Köpa begagnat hel glas akvarium ????

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

Köpa begagnat hel glas akvarium ????

Tjena frugan är sugen på glas kar, men jag är det ok att köpa begagnat glaskar 720 liter.
    är orolig vill ju inte ha vattnet på golvet.

vi har själva 720 Alu kar och det var begagnat har funkat klockrent.

Behöver hjälp med denna fråga angående glas kar ska man va snål eller köpa nytt Eller kvittar det ...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Vet inte varför helglaskar (antar det är det du menar när du skriver glaskar för ett akvarium med aluminiumram är ju också glaskar) på något sätt skulle vara sämre än akvarier med aluminiumram. Det finns dåliga exemplar av bägge sorterna.
    Det enda man skall tänka på är att kanterna lättare skadas vid transporten av ett helglasakvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• plusskenford
      • August 2011
      • 252

Tackar för svar.
      Men spänningar borde ju det vara känsligare för tycker man i en gammal träkåk ?
      Men alltså det har ingen betydelse förutom kanterna är känsligare för slag så klart, om jag fatta detta rätt ?

hitta ett helglaskar 720 akvarium för 1500 kronor kändes som ett fynd verka fräscht.

Kommentar

• admin
        Christian Alfredsson

• November 2004
        • 11233

Jag brukar prioritera nytt akvarium. Flera gånger har jag köpt ett fynd för att få bänk, pumpar, belysning osv. Har sedan köpt ett helt nytt akvarium av samma mått. Som extra effekt så är det inga repor i nya akvarium. Det blir tyvärr mer pengar, men känns säkrare.

Får säga som en kompis. Sover du gott på natten så är det nog okey med nya akvariet.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• plusskenford
          • August 2011
          • 252

Tackar för visat intresse !,

du har nog rätt jag är för nojjig blir nog nytt akvarium, sedan som du säger en br idé att leta efter begagnat tillbehör som ställning osv.....

men är glasakvarium känsligare för spänningar än Alu kar ??? Ingen som har vågat svara på det än

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av plusskenford
            men är glasakvarium känsligare för spänningar än Alu kar ??? Ingen som har vågat svara på det än
            Men nog svarade väl jag ovan!
            Svaret är i alla fall nej
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• plusskenford
              • August 2011
              • 252

Men varför säger många då att helglas är mer risk med än Alukar ??? Fått den känslan att man är lite mer nervös för helglasen,
              men som sagt verkar som att det är skrock

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Men varför säger många då att helglas är mer risk med än Alukar ??? Fått den känslan att man är lite mer nervös för helglasen,
                ja det får du väl fråga dom som säger det. Som jag skrev ovan så finns det bra och dåliga alukar och bra och dåliga helglas. Men rätt limmade så är det inget problem med någondera utan det är en smaksak vad man gillar mest.
                Skall väl sägas att jag under årens lopp totalt har haft mer än 1.000 och jag har inte märkt någon skillnad. Idag har jag bara helglas men det är enbart pga att jag tycker dessa är snyggare.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Om du har ett ramkar som står på alu-stativ så skulle jag påstå att det är mycket känsligare för spänningar eftersom det kan röra sig, mycket säkrare med ett helglas som står på en hel skiva!
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• plusskenford
                    • August 2011
                    • 252

Men Alu ställning borde väl vara bäst tanke på alla tryckpunkter och att man väger in det rätt osv..... Men intressant för mitt 170 har jag en skiva till och det har ju funkat klockrent..

mitt Alukar 720 står på aluställning och det verkar ok.....

men anledningen att jag tjatar om detta är att mitt hörnakvarie i glas bara small till och det öste ut vatten, som tur satt jag jämte men jag sket nästan ner mig, för samtidigt kolla jag på tv exorcist när dom höll på driva ut andar..... Så det var en jävla tajming.

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Men Alu ställning borde väl vara bäst tanke på alla tryckpunkter och att man väger in det rätt osv.....
                      De många tryckpunkterna är ju akilleshälen... Du kanske justerar in karet perfekt men sen fyller du det med vatten och nån eller några av fötterna sjunker ner mer i golvet och så får du en spänning i glaset (och detta upptäcker du inte så lätt), inte bra! Det problemet har du inte med en hel bänk med skiva, om det inte står i lod så lutar hela karet men du får ingen farlig spänning i glaset.
                      Senast redigerad av åheim; 10 May 2015, 18:50.
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• plusskenford
                        • August 2011
                        • 252

Men va fan nu blir jag skraj med mitt kar nere,,, vi avslutar detta samtals ämne med att jag är fullförsäkrad hahahaha

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Men va fan nu blir jag skraj med mitt kar nere,,, vi avslutar detta samtals ämne med att jag är fullförsäkrad hahahaha
                          Hahaa men har du bara ett bra golv, typ betong så är det ingen fara
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...