Nytt ytterfilter!?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

Nytt ytterfilter!?

Hej på er!

Tänkt montera ytterfilter på ett Juwel Rio 180 och har tittat på dessa filter:

Fluval 406
    Eheim classic 600
    Eheim professionel 3 2073
    JBL Cristalprofi e 1501

Dessa är väll lite overkill för 180 liter men har stor filtervolym som jag vill ha. Har läst en jäkla massa timmar på nätet om dessa filter. JBL filtret tyckte jag verkade toppen tills jag såg en test på ett e901 som ska pumpa 900 liter men som mättes till 450 liter, både med och utan media i. Eheim classic verkar vara en simpel och gedigen konstruktion som jag tycker verkar hållbar med få delar som kan gå sönder.

Men vet fortfarande inte vilket man ska välja efter alla dessa timmars läsande på nätet.

Så därför frågar jag alla gamla rävar här inne med med lång erfarenhet vad ni tycker och vad ni hade valt för filter?

Mvh Jörgen
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

Du får även kolla måtten på filtren då inte alla går in i skåpet till Juwel Rio 180.

Kommentar

• *Jörgen*
      • September 2014
      • 85

Ja det har du rätt i!

Har mätt ett hyllplan och det är 23,3x30,5cm så Eheim professionel går bort.

Kommentar

• Sleaper
        • September 2008
        • 2894

Kolla in dessa: http://fish.aquaristic.net/en/Extern...Model-350.html Minimalistisk design och form och som gjorda att ställa i skåp under akvariet utan att ta för mycket plats.
        Do you know how to make sure all the creatures in your aquarium stay healthy? Hydor will help you! Find out about the external filter tool that best suit your needs and that make sure the water in your tank stays clean. Here you will find a wide array of external filters: get the product that best suits your needs.

Kommentar

• *Jörgen*
          • September 2014
          • 85

Ursprungligen postat av Sleaper
          Kolla in dessa: http://fish.aquaristic.net/en/Extern...Model-350.html Minimalistisk design och form och som gjorda att ställa i skåp under akvariet utan att ta för mycket plats.
          http://www.hydor.com/eng/prodotti-te...ter-filter.php
          Dom såg trevliga ut, inte så mycket lull lull heller. Såg att den största med plats för 12l filtermedia får plats i mitt skåp men den var rätt så hungrig på el. Tror du den största har för många liter per minut till 180l med malawi?

Tackar för tipset Sleaper!

Kommentar

• Christer5
            • July 2015
            • 915

Herkules Zoo i Göteborg har Eheim Pro 2 2028 som fortfarande tillverkas,jag har haft detta filtret i mitt tidigare Juwel Rio 180.

Detta filtret är väldigt bra och går in i skåpet.

Kommentar

• Sleaper
              • September 2008
              • 2894

Ursprungligen postat av *Jörgen*
              Dom såg trevliga ut, inte så mycket lull lull heller. Såg att den största med plats för 12l filtermedia får plats i mitt skåp men den var rätt så hungrig på el. Tror du den största har för många liter per minut till 180l med malawi?

Jag skulle nog valt 350 alt. 450. Det är riktigt bra prestanda på dessa filter. Kör själv ett 600 till ett 370l och det är bra "flås".

Kommentar

• Sleaper
                • September 2008
                • 2894

Ser att Aquaristic anger 35W för 600 men på Hydors hemsida står 19W/230V men 35W/115V? Vad man kan tänka på när det gäller just 600 är att slangarna är 19/25 eller nåt sånt, bra att veta ifall man har något som skall kopplas i serie med filtret t.ex. CO2 reaktor mm. Sen anger dom l/h i specen för filter med filtermedia och med slangar mm. kopplade. Ganska ärligt eftersom en del fabrikat anger flödet med ett tomt filter, vad jag fattat det som.

Kommentar

• simpson
                  • July 2012
                  • 666

Ursprungligen postat av *Jörgen*

Det är inte för mycket flöde för ett malawiakvarium, eventuellt komplettera med en mindre streamerpump för ordentlig vattenrörelse.

Kommentar

• *Jörgen*
                    • September 2014
                    • 85

Tackar för alla tips!

Det lutar åt Jbl Cristalprofi greenline e1901 efter lite forskning på nätet. Den pumpar 1900l/t och verkar ge bra fart på vattnet vad jag sett på youtube. Då kanske man slipper köra med en extra streamer. 15 liter filtervolym skadar inte heller.

Passar i skåpet med nöd och näppe, får nog inte i mellan ett papper knappt vad jag sett.

Ingen som har Jbl som kan ge ett omdöme om denna pump?

Kommentar

• Bluewing
                      • August 2012
                      • 10522

Jodå. Jag har den själv och tycker att det är bland det bästa jag ägt faktiskt. Råstarkare än Eheim rent subjektivt. Tål att hålla en hel del skit i filtret innan det tappar flås. Otroligt prisvärd. Smart med hjul i botten så det är bara att rulla fram i skåpet. Perfekt korgfyllnad med filtermatta över hela linjen. Enda nackdelen är att det låter något mer än motsvarande Eheim. Så det är inget du ställer i sovrummet om du har en partner som kan höra en kanin fisa i grannkommunen dvs. hennes hörsel är extremt bra (min kvinna). För en person med lätt rockskadad hörsel (jag själv) så tycker jag det låter som det ska.
                      Senast redigerad av Bluewing; 22 July 2015, 12:05.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

Kommentar

• *Jörgen*
                        • September 2014
                        • 85

Ursprungligen postat av Bluewing
                        Jodå. Jag har den själv och tycker att det är bland det bästa jag ägt faktiskt. Råstarkare än Eheim rent subjektivt. Tål att hålla en hel del skit i filtret innan det tappar flås. Otroligt prisvärd. Smart med hjul i botten så det är bara att rulla fram i skåpet. Perfekt korgfyllnad med filtermatta över hela linjen. Enda nackdelen är att det låter något mer än motsvarande Eheim. Så det är inget du ställer i sovrummet om du har en partner som kan höra en kanin fisa i grannkommunen dvs. hennes hörsel är extremt bra (min kvinna). För en person med lätt rockskadad hörsel (jag själv) så tycker jag det låter som det ska.
                        Precis vad jag ville höra Bluewing! Så det tackar jag för.

Akvariet står nära tvn så får väll se vad tanten tycker, man kan ju höja ljudet på tvn annars
                        Får köpa ljuddämpningsmattor på Biltema och issolera det lilla utrymme som blir kvar efter pumpen
                        är monterad.

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Det du kan göra är ju att rikta strilröret som du kan använda dig av bakåt mot rutan lite nedåt. Annars så är ju 1501 samma idé och helt ok den också. Du kan ju iofs strypa flödet med ett reglage om du får en karusell i karet. Sedan kan du öppna upp i samma takt som filtret skitar igen.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                            • August 2012
                            • 10522

Du kan höra med Tommy Vestlie om han har sina filter kvar som han skulle sälja.
                            Juwel Lido 120

Kommentar

• *Jörgen*
                              • September 2014
                              • 85

Låter bra det! Kör du med strilröret själv? Såg ett klipp där killen körde med strilröret på kortsidan riktat mot andra kortsidan och det var bra fart på vattnet. Hade problem i en liten kub på 30l som fiskarna for runt i strömmen, då satte jag ett rör som konade upp till ca 3-4 gånger diametern på utloppet på pumpen och det blev genast lugnare. Trycket ur pumpen minskade när man ökar upp diametern men det är fortfarande lika många liter per minut.

Tack för tipset om Tommys filter, men jag köper nog nytt för det kostar ingen förmögenhet. Sen så är ju nytt alltid nytt.

Kommentar

Arbetssätt...