Svart glas till filterhörna i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

Svart glas till filterhörna i akvariet?

Hej! Tillbaka igen efter en tids uppehåll på grund av långväga flytt och planerar då på att köpa upp mig i akvarieväg

Jag planerar ett aluminiumramsakvarium med tema Mbuna, tänker mig följande än så länge:
    • 450L (180 cm bred, 50 djup & höjd)
    • Helsvart bakgrund (Rollad, solfilm eller liknande)
    • Två filterhörn med 2st 1500L/h - 2000L/h pumpar

Så nu till frågan, finns det något bra sätt att få glasskivorna till filterhörnen att också vara svarta på samma sätt som bakgrunden? Se bild.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Namnlös.png
Visningar: 1
Storlek: 17,8 KB
ID: 2185562

Är inte sugen på slimline eller BTN moduler, tycker det blir ett så häftigt djup med dämpad belysning och helsvart bakgrund.
    Senast redigerad av simka; 14 November 2015, 14:45.
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Nu snackar vi min favoritbakrund Finns inget snyggare!!! Du borde kunna rolla baksidan på filterglaset med svart silikon... Borde räcka men en liten tub silikon. först rolla bakrutan sen skölja av den och sen köra silikonet
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• simka
      • November 2013
      • 326

Ursprungligen postat av åheim
      Nu snackar vi min favoritbakrund Finns inget snyggare!!!
      Häligt att höra att det finns fler med bra smak åheim!

Ursprungligen postat av åheim
      Du borde kunna rolla baksidan på filterglaset med svart silikon... Borde räcka men en liten tub silikon. först rolla bakrutan sen skölja av den och sen köra silikonet
      Inte 100 på hur du menar, tänker du att man kan rolla filterglaset svart och sen rolla med sillikon utanpå färgen? Eller bara rolla filterglaset med svart silikon?
      180L Malawi - Avvecklat

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Jag hade nog kört med svart akvariesilikon på glaset.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Bara silikon som Kjell också föreslår. Bakrutan kör du en akrylfärg på.
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• simka
            • November 2013
            • 326

Grymt, tack för era svar

Då tror jag att jag gör så att jag ber glasmästaren skära till två glasbitar samtidigt som han gör akvariet, så får jag sillikona fast dem själv senare.

Så får jag ytterligare lite tid på att fundera på för och nackdelarna med filterhörn vs ytterfilter
            180L Malawi - Avvecklat

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Jag tycker det är skönt att slippa slangar och sen grejen med att leda vatten ut ur akvariet och kör därför helst filterhörn. Sen kan man stoppa ner vilken pump man vill med det flöde man tycker passar och sätta doppvärmare där.
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• simka
                • November 2013
                • 326

Precis så jag känner också vad gäller innerfilter, mer valfrihet och mindre risk! Dessutom är det lite snällare för plånboken.

När det gäller filterglaset, räcker det att silikona fast det på en kortsida & en långsida utan något extra stöd? Eller krävs någon förstärkning/stag?
                180L Malawi - Avvecklat

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Det räcker gott, silikon är brutalt starkt!
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• simka
                    • November 2013
                    • 326

Rollade filterhörnen idag, det gick men det var svårt. Använde en svamproller för glansiga ytor, tror det är ett måste. Det var klurigt att få glaset helt svart, lite ljusgenomsläpp blev det.

För mig åtgick en hel tub (310ml patron till sprutan). Rollade totalt 3 gånger sen var silikonet slut. Svårare än jag trodde men hoppas ändå det blev tillräckligt bra.

Första strykningen:

Namn: 1.jpg
Storlek: 168,7 KB
ID: 2173282

Andra strykningen:

Namn: 2.jpg
Storlek: 191,3 KB
ID: 2173283

Tredje strykningen:

Namn: 3.jpg
Storlek: 184,5 KB
ID: 2173284 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5395.jpg
Storlek: 125,3 KB
ID: 2173285 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5394.jpg
Storlek: 181,5 KB
ID: 2173286
                    180L Malawi - Avvecklat

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

Samma variant som jag gjorde för några år sedan.

Ser jag rätt om jag ser att silikonet är på insidan av kammaren ?

Om ja, så finns det en risk att du råkar ut för samma problem som jag gjorde. säger inte att du får det, bara att det är en risk. Kanske gjorde jag fel någonstans.

Men jag upptäckte att när jag tog ur och stoppade ner pumpar / filter i kammaren så skadade jag silikonet, så att efter ett tag så såg man skadorna från utsidan.

Så jag gjorde om, version 2.0.

Samma sak, glasskiva + silikon, sedan tryckte jag dit en glasskiva till, lite som att limma ihop 2 glasskivor med silikon.

Då blev insidan glatt och man kom inte åt silikonet med händer / pumpar / filter.

Bara ett tips.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• simka
                        • November 2013
                        • 326

Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                        Samma variant som jag gjorde för några år sedan.

Ser jag rätt om jag ser att silikonet är på insidan av kammaren ?

Om ja, så finns det en risk att du råkar ut för samma problem som jag gjorde. säger inte att du får det, bara att det är en risk. Kanske gjorde jag fel någonstans. [...]
                        Tack för tipsen Ken och ja det är på insidan mot bakrund/pump/filter Jag har våldat ganska bra där nu fram och tillbaka, ska nog bli lite mer försiktig! Kan se att några "toppar" med silikon lossnat men ännu inget från glaset vad jag kan se.
                        180L Malawi - Avvecklat

Kommentar

• Jonas T
                          • December 2015
                          • 5

Sitter också och finular på detta! Hur funkar svart plexiglas i akvarium? http://www.plexiglasbutiken.se/websh...las-akrylplast
                          Är det giftigt? Antar att det blir svajigt, men det går nog att stabilisera upp det med någon sträva.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Ursprungligen postat av Jonas T
                            Sitter också och finular på detta! Hur funkar svart plexiglas i akvarium? http://www.plexiglasbutiken.se/websh...las-akrylplast
                            Är det giftigt? Antar att det blir svajigt, men det går nog att stabilisera upp det med någon sträva.
                            Plexiglas är sällan giftigt men däremot är det mycket mjukare än glas vilket gör att man måste ha en mycket tjockare plexiskiva än en glasskiva och det blir oftast betydligt dyrare.

Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Jonas T
                              • December 2015
                              • 5

Jo det springer iväg lite. Hittade annars en "filterbehållare" som blir i ungefär samma stil, och dessutom blir portabel. Ganska tight med utrymme bara. Locket bort och i med svart filtermatta och pumphuvud 2000l. 4 sugproppar baktill. Ville bara dela med mig, spenderat många timmar på att hitta rätt "förpackning"! =)
                              Vad säger du om den Kjell? =)

Kommentar

Arbetssätt...