Går det att hitta lysrör till Juwels T8-ramper (107 cm)?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

Går det att hitta lysrör till Juwels T8-ramper (107 cm)?

Köpte ett Juwel Rio 240 liter begagnat på Blocket och hela historien har verkat lite för bra för att vara sann. Har bara väntat på bakslaget och nu kanske det har kommit.

Har funderat på lysrören som sitter i, hur gamla de är och om det är dags att byta. Har fått en del kiselalger och lite googlande gör gällande att belysningen kanske är tveksam.

Rampen är Juwel original med två T8 lysrör på 107 cm. Rören som sitter i är av märket Glo (Power Glo). En hel del surfande har visat att Juwel kör någon egen rörstandard och att den här rörstorleken kanske inte ens finns på marknaden längre. Ingen av zoowebbarna har dem i alla fall.

Några frågor har uppstått;
    Om Juwel slutat med T8-rör i sina ramper, när hände detta? (för att bilda mig en uppfattning om hur gammalt karet egentligen är). Forumtrådar från så långt bak som 2010 visar att folk haft samma problem redan då vilket kan betyda att förre ägaren stashat rör eller inte bytt på minst tre år.

Eftersom jag inte hittar några T8-rör i rätt längd, hur djupt i skiten sitter jag då? Måste jag byta hela rampen? Hur mycket går en sådan loss på (gissningsvis har väl Juwel något eget muppmått även på dessa ).

Helt off topic men reflektorer, är det något att satsa på? Nu i värmen har jag lockluckorna öppna och sett utifrån så är rummet där akvariet står ljusare än i en operationssal...

Sitter här med dumstruten (även om jag nog inser att detta var näst intill omöjligt att inse för en nybörjare vid ett begagnatköp) så lite funderingar kring lösningar är vackert välkomna.

/J
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

Det finns Power-Glo till din ramp och det är ett bra rör. Jag kör det med Sylvania Aquastar och är mycket nöjd!

Kommentar

• joyride
      • June 2014
      • 110

Jag har förstått att det är ett bra rör men jag lyckas inte hitta några som är 107 cm... Får söka vidare imorgon.

Kommentar

• heba
        • September 2013
        • 847

Här finns Juwel T8 rör http://www.pwss.se/home.php?cat=1748
        /Helene

180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

Kommentar

• Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

Jodå, det finns, så de borde ju utan vidare ta hem åt dig i din butik!

Kommentar

• joyride
            • June 2014
            • 110

Ursprungligen postat av heba
            Här finns Juwel T8 rör http://www.pwss.se/home.php?cat=1748
            Tack Helen, men T8 är tjockleken/infästningen, det måste vara rätt längd också.

Jag ska höra med lokala butiken, Mr Woods. Får se om de kan lösa saken.

Kommentar

• Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

Hur som helst så finns Power-Glo upp till 122cm (107cm är på 40w), och S. aquastar skall också finnas till Juwelramperna!

Kommentar

• joyride
                • June 2014
                • 110

Är du nöjd med kombon PowerGlo/Sylvanian?

Kommentar

• Christer5

Dom rören som sitter i vilken watt är det ?

Kommentar

• joyride
                    • June 2014
                    • 110

Ursprungligen postat av Christer5
                    Dom rören som sitter i vilken watt är det ?
                    De är på 40W.

Kommentar

• Christer5

Är du säker på längden,hos PWSS finns aqua-glo 40 watt och 105 cm.

Kommentar

• joyride
                        • June 2014
                        • 110

Ja det står 107 cm på dem, när jag har sökt på nätet så verkar det vara något udda juwelmått.

Kommentar

• joyride
                          • June 2014
                          • 110

Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Jodå, det finns, så de borde ju utan vidare ta hem åt dig i din butik!

https://www.google.se/search?q=Hagen...aAJ&gws_rd=ssl
                          Precis så var det Johan! Fint när lokala butiken slår webshoppingen på fingrarna emellanåt :-)

Kommentar

• Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

Ursprungligen postat av joyride
                            Är du nöjd med kombon PowerGlo/Sylvanian?
                            För tillfället är jag mycket nöjd!
                            Jag försöker ju kombinera ihop ett "aquarelle"-ljus... Sylvania är lite för violett för min smak, och saknar lite gröna våglängder. Det kompenserar man upp fint med Power-Glo som är mer turkost än violett, och har mer grönt också!

Jag skall försöka orka sätta mig och pynta in medlemsavgiften någon dag, så kan jag visa dig bilder på hur det ser ut i mitt kar.

Kom på att jag faktiskt hunnit lägga upp ett par bilder på skalarer "blå amazon", belysta med dessa rör i min tråd!

Senast redigerad av Mr Woods; 13 August 2014, 06:51.

Kommentar

• joyride
                              • June 2014
                              • 110

Wow, superläckra!!

Kommentar

Arbetssätt...