lilla karet som tillväxtkar även för växter.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

Kommentar

• hanfeh
          • September 2003
          • 1

Har ett 16 l yngelakvarium där jag monterade in två extra glödlampshållare (alla tre ligger lite snett) i reflektorn.
          Lamphållare E14 art nr 32-1865 kostar 14:-/st på Clas Ohlson. Använder energisparlampor modell kronljus 5 W från Biltema. Motsvarar totalt ca 75 W glödlampsljus och ger ett mycket jämnt ljus över hela akvariet. Skulle jag behöva ändra effekten finns dessa lampor även i 3, 4, 6 och 7 W så man kan kombinera ihop många olika totaleffekter. Jag har inte testat detta så länge men såg det som en bra och billig lösning.
          Jag kan inte förstå, varför det inte finns reflektorer som är gjorda för dessa lampor från början. Eller, har nån sett dylika?
          Hasse

Kommentar

• imported_n/a
            • September 2003
            • 112

varför inte skaffa lyslör direkt billigt i lägnden och håller länge
            Jag har BÄSTA fiskar!

Kommentar

Arbetssätt...