dela av akvarium med en glasskiva! :D

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vonken
    • July 2015
    • 11

dela av akvarium med en glasskiva! :D

Hallå mina vänner, har nu gått och köpt mig ett nytt akvarium, (Juwel rekord 800 på 110liter). Planen är att jag ska dela upp akvariet på 2 delar med hjälp av en glasskiva. Varför jag valt att göra det med en glasskiva är för att akvariet ska bli ett räk-akvarium, och jag ska ha räkor i samma släkte som absolut INTE ska vara med varandra. (Crossbreeding)

Jag hade tänkt att gå ner till den ''lokala glasmästaren'' och be om en 8-10mm tjock glasskiva med de exakt måtten jag behöver, sedan ska glaset sättas fast med akvariesilikon.

jag har dessvärre en liten fundering, hur stor ska glasskivan vara? måttet på akvariet är 45cm högt och 36cm djupt. Jag utgår ifrån att glasskivan inte kan vara 45x36 utan den måste vara några mm mindre. Men hur mycket mindre? någon som gjort något liknande innan? hade varit tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh. Jeppe
  • _spajder_
    • April 2006
    • 10

Gör glasskivan 2 mm mindre än vad den skall vara så har du plats för silikonskarven.
    Du behöver absolut inte ha en 8-10mm tjock glasskiva.
    4-6 mm är både billigare och lämpligt för ändamålet.
    152 L Sydamerika
    4 Apistogramma Hongsloi
    28 Kardinaltetror
    2 ancistrus

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Jag skulle hellre beställa en 50x50cm grov 5mm filtermatta och klämma ner den som avdelare, då får man ju ett jumbofilter på köpet! Bara sätta en pump på ena sidan och ublåsslang genom mattan till andra sidan... Mycket omtyckt av räkorna att sitta där och plocka mat dessutom!

Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

Ursprungligen postat av åheim
        Jag skulle hellre beställa en 50x50cm grov 5mm filtermatta och klämma ner den som avdelare, då får man ju ett jumbofilter på köpet! Bara sätta en pump på ena sidan och ublåsslang genom mattan till andra sidan... Mycket omtyckt av räkorna att sitta där och plocka mat dessutom!

http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=888&page=1
        Ett mycket bra svar, MEN, du måste i så fall se till att räkorna inte kan klättra över till andra sidan. De klättrar bra!
        Senast redigerad av Mr Woods; 17 August 2015, 23:09.

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Bra där
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• admin
            Christian Alfredsson

• November 2004
            • 11233

Jag hittade denna pryl för den som vill sätta i avdelare. Den kanske kan vara till hjälp: http://www.aqua-medic.de/index.php?r...product&id=248

Jag har inte provat eller ens sett den, men den verkar smart.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

för ett par år sedan delade jag av ett 110 liters i 2 delar med en glasskiva. Använde då 4 mm skiva. Silikonade fast den. Gick bra ända tills jag skulle byta vatten i en del.
              Då lossnade den. Så, tömma ur, silikona om lite mer noga. Testade. Den höll då, men bågnade betydligt när man gjorde ett större VB.

Så, där fick jag göra små små VB. Funkade bra. Ända tills en firre i högra delen fick för sig att hoppa över till andra delen, och sedan var korsbefrukningen igång. 2 olika sorters guppy var det.

Försök nr två med att annat 110 liters gjordes med plastskivor. Där delade jag in karet i 3 delar. Sedan satte jag skivorna så att det blev 2-3 cm spalt vid botten. Sedan på med 10 cm ganska grov grus. 8 mm.
              Då blev det enklare med VB. Det blev ett vattenbyte genom gruset när man tömde en del. Hade räkor i 2 delar, fisk i en del. Jag vet inte hur, men räkorna klättrade över skivan eller genom gruset (!), för
              ganska fort hittade jag räkor på fel sida. Trots att skivan stack upp 2-2,5 cm över vattenytan, och var väldigt tätt med silikon på andra ställen.

Försök nr 3 gjordes med ett 222 liters. Delade av det med en grov filtermatta. Fisk och räkor i båda delarna. Upptäckte efter ett tag att små j-a räklingar nog kan krypa genom grov matta.

Bytte ut mot en fin matta. Då gick det bra ur den aspekten. Men efter ett tag så var den igenkloggad....och det är inte helt enkelt att rengöra en matta som sitter nere i karet.....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• _spajder_
                • April 2006
                • 10

Risken finns alltid att djur tar sig över från den ena sidan till den andra, kolla bara i zooaffärer där dom använder sig av avdelade akvarium. Alltid nån liten tetra eller liknande som simmar omkring på andra sidan.

Delar du av 110L akvarium kan du räkna på ett 55L akvarium.
                Rekomenderad glastjocklek på ett 45*30*40cm (54L) är enligt de flesta verktyg man hittar på nätet 4mm

Så vill du vara på extremt säkra sidan så gå på 6 mm...
                152 L Sydamerika
                4 Apistogramma Hongsloi
                28 Kardinaltetror
                2 ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...