Powerhead VS Cirkulationspump

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skånken
    • November 2013
    • 21

Powerhead VS Cirkulationspump

Har skaffat ett 240l Aquael kar med välvd ruta, tänkte köra sydamerikanskt i karet och precis monterat en BTN amazonas. Nu till filter tänkte bygga i bakrunden och fylla med grov fitermatta i små bitar 2x3 cm materialet 3cm.

Först hade jag tänkt att prova en Aquaclear 70 powerhead Akvarievolym: <300 liter. Kapacitet med diffusor: 1320 liter. 1514 liter/tim (Powerheads som de mindre versionerna av centrifgalpumpar ofta kallas, används oftast när man behöver tryck eller lyfthöjd - för att dra eller pressa vatten genom t.ex filterpatroner/behållare, UV-C filter eller som returpump mellan sump och akvarium, men kan naturligtvis även användas som cirkulationspump i akvariet.)

Sedan hitta jag en cirkulationspump Syncra Silent 2.5 - 2400 l/h ännu bättre flöde och skall vara både tystlåten och bättre effekt (energisnålare).

Min fråga lyder vad är den stora skillnaden på powerhead och cirkulationspump, klarar jag inte att dra runt ett filter i btn med en cirkulationspump som drar 900l/h i timmen än ett powerhead? Är det så viktigt med tryck och lyfthöjd i ett mindre kar? Eller ska köpa ett av varje och ha i varje hörn eller blir det tok överkurs?
    Syncra Silent 2.5 - 2400 l/h

• åheim
    • April 2006
    • 13197

För att räta ut frågetecknet kring skillnaden mellan powerhead och cirkulationspump så är det så att
    ett powerhead är tänkt att cirkulera vatten och har inte råstyrka. Cirkulationspumpen däremot är konstruerad att orka lyfta vatten från tex en sump!

I ditt fall är det helt bortkastat att använda en cirkulationspump eftersom den bara ska leda vattnet från bakgrunden ut i akvariet. Ett powerhead typ aquaclear är ett bättre val!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

Ett tips från en som haft en heltäckande BTN med filterkuber i. Det var en Akvastabil 530 med BTN Rocky.

Det är ett h-e att rengöra filterkuberna om du har dem bakom ett BTN. Extremt slabbigt och blöt process att fiska upp dem alla och duscha dem i badkaret. Samt att suga upp allt slam som samlas.

Men filterkuber i bakgrunden behöver ju aldrig rengöras juh? Kanske man tänker. Jag garanterar att allt som finns under vatten och där fiskar äter och skiter behöver rengöras. Vattnet flyter också ganska långsamt bakom bakgrunden.

Mitt tips är att köra externa filter med insug bakom och utblås genom, i övrigt ha tomt bakom. Ev doppvärmare kan sitta där också.

Samt bygg ett "hopp-stopp" dvs säkra upptill så fiskar inte kan hoppa in bakom bakgrunden. Om ciklider är svåra att fånga i vanliga fall. Tänk dig att få fatt på dem på trängsta stället bakom din BTN...
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• flygrc
        • June 2006
        • 2755

Jag kör med cirkulatonspumpar och inser att det är fel val. Blir bara en massa oljud. Men anledningen till valet är att de powerheads jag använt tidigare varit för klena och saknat keramisk axel/lagring vilket jag tycker är ett måste för att slippa skrammel som blir efter något år.

Jag har funderat på om man kan använda en streamer typ denna

För att bemöta rengörandet av bakgrundsfiltret så är det superlätt att fixa i samband med vattenbyte. Kör ner slangen bland filterkuperna och joxa runt lite.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Axman
          • January 2013
          • 188

Vet inte om jag gjorde på ett bra sätt, men det känns så. Jag delade upp bakgrunden i två segment. I ena halvan är det tomt sånär som på insuget till en fluval fx6, värmare samt en pump som pumpar in vatten i andra halvan.

I andra halvan är utloppet för fluval fx6an, en syresten, utloppet från andra pumpen samt 500 biobollar. Tanken är att jag skall kunna sticka ned en hävert och kunna röra om i biobollarna för att suga ut skit. I båda delarna har räkor, sandsnäckor, posthorn och physa gjort sig hemmastadda och allt som jag kan se (bara ovanifrån) är soprent. Inga alger eller något.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av Kapten Zoom
            Ett tips från en som haft en heltäckande BTN med filterkuber i. Det var en Akvastabil 530 med BTN Rocky.

Det är ett h-e att rengöra filterkuberna om du har dem bakom ett BTN. Extremt slabbigt och blöt process att fiska upp dem alla och duscha dem i badkaret. Samt att suga upp allt slam som samlas.

Men filterkuber i bakgrunden behöver ju aldrig rengöras juh? Kanske man tänker. Jag garanterar att allt som finns under vatten och där fiskar äter och skiter behöver rengöras. Vattnet flyter också ganska långsamt bakom bakgrunden.
            ...Skrev ett lång jävla inlägg och så försvann det när sidan skulle uppdateras Orkar inte så jag säger bara att jag håller absolut inte med av egen erfarenhet! Inget ska upp ur akvariet och böset bakom en bakgrund kan man ta med ro, ta en kopp kaffe och titta på framsidan i stället
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

Ursprungligen postat av åheim
              ...Skrev ett lång jävla inlägg och så försvann det när sidan skulle uppdateras Orkar inte så jag säger bara att jag håller absolut inte med av egen erfarenhet! Inget ska upp ur akvariet och böset bakom en bakgrund kan man ta med ro, ta en kopp kaffe och titta på framsidan i stället
              Beror på om man vill ha rimligt klart vatten på framsidan. Första månaden ser ju allting glimrande ut, bakgrunden har snygga färgskiftningar från fabrik, vattnet är kristallklart, livet leker.

1 år senare är det mesta på bakgrunden en endaste färg, dvs brun-melerat och vattnet är allt annat än klart. Men det kommer smygandes så man märker det inte.

Efter 2 år, ja ni fattar.

Min filosofi rörande heltäckande bakgrunder är att de dels tar en massa simyta i anspråk, dels blir de nedkloggade med alger och dessutom är det mekigt att rengöra. Nej överdimensionerade ytterfilter med ytrengörare på insuget, så har man alltid kristallklart vatten med skimrande ren vattenyta. Och svart Biltema solfilm som bakgrund. :-) Keep it simple.

Men smaken är olika. Axmans setup låter vettig.
              Senast redigerad av Kapten Zoom; 08 November 2015, 10:38.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• simpson
                • July 2012
                • 666

Ursprungligen postat av åheim
                Det är ju fint i teorin, men gäller tyvärr inte alltid. Jag håller med kaptenen att det är riktigt otrevligt den dagen man måste göra rent bakgrundsfiltret för att vattnet flödar för dåligt (igensatt) och man måste välja mellan fiskar kvar i akvariet eller fylla badkaret och ha fiskarna där...

Stora rejäla ytterfilter bär man ut till tvättplatsen och tömmer, klart...

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Ursprungligen postat av Kapten Zoom

1 år senare är det mesta på bakgrunden en endaste färg, dvs brun-melerat och vattnet är allt annat än klart. Men det kommer smygandes så man märker det inte.

Efter 2 år, ja ni fattar.
                  ...Nä, jag har väntat sen 2006
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Skånken
                    • November 2013
                    • 21

Tack för svar! http://www.akvarieshopen.com/sv/akva...000-l-h-p-6425 är för dyr vill håll budgeten.

http://www.sicce.com/prodottiDettagl.../idprodotto=59 verkar vara vara tystlåten och energisnål, har hittat en ny som bara är provkörd för 200kr.

http://www.pwss.se/product.php?productid=1899 har jag läst mig till att den skall vara optimal, har hittat en ny som bara är provkörd för 350kr.

Sedan är en anledning att jag vill kunna använda cirkulationspumpen vid vattenbyten och pumpa ur vattnet

Vet att et rejält ytterfilter är det bästa enklaste och smartaste, (körde 720l med BTN och Eheims största ytterfilter då.

Sedan så kommer jag att trä filterbitarna på en fiskelina så att jag slipper fiska upp dem vid rengörning.

I ditt fall är det helt bortkastat att använda en cirkulationspump eftersom den bara ska leda vattnet från bakgrunden ut i akvariet. Ett powerhead typ aquaclear är ett bättre val!

Men om jag hittar en cirkulationspump till bättre pris är det fortfarande överkurs?

Är det någon som har använt någon av ovan och vet hur pass mycket dom låter?

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Har en aquaclear 50 och den är ganska tyst och bra! Har också en sicce syncra silense (på 700L/T) och den är absolut inte silent...
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Skånken
                        • November 2013
                        • 21

Så du menar att en aquaclear 50 räcker åt ett 240l eller bör jag gå upp på en 70?
                        För min del väger det åt aquaclear, ser du några nackdelar?

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Ursprungligen postat av Skånken
                          Så du menar att en aquaclear 50 räcker åt ett 240l eller bör jag gå upp på en 70?
                          För min del väger det åt aquaclear, ser du några nackdelar?
                          Jag skulle ta en 50 och sen ser jag inga nackdelear. Aquaclear har varit väldigt populär under lång tid hos akvarister som vill ha nått lite billare men ändå väldigt bra.
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Skånken
                            • November 2013
                            • 21

Köp Cirkulation & Streamer Online | Stort sortiment av Cirkulation & Streamer hos CyberZoo | ✓ Bra priser ✓ Kundservice i världsklass!

76-190l kar du menar att dom alltid har lite övekapacitet? Tack återigen för dina svar.

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

Ursprungligen postat av Skånken
                              http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pu...rfilter-2.html

76-190l kar du menar att dom alltid har lite övekapacitet? Tack återigen för dina svar.
                              Nu var ju det där deras hangon filter iofs men ja den vänder ditt vatten ca 5ggr/tim!
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...