Silikon som släppt i akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martin1984
    • August 2014
    • 8

Silikon som släppt i akvarium

Hej !

Har ett ramakvarium, där silikonet har släppt i 2 små flikar , i ytterkanten av en silikonsträng.
    Akvariet är tätt, men kan jag skära bort dessa lösa flikar med ett rakblad, göra rent och lägga på en ny silikonklick
    för att förhindra att det blir värre ?
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

Detta har diskuterats förut, svårt att ge någon vettig rekommendation faktiskt...
    Mitt har stått utomhus med vatten i under ett par månader, och det har varken börjat läcka eller blivit sämre i fogen.

Kommentar

• Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

Sedan finns det dem som är av en helt annan åsikt...

Kommentar

• flygrc
        • June 2006
        • 2755

Ett bra råd är att dra i silikonet, om du upplever att du kan dra av bitar lätt så behövs allt göras om.

Det kan mycket väl vara skador efter t.ex ett rakblad och då hade jag gjort som du tänker, ta bort det lösa samt täck över med ny silikon.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• flygrc
          • June 2006
          • 2755

Ursprungligen postat av Mr Woods
          Sedan finns det dem som är av en helt annan åsikt...

https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1689020
          När jag läste om ditt kar så är det kanske ett annat scenario, det släppte ju faktiskt i fogen.

Jag köpte ett begagnat 540 liter ram akvarium -08 och det hade så dålig silikon att jag kunde dra av silikonet i långa strängar.
          Där skar jag bort alla innerfogar, tvätta med t sprit och silikonade om det, det karet är fortfarande i drift.
          Ramen hjälper till att hålla ihop.

Men man ska verkligen känna sig säker på vad man gör och hur det ser ut, en vattenskada äter upp förtjänsten många gånger om plus att man lätt kan bli berövad sin hobby efter en vattenskada.

Kommentar

• Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

Du menar det som sprang läck?
            Den fogen kändes inte det minsta dålig, men den hade släppt nästa helt från frontrutans underkant...

Kommentar

• martin1984
              • August 2014
              • 8

Kanon, det är en vertikal silikonsträng så det kan mycket väl blivit skadat av en alg-skrapa/ rakblad.
              Kan jag rengöra det "gamla" silikonet med aceton ??( då jag läst man använder detta för rengöring vid montering av
              slimline )

Kommentar

• flygrc
                • June 2006
                • 2755

Ursprungligen postat av Mr Woods
                Du menar det som sprang läck?
                Den fogen kändes inte det minsta dålig, men den hade släppt nästa helt från frontrutans underkant...
                Blir inte det en konsekvens av att fogen släpper
                Poäng i att silikonet kan kännas bra, utan att sitta fastlimmad i glaset..

Ursprungligen postat av martin1984
                Kanon, det är en vertikal silikonsträng så det kan mycket väl blivit skadat av en alg-skrapa/ rakblad.
                Kan jag rengöra det "gamla" silikonet med aceton ??( då jag läst man använder detta för rengöring vid montering av
                slimline )
                Aceton går bra, fast ta inte aceton som är till att ta bort nagellack, eftersom den innehåller olja.

Kommentar

Arbetssätt...