Problem med helt ny FX6

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

Problem med helt ny FX6

Jag håller på att koppla in min nya FX6 men jag får inte rätt på det. Den suger inget så när jag har fylld filtret med vatten och startar det så pumpar den ut all vatten tills det är slut och sedan så kommer där inget mera. Kranen är öppen till insuget och när jag tar insugs slangen och håller dem mot handen så känns där inget sug.

Vad kan vara fel?
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

Jag ska besvara min fråga då jag har hittat utav vad som var fel. Jag fyllde FX6'n med slang ner i in hålet (hade kopplat ifrån både in och out slangarna) men när den var full så var den inte alls full. Jag tog till slut av locket för att kolla så där inte var något fel inne och sedan fyllde jag hela filtret med vatten och då blev den full och när jag nu startade den så fungera det.

Antagligen en nybörjare grej. Det konstiga är att jag har kollat på Youtube filmer om detta filter innan jag köpte det och det var bara att lägga in filtermaterial och sedan starta. bara en av alla filmer jag såg så fyllde han filtret innan han satte in det och kopplade på slangarna. Jag tycker inte heller jag har sett något i manualen om detta utan bara att man skulle skölja filtermaterialet ordentligt innan man började använda den. Men nu blev man alltså lite klokare :-)
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

I manualen säger de att du ska fylla minst 8L vatten i filtret innan du startar det vid nyinstallation.
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• jozi81
        • January 2011
        • 917

Står mycket i dom där manualerna. Jag gör numera samma oavsett filter. Tomt filter, i med insug i akvariet, utblås utanför, ner i en hink, sug i utblås så att vattnet rinner in i filtret tills det fylls upp och det kommer ut vatten i hinken. Stoppa utblås på plats och stoppa in stickkontakten, funkar alltid.

Kommentar

• Bluewing
          • August 2012
          • 10522

Men sådär gjorde man ju redan på 60-talet
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

Kommentar

• jozi81
            • January 2011
            • 917

Ursprungligen postat av Bluewing
            Men sådär gjorde man ju redan på 60-talet
            [emoji1] allt är inte nytt! Blir så glad!

Kommentar

• KristianE
              • April 2012
              • 1443

Gravitationen har ju funkat i flera hundra år väl? Han Newton levde ju för as länge sedan...
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• jozi81
                • January 2011
                • 917

Typ! Undrade hur dom gjorde med yttren innan gravitationen uppfanns????

Kommentar

• Punkfredd
                  • September 2014
                  • 13

Att man ska fylla fx5-6an med vatten innan är ju för att slipper suga igång vattnet. Pumpen som sitter nertill på filtret börjar tömma de 8 litrarna som fylls på i förväg, vakuum bildad och filtret börjar suga nytt vatten som fyller upp filtret.

Det fungerar INTE med filter som pumpen sitter på toppen, där gäller sug och fräs metoden! Eller primerfunktioner som aldrig fungerar...

Fördelen är att du slipper joxa loss något för att "suga" igång filtren...

Kommentar

Arbetssätt...