Regla upp IKEA bänkskåp, men hur göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

Jag har byggt en bänk på de nya IKEA väggskåpen, som finns i lite mindre djup. Att tänka på då är att det ju (självklart) inte är förberett för fötter. Skåpen är inte helt släta under eller över, gavlarna är lite större än resten. Jag lade reglar som sockel och pillade under lite masonit. Och lade även masonit på några ställen ovanpå för att inte bänkskivan bara skulle hänga på gavlarna.

/Roffe

Kommentar

• JiBe
      • November 2012
      • 135

Är det något problem att all vikt ligger på gavlarna när skåpen inte är helt plana på ovan och undersidan? De borde väl hålla för det?

För min del kommer det troligtvis bli fyra stycken 40cm breda då väggen de skall stå emot är 171cm. Då fördelas ju också vikten på fem gavlar vilket bör hålla för mitt nuvarande 180 liters men också ett större om vi kommer till skott att byta upp oss till. Mellan tummen och pekfingret, hur mycket vikt tål dessa skåp om man endast stagar upp de för att förhindra korthuseffekt?

Kommentar

• Bobby
        • March 2002
        • 351

Det är gavlarna som ska bära vikten.
        Det är såklart viktigt att du har en tjock skiva ovanpå som fördelar vikten jämnt.
        Jag skulle tippa på att det håller för 4-5 ton.
        Det viktiga är som du skriver själv att staga upp skåpen i sidled - det gör du enklast med en skiva på baksidan.

Kommentar

• JiBe
          • November 2012
          • 135

Jag kommer lägga en IKEA bänkskiva av laminat som är 3.8cm tjock på toppen. Den skall väl vara tillräckligt stabil. Men bör jag även ha en skiva i botten mellan skåpen och sockeln för att fördela vikten även där?

Kommentar

• Bobby
            • March 2002
            • 351

Ja det är en god idé - men den behöver inte vara så tjock.

Kommentar

• Henrik_A
              • August 2010
              • 146

Har ett som är gjort på tre underskåp från ikea.
              Kör med mdf 19mm i botten som skåpen står på samt en på toppen, skivorna är större än skåpen så man får ett utstick runt om.
              Baksidan satte jag en tunnare mdf tror det var 12mm enbart för att det ska bli stadigt.
              Har stått i 7-8år utan problem (ca:600l vatten).
              Nackdel är att det blir tungt.

Kommentar

• JiBe
                • November 2012
                • 135

Jag har nu äntligen bestämt mig för hur jag skall göra med min bänk.
                Jag kommer köpa fyra stycken 40cm breda bänkskåp på IKEA, kommer passa fint på väggen som är 171cm bred. På dessa skåp lägger jag en köksbänkskiva av laminat, som jag också köper på IKEA. Detta paket kommer jag ställa på en sockel som jag snickrar ihop av reglar 45x70 alternativt 45x95 beroende på hur hög sockel jag vill ha (ställer reglarna på högkant) Mellan sockel och skåp lägger jag också en skiva av spån eller MDF i lagom tjocklek 1,5-2cm. På baksidan av skåpen sätter jag en skiva också för att det skall bli stadigt.

Till att börja med kommer ett 180l Juwel akvarium pryda bänken, men planer finns på ett större Juwel 350l eller 450l. Har ni andra klarat er med era bänkar till större kar så skall väl mitt bygge också hålla för ett större

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Det kommer att bli kanon!
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Du kan även fundera på att ha ställbara fötter på skåpet, om nu inte golvet är superplant...
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Bobby
                      • March 2002
                      • 351

Ställbara fötter är WIN om golvet är lite ojämnt.
                      Det enda som jag är nojjig över är om det skevar - det finns inga frigolitskivor som hjälper mot det...

Kommentar

• JiBe
                        • November 2012
                        • 135

Jag är också supernojjig för att det skall skeva men har tillgång till verktyg som kan kontrollera att allt blir OK. Jag jobbar på ett företag som utvecklar och tillverkar laserinstrument för bl.a uppriktning, planhet och parallellitet så jag har alla förutsättningar att kunna få det på tusendels millimetern rätt. Ställbara fötter hoppar jag och kommer köra med shims istället. Har sådana prylar på jobbet också så nu känner jag lite förmycket press på mig att få det övernaturligt bra...

Kommentar

• Bobby
                          • March 2002
                          • 351

Ursprungligen postat av JiBe
                          Jag är också supernojjig för att det skall skeva men har tillgång till verktyg som kan kontrollera att allt blir OK. Jag jobbar på ett företag som utvecklar och tillverkar laserinstrument för bl.a uppriktning, planhet och parallellitet så jag har alla förutsättningar att kunna få det på tusendels millimetern rätt. Ställbara fötter hoppar jag och kommer köra med shims istället. Har sådana prylar på jobbet också så nu känner jag lite förmycket press på mig att få det övernaturligt bra...
                          Haha ja ok då är du safe där i alla fall
                          Riktigt så noga är det inte, men det är ju bra om du kan få det på ett par mm när i alla fall.
                          Ett vanligt långpass räcker gott.

Kommentar

Arbetssätt...