Betongburk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • okome
    • October 2013
    • 3

Betongburk

Hej.
    Ny på forumet. Har planer på att bygga en betongburk i ett uterum. Själva burken får stå utanför väggen med en ruta in mot rummet. 220x100x100. Bredden vill jag ha för att få plats med en rejäl bakgrund. Har tänkt mura upp den med skalblock o armering i plattan o väggen. Allt täcks av glasfiber, polyester o topcoat. Rutan 10-12mm, 200x70-80cm. Jag har några Koi-dammar som jag byggt på samma sätt. Funkar bra. Vad är det bästa filtersystemet när det gäller akvarier? Jag själv har 2 typer i dammarna. Ett moving bed med luftad Kaldness och ett med luftad "japanmatta" typ hård öppen skummmatta som biobärare. Dessa ligger i kammare med luftmembran i botten. I dammarna finns luftande bottenavlopp och skimmers. Förfiltren är vortex som tar bort det tyngsta skräpet. Allt drivs av 6" "airlifts". Har också proteinskummare som tar bort en del DOCS.
    Kan jag bygga något liknande till akvariet? Inga växter, inget grus, möjligtvis en trädstam. Miljön byggd av frigolit eller natursten. Nu kan jag ju bygga det bästa av 2 världar. Går det att dölja ett bottenavlopp? Är det att föredra i ett akvarium? Eller har jag avlopp på sidorna? Ge mig råd tack! Bästa filtren? Bästa glaset?
    Mvh Börje :-)
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

Börje! Du är en kung.. Det enda råd jag kan ge dig är att bygga större!!

Självklart kan du få råd med sakfrågor men så bra koll på vad som blir bra och framförallt jävligt funktionellt har jag nog aldrig sett någon ha..

Vad ska du ha i burken? Det kan vara avgörande för filtreringen..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• okome
      • October 2013
      • 3

Hej. Jag vet inte än, små koi kanske eller också ett sommarakvarie med viltfångat. Har ingen erfarenhet av inhemska fiskar. Äter de i fångenskap? Kräftor kanske? Det ska bli mer som en levande tavla. Inget samlarobjekt. Större, hmm. Det som begränsar det är priset på rutan. Det blir hemskt dyrt om vi ska gå in på akrylsidan! Inga mer tips o bilder hur man löser filtersystemet på ett bra sätt? Fanns en gång ett gäng i Holland som byggde en stingrockburk av 2 containrar, sweetwater something. De hade inga bottenavlopp, utan de tog in vatten från sidorna till filtren. Finns det inga mini-trumfilter, mini-sievers?
      Mvh Börje

Kommentar

• ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

Mm.. Har kikat mycket på den burken.. Samma som hade albino-rockan och massa asiater..

Du kan ju bygga ett stort jävla droppfilter eftersom jag antar att du inte vill ha något som ska in under karet och inte vill ställa filtrering på sidan? Å andra sidan kan du ju göra en överrinning utan att botten"borra".. Tänker du filtrering i ett annat rum eller vad är planen?
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• simpson
          • July 2012
          • 666

Ursprungligen postat av okome
          Hej.
          Ny på forumet. Har planer på att bygga en betongburk i ett uterum. Själva burken får stå utanför väggen med en ruta in mot rummet. 220x100x100. Bredden vill jag ha för att få plats med en rejäl bakgrund. Har tänkt mura upp den med skalblock o armering i plattan o väggen. Allt täcks av glasfiber, polyester o topcoat. Rutan 10-12mm, 200x70-80cm. Jag har några Koi-dammar som jag byggt på samma sätt. Funkar bra. Vad är det bästa filtersystemet när det gäller akvarier? Jag själv har 2 typer i dammarna. Ett moving bed med luftad Kaldness och ett med luftad "japanmatta" typ hård öppen skummmatta som biobärare. Dessa ligger i kammare med luftmembran i botten. I dammarna finns luftande bottenavlopp och skimmers. Förfiltren är vortex som tar bort det tyngsta skräpet. Allt drivs av 6" "airlifts". Har också proteinskummare som tar bort en del DOCS.
          Kan jag bygga något liknande till akvariet? Inga växter, inget grus, möjligtvis en trädstam. Miljön byggd av frigolit eller natursten. Nu kan jag ju bygga det bästa av 2 världar. Går det att dölja ett bottenavlopp? Är det att föredra i ett akvarium? Eller har jag avlopp på sidorna? Ge mig råd tack! Bästa filtren? Bästa glaset?
          Låter stort och häftigt. I min betydligt mindre akvarium så lät jag få det borrat och sedan ett T och kranar innan varje ytterfilter.
          Tidigare har ytterfiltren 'satts' igen och tydligt tappat flödet innan 2 månader har gått, nu så har de på lite mer än 2 månader inte tappat märkbart än.
          Tror att vattnet trycker ner i filtret istället för att det ska suga upp vattnet som gör skillnaden.

Jag byggde ett litet stenröse ovanpå utloppets 'raster' så man slipper se det i vanliga fall. Men borde ju gå att applicera liknande gentemot något stort dammfilter?

Kommentar

• okome
            • October 2013
            • 3

Hej. Kul med lite svar. I Koi-världen bygger man oftast filterkammare i rad i samma nivå som dammen, då tex en airlift bara kan flytta en massa vatten till ett billigt wattpris, inte lyftas. Jag flyttar ca 20m3/tim på 40w. Jag har tänkt mig att kamrarna ligger utmed burkens längd. Då kan jag kanske få in en liten vortex, en movingbedfilterkammare som en lina från bottenavloppet(eller sidavloppen) och en skimmerlina med ett micronfilter, typ siever och en mattfilterkammare innan returen till burken. Airliftarna bygger jag av 2"rör. Vad är droppfilter? Någon slags Bakki Shower? Vatten får rinna över porösa porslinbitar?

Kommentar

• jozi81
              • January 2011
              • 917

Börje!!! Hur har det gått?
              Vore fantastiskt kul med en update här, zoopet behöver dina tankar kring filtrering, koivärlden ligger ju som lite i framkant här!!

Skickat från min iPad med Tapatalk

Kommentar

Arbetssätt...