Varför skulle det inte göra det? En jordfelsbrytare tittar på strömskillnaden mellan fasen och neutralledaren. Är läckströmmen/skillnaden större än det förinställda värdet så bryter den efter den förinställda tiden. Naturligtvis är det bättre om läckströmmen uppstår i jordslingan än genom stackaren som tar i det spänningssatta höljet, men fortfarande ett bättre alternativ än att det inte bryter alls.
El- och ställningsfråga.
Kollaps
X
-
Varför skulle det inte göra det? En jordfelsbrytare tittar på strömskillnaden mellan fasen och neutralledaren. Är läckströmmen/skillnaden större än det förinställda värdet så bryter den efter den förinställda tiden. Naturligtvis är det bättre om läckströmmen uppstår i jordslingan än genom stackaren som tar i det spänningssatta höljet, men fortfarande ett bättre alternativ än att det inte bryter alls./LarsKommentar
-
Jordfelsbrytare mäter läckström till jord inte neutral. Så svaret är nej. Men i ett "ojordat" system ligger nollan och jord ihop. Kolla proppskåpet. PEN alltså PE= protectiv earth. N= neutral. Men finns sådana jordfelsbrytare du stoppar rakt i ett uttag som separerar PEN till PE och N. Sen slår den ut så fort du får över 0.03 ampere. Oavsett om läckströmen kommer från fas eller nolla.Kommentar
-
-
Om du sätter dit en jordledare o ett ojordad armatur, uttag, eller annan utrustning har du brutit CE märkningen och detta ger dej grova böter/fängelsestraff och absolut ingen ersättning vid skada. Är elektriker och detta gäller även för oss.
Det jag skulle göra är att köpa ett "uttag" med inbyggd jordfelsbrytare där jordfelsbrytaren själv särar på PEN ledaren till PE och N och på så vis har du den säkerhet du behöver. Se till att köpa personskyddad 0.03A och inte brandskyddad 0.3A för då stryker fiskarna med om du skulle få ner något ledande dit. Men till dem som har jordade uttag men ingen jordfelsbrytare kan jag säga att det finns lika med noll skydd där. EFtersom det enda som skyddar är 10A säkringen i centralen så det kan både döda fiskarna och dej själv om man har armen nere i karet. Men är du nu utrustad med jordade uttag och jordfelsbrytare så sitter du ändå inte säker. Det finns ju armaturer som bara har två ledare fram och då har du ändå inte med jorden. Det du får göra då är att köpa nytt. Helst med metallhölje, då det måste jordas och du är säker.
Det där med jordfelsbrytare i uttagen, visst, det är en möjlighet. Med det bör installeras av elektriker och tar man dit en sån kan det vara mer prisvärt att sätta en jordfelsbrytare i centralen och så är allt skyddat utan att pilla med vart uttag för sig. Många jordfelsbrytare i vägguttag delar också ett problem med så långt jag kan se alla för att plugga in direkt i uttaget (de Kjell skriver om), de har nollspänningsutlösare. Det innebär att blir det ett kort strömavbrott så startar det inte om förrän man trycker på en knapp. Kan vara tråkigt onödigt ibland med akvarier att allt elektriskt står bara för att strömmen blinkat till. De man sätter i central fungerar inte så. Man kan sätta en sån av den typen efter ett vanligt uttag också men då blir det lite snickeri.
Varför man skulle köpa nytt om det inte är jordat förstår jag inte, dessutom är det tveksamt om man hittar några jordade akvariepryttlar numera. På många av dem finns det inte ens nåt att jorda och det är de som är mest riskabla, de som är nere i vattnet som värmare och pumpar. Allt som en jordning kan skydda mot blir man också skyddad mot av en jordfelsbrytare. Plus många andra fel som jordning inte kan göra nåt åt. De här grejorna som används till akvarium är redan välisolerade så det ska egentligen vara nog skydd. Sätter man jordfelsbrytare dessutom så är man garderad även om t ex en sladd blir avskavd i akvariet. Att dessutom jorda, det känns klart onödigt, det är inte så många fel i akvariesammanhang som jordningen hjälper mot och att ha tre skydd i stället för två varav det tredje inte ger mycket känns som överkurs.Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
-
Jordfelsbrytare mäter läckström till jord inte neutral. Så svaret är nej. Men i ett "ojordat" system ligger nollan och jord ihop. Kolla proppskåpet. PEN alltså PE= protectiv earth. N= neutral. Men finns sådana jordfelsbrytare du stoppar rakt i ett uttag som separerar PEN till PE och N. Sen slår den ut så fort du får över 0.03 ampere. Oavsett om läckströmen kommer från fas eller nolla.
Det jordfelsbrytaren gör är att den mäter strömmen i fasen och sen jämför den med strömmen i nollan. Är inte de lika har skillnaden tagit vägen nånstans där man inte vill ha den. T ex i armen på en akvarist som rotar i ett akvarium där sladden till pumpen är trasig. Det reagerar jordfelsbrytaren på direkt och stänger av innan det blir farligt och det oavsett om den sitter i jordat uttag eller inte. Jordning kan inte hantera ett sånt fel.
Clas i sjön, Feltema, Jula, Kjelle osv, spelar ingen roll, jag vill inte ha deras plugin jordfelsbrytare för de har nollspänningsutlösare allihop. För stor risk för onödiga problem som jag ser det när man bor där det händer att strömmen blinkar till. Jag använder en del gamla utan det problemet och för nya behov bygger jag en lösning med en som är avsedd att monteras i central.Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
-
Självklart är jordfelsbrytare det självklart bästa valet. Förlåt mig. Jag tänkte lite fel nu. Skit samma får skylla på att jag varit pappaledig i 3 månader o inte fått grotta i någon central på längemen oavsett så får du ju egentligen inte ansluta egen jordledare. Och om du nu inte har jordfelsbrytare med separat neutral ledare så kan det ju direkt vara farligt att ansluta en ledare från den "jorden" PEN ledaren till ett metallhölje på en armatur då du alltid har spänning/ström på återledaren.
Kommentar
-
Sen så är det faktiskt så att du ansluter inte neutral till jordfelsbrytare. Utan du ansluter PEN till jordfelsbrytaren och skapar en egen neutralledare. Det var där jag tänkte fel förut.
Så du får ju samma ampere som går igenom jordfelsbrytaren i fasledarna tillbaka i neutral ledaren. Och skiljer det sig slår det ut. Men inte ansluter du en neutral till jordfelsbrytaren iallafall. Om du har 5 ledarsystem som är ovanligt så ansluter du bara jordledare och får en ny neutralledare "nolla" som tillhör den jordfelsbrytaren. Skulle du ha en undercentral så kan du inte koppla in nollan från 1:a centralen i den 2:a centralen. Då kommer du aldrig få nån lampa att lysa.Kommentar
-
HAHA.
För att svara på inläggets egentliga fråga så är elen inget du behöver oroa dej för.
Bänk grejen har jag en idé om=)
Skaffa en bänkskiva och ställ den på ett par lekastensblock=) väldigt fint med ekskiva och lekastensblock.Kommentar
-
Skulle du vara elektriker blir det nog till baka till skolbänken ett tag. Jordfelsbrytare mäter absolut inte nånting till jord. Det borde om inte annat framgå av namnet, jord-fels-brytare - vad är poängen med nåt som ska bryta vid jordfel om det kräver jord? Tror man inte på detta ändå så kan man dissekera en vanlig plug in, jordkabeln går bara förbi elektroniken och har inget med den att göra, jordfelsbrytaren ändrar ingenting. De jordfelsbrytare som sitter i central ansluter man inte jord till, bara fas och nolla, de mäter alltså inte heller nåt till jord.
Det jordfelsbrytaren gör är att den mäter strömmen i fasen och sen jämför den med strömmen i nollan. Är inte de lika har skillnaden tagit vägen nånstans där man inte vill ha den. T ex i armen på en akvarist som rotar i ett akvarium där sladden till pumpen är trasig. Det reagerar jordfelsbrytaren på direkt och stänger av innan det blir farligt och det oavsett om den sitter i jordat uttag eller inte. Jordning kan inte hantera ett sånt fel.Kommentar
Kommentar