Har precis startat igång ett 500l Tropheus kar. Jag har ett Fluval Fx6 ytterfilter men jag har läst att dom vill ha bra fart på vattnet så tänkte att man bör komplettera med en till pump. Så nu till frågan. Ska man köra på ett powerhead eller ska man ta ett innerfilter?
Innerfilter eller powerhead?
Kollaps
X
-
Har precis startat igång ett 500l Tropheus kar. Jag har ett Fluval Fx6 ytterfilter men jag har läst att dom vill ha bra fart på vattnet så tänkte att man bör komplettera med en till pump. Så nu till frågan. Ska man köra på ett powerhead eller ska man ta ett innerfilter?
Skaffa 2st streamerpumpar för själva bra fart på vattnet då du har ett vettigt filter redan . -
Se till att cirkulationen fungerar så att skiten passerar insuget på din Fluval 6
En annan bra pump jag har i alla mina akvarium är Eheim 2252, den tar 1200 liter / timmen men skapar god cirkulation. Det bästa med den är att den har två filterpatroner. Nackdelen är att jag får göra rent dem ofta. Just den pumpen är en klassiker. Kolla bilder på hur du sätter fast den om du är sugen på en sådan för den har lite ovanligare fastsättning, mycket krångligare än en streamer som oftast har magnet.Christian Alfredsson
Tekniskt ansvarig ZoopetKommentar
-
Kommentar
-
Jag kan tycka att det är lite tvångssyndrom kring det är med fart på vattnet... Huvudsaken att vattnet är väl syresatt, själva turbulensen är underordnad. I ett akvrium är det dessutom svårt för fisk att hitta lugna områden där den kan få vila och tvingas den kämpa mot strömmar hela tiden så får de en hög förbränning och du måste utfodra mycket hårdare som i sin tur belastar vattnet.Senast redigerad av åheim; 09 August 2015, 18:01.Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Jag kan tycka att det är lite tvångssyndrom kring det är med fart på vattnet... Huvudsaken att vattnet är väl syresatt, själva turbulensen är underordnad. I ett akvrium är det dessutom svårt för fisk att hitta lugna områden där den kan få vila och tvingas den kämpa mot strömmar hela tiden så får de en hög förbränning och du måste utfodra mycket hårdare som i sin tur belastar vattnet.
Det är större chans att misslyckas med mindre flöde på vattnet.Kommentar
Kommentar