Innerfilter eller powerhead?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bempa10
    • October 2005
    • 56

Innerfilter eller powerhead?

Har precis startat igång ett 500l Tropheus kar. Jag har ett Fluval Fx6 ytterfilter men jag har läst att dom vill ha bra fart på vattnet så tänkte att man bör komplettera med en till pump. Så nu till frågan. Ska man köra på ett powerhead eller ska man ta ett innerfilter?
  • simpson
    • July 2012
    • 666

Ursprungligen postat av bempa10
    Har precis startat igång ett 500l Tropheus kar. Jag har ett Fluval Fx6 ytterfilter men jag har läst att dom vill ha bra fart på vattnet så tänkte att man bör komplettera med en till pump. Så nu till frågan. Ska man köra på ett powerhead eller ska man ta ett innerfilter?
    Ingetdera!

Skaffa 2st streamerpumpar för själva bra fart på vattnet då du har ett vettigt filter redan .

Kommentar

• bempa10
      • October 2005
      • 56

Typ sån här?
      Köp Cirkulation & Streamer Online | Stort sortiment av Cirkulation & Streamer hos CyberZoo | ✓ Bra priser ✓ Kundservice i världsklass!

Kommentar

• admin
        Christian Alfredsson

• November 2004
        • 11233

Jag köpte precis denna du länkar till och tycker att det blir lite för klent i mitt 450 liters. En streamerpump har en kraftig bred stråle, men den är kort. Eheim har en modell som ser likadan ut och tar 5000 l/h den hade jag tagit istället.

Se till att cirkulationen fungerar så att skiten passerar insuget på din Fluval 6

En annan bra pump jag har i alla mina akvarium är Eheim 2252, den tar 1200 liter / timmen men skapar god cirkulation. Det bästa med den är att den har två filterpatroner. Nackdelen är att jag får göra rent dem ofta. Just den pumpen är en klassiker. Kolla bilder på hur du sätter fast den om du är sugen på en sådan för den har lite ovanligare fastsättning, mycket krångligare än en streamer som oftast har magnet.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• Christer5
          • July 2015
          • 915

Jag har just en sådan till mitt 350 liters kar för att öka cirkulationen,räcker för mitt ändamål tyst och bra men är för klent för 500 liter Thopheus.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Jag kan tycka att det är lite tvångssyndrom kring det är med fart på vattnet... Huvudsaken att vattnet är väl syresatt, själva turbulensen är underordnad. I ett akvrium är det dessutom svårt för fisk att hitta lugna områden där den kan få vila och tvingas den kämpa mot strömmar hela tiden så får de en hög förbränning och du måste utfodra mycket hårdare som i sin tur belastar vattnet.
            Senast redigerad av åheim; 09 August 2015, 18:01.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• simpson
              • July 2012
              • 666

Ursprungligen postat av åheim
              Jag kan tycka att det är lite tvångssyndrom kring det är med fart på vattnet... Huvudsaken att vattnet är väl syresatt, själva turbulensen är underordnad. I ett akvrium är det dessutom svårt för fisk att hitta lugna områden där den kan få vila och tvingas den kämpa mot strömmar hela tiden så får de en hög förbränning och du måste utfodra mycket hårdare som i sin tur belastar vattnet.
              Eller så försöker man efterlikna fiskens miljö på bästa sätt i det akvaire man nu har, vi pratar om fiskar som lever i extremt turbulent vatten. Vidare packar man oftast ihop troffarna rejält med många individer för att sprida ut mobbning etc på fler fiskar så man inte får bara en fisk kvar, om vi översätter det till sydamerikatermer som de flesta på zoopet verkar ha mest intresse för så 20-25 vuxna diskus i ett 500 liter...
              Det är större chans att misslyckas med mindre flöde på vattnet.

Kommentar

Arbetssätt...