TetraTec IN 600 vs. Eheim Aquaball 2208

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cuaifeach
    • March 2003
    • 92

TetraTec IN 600 vs. Eheim Aquaball 2208

Funderar på att skaffa ett nytt innerfilter i mitt 45 lit akvarium eftersom mitt Fluval 1+ fungerar väldigt dåligt, det är visserligen tyst men det måste göras rent varje vecka om det över huvudtaget ska bli någon cirkulation.

Är intreserad av Tetratec In 600 eller Eheim aquaball 2208. Det skulle vara kul med kommentarer om båda då jag funderar på att åka ut till Holmsund i helgen och titta.

Fördelar/nackdelar? Hur är ljudnivån?

Båda modellerna finns att titta på här: http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?catid=1042
  • ossism
    • April 2002
    • 513

vad har du i akvariet förutom fiskar? jag vill veta vilka växter, hur många/stora? jag har haft en fluval 1 i mitt diskus kar i månader utan att göra nåt.
    1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

Kommentar

• Cuaifeach
      • March 2003
      • 92

Just nu har jag varken fiskar eller växter i det, ska starta upp det igen. Växterna kommer att bli en blandning av olika sorter från asien och fiskarna är tänkta att komma från samma område.

En kampfiskhanne kommer det att bli sedan har jag svårt att bestämma mig, antingen en liten gurami art eller några kampfiskhonor (mindre troligt) eller ett stim kilfläcksrasboror. Som algätare kommer det antagligen bli någon otocinclus art.

När jag hade karet i gång i våras hade jag tre otocinclus malar och två thomasi ciklider (tillfällig förvaring), i växtväg fanns några anubias plantor och lite hornsäv och då blev filtret igensatt snabbt.

Lite rörigt svar kanske men hoppas att det hjälpte något.

Kommentar

• Millie
        • August 2003
        • 293

Jag hade en Fluval 1 till mitt 54 liters akvarium, och tyckte den var rätt kass. Upptäckte dock att det finns flera delar i den som behöver göras rena emellanåt, t.ex den lilla propellerliknande saken som sitter i pumphuvudet. Efter ett tag blir den rätt slemmig, och då blir det knappt någon cirkulation alls. Fast det kanske du redan visste -- men om inte är det värt att pröva.

Och nu när jag funderar på att sätta upp mitt lilla akvarium igen (det räcker inte med mitt stora, jag behöver fler akvarier ) med några platys i funderar jag ändå på att skaffa mig ett bättre filter. Skall kolla in de som du nämnde!

Kommentar

• Cuaifeach
          • March 2003
          • 92

Jo då, propellerdelen görs ren varje vecka den med.

Visst kan man aldrig få för många akvarier, synd att vi inte har plats för ett 350-400 lit i vår lilla lägenhet, då skulle jag bli nöjd!

Kommentar

• kapatekk
            • July 2003
            • 133

Jag har ett EHEIM 2207 (ca 15 år gammalt) innerfilter det fungerar utmärkt. Behöver mycket lite rengöring, brukar skölja av den en gång/månad, för att ta bort synligt skräp. Men det ser inte ut att behövas, det är alltid ett rejält tryck på pumpen och bra cirkulation. Den är helt ljudlöst.

Jag kan starkt rekommendera EHEIM!!!!

Jag har nyligen köpt ett EHEIM 2213 ytterfilter och det fungerar lika bra. (något mera ljud)
            Patrik Ek, Kiruna
            Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

Kommentar

Arbetssätt...