Fluval 4 plus pump, innerfilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

Fluval 4 plus pump, innerfilter?

Hej alla! Jag använder en fluval 4 plus pump till mitt 180l akvarium. Det blir ganska många smuts "partiklar" i vattnet. Snälla säg vad innerfilter är! Som det ser ut är det själva pumpen men jag trodde det var den där svampen i pumpen! Vad är det!? Jag gör rent det ca 1 gång i månaden (blir lite senare ofta) det brukar vara ganska mycket skit på.

Vart kan jag hitta finare svamp eller vad det nu är? Eller behöver jag köpa en ny pump?

Skriv gärna synpunkter om jag gör något fel.

/David
    Senast redigerad av Dadosuseri123; 03 October 2015, 17:27.
  • Eric66
    Banned
    • February 2008
    • 25

Hej

Innerfilter är hela fluval pumpen och filter ihop. Det är bättre att ha svamp filter än original som är filter vadd, ser ut som bomull. Helt omöjligt att rengöra ett sådant filter. Om man har svamp i filtret är det bara att rengöra svampen. Går mycket snabbt att göra. Om du inte har rätt svamp nu, så får du kolla upp med Hercules zoo på Hisingen, dom har svamp filter som passar.

Att göra rent sånt filter varje månad är för sällan. Du får rengöra ett sådant var 14 dag ungefär plus att du suger rent sanden varje vecka med en sandtvättare. Då blir vattnet mycket klarare.

Mvh Eric

Kommentar

• BrigTSD
      • February 2015
      • 131

Filtervadd är svårt att rengöra. Jag köper filtervadd på "metervara" och byter den då det behövs. Filtervadd kan fånga riktigt små partiklar med sätter igen väldigt snabbt om man inte har en svamp innan som tar den grövre skiten.

Kommentar

• Dadosuseri123
        • September 2015
        • 48

Ursprungligen postat av BrigTSD
        Filtervadd är svårt att rengöra. Jag köper filtervadd på "metervara" och byter den då det behövs. Filtervadd kan fånga riktigt små partiklar med sätter igen väldigt snabbt om man inte har en svamp innan som tar den grövre skiten.
        Ska kolla in det! Tack!

Kommentar

• Dadosuseri123
          • September 2015
          • 48

Ursprungligen postat av Eric66
          Hej

Innerfilter är hela fluval pumpen och filter ihop. Det är bättre att ha svamp filter än original som är filter vadd, ser ut som bomull. Helt omöjligt att rengöra ett sådant filter. Om man har svamp i filtret är det bara att rengöra svampen. Går mycket snabbt att göra. Om du inte har rätt svamp nu, så får du kolla upp med Hercules zoo på Hisingen, dom har svamp filter som passar.

Att göra rent sånt filter varje månad är för sällan. Du får rengöra ett sådant var 14 dag ungefär plus att du suger rent sanden varje vecka med en sandtvättare. Då blir vattnet mycket klarare.

Mvh Eric
          Okej, tack jag ska göra det.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Jag håller inte med i detta att bara för att det är ett innerfilter så måste det rengöras var 14,e dag... Fluval 4 plus är ett ganska kraftigt filter och ska kunna klara av att filtrera ett 180 liters akvarium flera månader utan att behöva rengöras, även om det skulle vara ganska överbefolkat! Som original sitter det två mellangrova filtermattor i det, filtervadd finns som extra tillbehör.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Eric66
              Banned
              • February 2008
              • 25

Om du läser min text en gång till så skrev jag inte att man "måste" rengöra filtret var 14e dag.

Stämmer inte det du säger att filtervadd är tillbehör. Utan det är original till. Filter svamp finns som tillbehör.

Filter vadd är som bomull, svårt att rengöra. Däremot svamp, mycket lätt att rengöra.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av Eric66
                Om du läser min text en gång till så skrev jag inte att man "måste" rengöra filtret var 14e dag.

Stämmer inte det du säger att filtervadd är tillbehör. Utan det är original till. Filter svamp finns som tillbehör.

Filter vadd är som bomull, svårt att rengöra. Däremot svamp, mycket lätt att rengöra.
                I samtliga så sitter det en ljus filtermatta i när du köper den! Jag vet det av egen erfarenhet men här är åndå ett bevis!

Senast redigerad av åheim; 11 October 2015, 13:05.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Dadosuseri123
                  • September 2015
                  • 48

Ursprungligen postat av åheim
                  I samtliga så sitter det en ljus filtermatta i när du köper den! Jag vet det av egen erfarenhet men här är åndå ett bevis!

https://www.youtube.com/watch?v=00eZUHAj90k
                  Jag fick med pumpen med akvariet när jag köpte det begagnat. Så jag fick bara pumpen.

Och på senaste har vattnet varit renare. Vet inte varför men det är ju bra

Nu har jag helt slutat med vadden. Men tack för svaren

Kommentar

Arbetssätt...