Någon mer som har problem med AquaEl pumpar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanna J
    • November 2002
    • 190

Någon mer som har problem med AquaEl pumpar?

Finns det någon mer än jag som har problem med AquaEl pumparna. Jag har en AquaEl 2 i 100 liters. Den för ett himla liv och efter jag gjort rent pumphuvudet så funkar den knappt en vecka, sedan rör sig inte vattenytan och man ser inte att den pumpar någonting alls. Den pumpen är bara 4 månader gammal.

Jag har även en AquaEl mini i yngelkaret. Den för om möjligt ett annu värre liv. Den står i hallen men väsnas såpass att jag måste stänga till sovrummet för att kunna sova. Jag brukar vippa på pumparna så ingen luft finns kvar när jag sätter tillbaks dom så det är nog inte problemet....

Är det så att dom här pumparna är av lite sämre kvalité än andra pumpar?
    Jag har en Eheim pump i mitt 45 liters som är ca 10 år gammalt och från den hörs inte ett knyst och den har fungerat utan några problem i alla år.

Johanna
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

Hej!
    Jag har en Aquael 3 pump i ett 63 liters akvarium och det fungerar bra. Men ibland när man har städat akvariet och sätter i kontakten till pumpen igen så låter den väldigt högt. Men då är det bara att ta ur och sätta i sladden tills det slutar. Brukar vanligtvis räcka med att göra detta 1-3 gånger för att den ska bli tyst. Men jag har den gemla varianten, har sett att de har en ny modell nu. Köpte min pump för ca 3 år sedan.
    Mvh Maria

Kommentar

• Johanna J
      • November 2002
      • 190

Jag har testat det också, men det hjälper inte, det låter lika mycket ändå.
      Men det största problemet är att den slutat pumpa efter ett par dagar efter rengöringen, det bara pyser lite ur öppningen.

Johanna

Kommentar

• Johanna J
        • November 2002
        • 190

Jag kom på vad felet var. Jag åkte in med pumpen till zooaffären, och dom testade pumpen och konstaterade att det var något fel på pumphuvudet. Jag hade garanti kvar så jag fick ett nytt pumphuvud.

Nu går han perfekt och framförallt tyst!

Den lilla pumpen jag hade fick jag rådet att ta bort den extra luftslangen som finns eftersom den gör att det för mer oväsen.

Johanna

Kommentar

• Mariaa
          • January 2002
          • 591

Hej!
          Vad bra att allt löste sig till slut. Jag använder aldrig luftslangen till mina pumpar, varken till aquael eller mina eheim. Tycker att det är onödigt och så låter det så jäkla mycket. Fungerar ju minst lika bra utan och så slipper fiskarna simma i massa bubblor. På vissa fiskar så fastnar bubblorna och då börjar de klia sig.
          Mvh Maria

Kommentar

• Ulla
            • April 2002
            • 1163

Har en Aquael Fan-1. Den funkar toppenbra och är så tyst att jag måste känna med handen framför utloppet för att kolla att den fungerar, vilket den alltid gör...

Har även en Hydor Crystal P 10, den låter ordentligt i jämförelse, föredrag Aquael!
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

Kommentar

• mikgus
              • April 2003
              • 30

har en Mini i ett tolv liters och en midi i ett 54 liters. Midin satte jag i efter att Eheim pumpen krånglat ett par gånger. Båda pumparna går i saltvatten. Har dessutom en midi jag använder vid vattenbyten. ingen har krånglat hitills.

Kommentar

• imported_n/a
                • July 2003
                • 149

Maria på din hemsida säger du om Lamprologus multifasciatus att man ska ha i snäckskal ! då börjar jag undra blir det inte för mycket kalk i vattnet då ?? mår inte fiskarna dåligt av detta ?
                Go Fish*

Kommentar

• Ante1
                  • December 2002
                  • 385

snäckskal avger ingen mätbar kalkhalt som påverkar vattnet.
                  -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

Kommentar

• Mariaa
                    • January 2002
                    • 591

Hej!
                    Henric: Lamprologus multifasciatus trivs i ett vatten med högt pH och högt KH och detta får man av kalk. De flesta fiskar (förutom Malawi och Tanganyika) vill inte ha högt pH och KH och då är det inte bra med snäckskal, men dessa fiskar måste ha det för att må bra. Förövrigt så är dessa små bråkstakar underbara små fiskar.
                    Mvh Maria

Kommentar

Arbetssätt...