Regla upp IKEA bänkskåp, men hur göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

Regla upp IKEA bänkskåp, men hur göra?

Har planer på att flytta mitt 180l juwelkar men tänkte inte använda möbeln som det står på nu, utan hitta på något annat så det blir mer förvaringsmöjligheter till sådant som också behagar damen här hemma

Första tanken är att köpa IKEA bänkskåp och en köksbänkskiva ovanpå. Men som jg läst så skall man också regla upp dem för att kunna sova gött om nätterna. Men jag inte är någon snickare så hur skall de reglas upp? Någon som har någon bild eller beskrivning och vad för grovlek på reglarna skall jag ha? Förstärker man skåpen för tyngden som skall stå på dem, eller är det för att de skall bli stabila för stötar i sidled? Eller hade det helt enkelt fungerat att skruva fast skåpen i väggen?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Jag skruvade fast en färdigmålad spånskivor baktill och även under hela möbeln, och den är garanterat stark! Det är för att både förstärka dem och även för att få den ännu stabilare. Tror nog att det var ganska onödigt, men jag sover gott om nätterna.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

Här finns det bilder på hur jag gjorde: http://mathiasaquariums.blogspot.se/
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• JiBe
        • November 2012
        • 135

Ansjo: Spånskivan baktill, det blir som om du skruvat fast skåpen i den eller hade du en skiva till varje skåp?

Kollade på IKEAs sida på skåpen och de verkar vara någon plasttjofräs som sitter i hörnen och rätt så klent. Skall jag regla, vad för tjocklek behöver jag då på träet?

Nu när jag sett bilder på reglingen så verkar det ju vara en piece of kaka

Kommentar

• JiBe
          • November 2012
          • 135

Har inte kommit så mycket längre i planeringen sedan förra inlägget, men spanade lite på IKEAs webplats och tycker det ser ut som om väggskåpen ser mycket stabilare ut än bänkskåpen. På bänkskåpen verkar det vara någon typ av plasthörnen som håller ihop skåpen baktill. Stämmer det, eller är det bara internet som lurar mig?

Har även en annan idé att snickra ihop en stabil ram och sätta IKEAs köksluckor/dörrar på så blir det ju samma stuk som med skåpen. Skåpen kommer jag ju ändå att regla upp så då kanske det är lika lätt att skita i skåpen och göra en egen ram? Hur låter det, ni som byggt egna bänkar?

Kommentar

• Bluewing
            • August 2012
            • 10522

Men kör du med stommen direkt får du ju en stomme som är färdiglackad och klar, där det bara behövs lite förstärkning. Varför göra skåp själv då? Om det inte är så att du är snickarsugen förstås
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Ursprungligen postat av JiBe
              Har inte kommit så mycket längre i planeringen sedan förra inlägget, men spanade lite på IKEAs webplats och tycker det ser ut som om väggskåpen ser mycket stabilare ut än bänkskåpen. På bänkskåpen verkar det vara någon typ av plasthörnen som håller ihop skåpen baktill. Stämmer det, eller är det bara internet som lurar mig?

Har även en annan idé att snickra ihop en stabil ram och sätta IKEAs köksluckor/dörrar på så blir det ju samma stuk som med skåpen. Skåpen kommer jag ju ändå att regla upp så då kanske det är lika lätt att skita i skåpen och göra en egen ram? Hur låter det, ni som byggt egna bänkar?
              De nya skåpen är inte riktigt som de gamla (gillar de gamla bättre), men några plasthörn såg jag aldrig...
              Och jag håller med Blueving, varför bygga själv när det blir så enkelt med IKEA:s färdiga skåp. Iofs dyrare, men de är jäkligt smidiga att bygga ihop.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• JiBe
                • November 2012
                • 135

Kan inte påstå att jag är jättesugen på att snickra, men visst är det en speciell känsla att ha gjort något på egen hand (så länge det håller...) Det som gjorde att jag tvekade på köksskåpen var att jag trodde att det var plasthörn som höll ihop de, men vid en närmare och noggrannare titt så är det troligtvis bara ett plasthörn man sätter på insidan skåpen över skruvarna för att dölja dem. Jag får helt enkelt ta en sväng till IKEA och kolla hur de ser ut. Hur mycket vikt tål dessa skåp då i standardutförande utan förstärkning? Någon som har en aning eller gissning? Jag är alltid nojjig när det det gäller stora mängder vatten. Just nu har jag bara ett 180 liters, men bygger jag ny bänk så gör jag ju det inte för att ha ett litet 180 liters, utan då blir det givetvis ett större Väggen för bänken är 171cm så viss begränsning på volym finns ju

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Om du ser en akvariemöbel är de oftast byggda med spånskiva, och den är inte tjock. IKEA:s stommar är inte tunnare, så det är inget jag är orolig för. Lägger du en rejäl skiva ovanpå som karet står på, så är du helt klart hemma!
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• JiBe
                    • November 2012
                    • 135

Då borde det räcka att säkra upp bänken mot sidokrafter då, för en bra poäng du har där Ansjo är ju att Juwelbänken till mitt 180l är ju faktiskt inte i något annat än spånskiva.

Tanken är att lägga en köksbänkskiva på för de är väl rätt rejäla? Eller har de något fuskmaterial mellan ytskikten?

Kommentar

• simpson
                      • July 2012
                      • 666

Då borde det räcka att säkra upp bänken mot sidokrafter då, för en bra poäng du har där Ansjo är ju att Juwelbänken till mitt 180l är ju faktiskt inte i något annat än spånskiva.

Tanken är att lägga en köksbänkskiva på för de är väl rätt rejäla? Eller har de något fuskmaterial mellan ytskikten?
                      En köksbänkskiva kan ju vara allting ifrån massiv 50mm tjock sten till stavlimmad träskiva till spånskiva med faner till hoppressat papper med faner.

Till mitt 840 så har jag utgått ifrån 4 staplar med lecablock och sedan en 38mm ? köksbänkskiva från ikea med 'spånskive' centrum och faner. Skulle vara absolut tillräckligt tjock enligt säljaren av akvariet som även installerade det på plats.

Kommentar

• Bobby
                        • March 2002
                        • 351

Jag har byggt med ikeas bänkskivor istället.
                        Billigare än att köpa stommar och enligt mig snyggare, då jag kan välja vilket mått jag ska ha på bänken.
                        Har beställt luckor som passar med på ett snickeri.
                        Total byggkostnad 1800kr.
                        Bifogade filer

Kommentar

• JiBe
                          • November 2012
                          • 135

Ursprungligen postat av Bobby
                          Jag har byggt med ikeas bänkskivor istället.
                          Billigare än att köpa stommar och enligt mig snyggare, då jag kan välja vilket mått jag ska ha på bänken.
                          Har beställt luckor som passar med på ett snickeri.
                          Total byggkostnad 1800kr.
                          Vad är det för tjocklek på skivorna du använt?

Kommentar

• Bobby
                            • March 2002
                            • 351

28mm dubbelsidig laminat har jag använt.
                            Sågade upp skivorna hos ett snickeri för lite fikabröd.
                            Satte en rygg av vit spånskiva i den så den är väldigt stadig.

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Jag körde med IKEA:s bänkskiva, och har inte fuktsäkrat den mer än originalet.
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...