Håller golvet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundraett
    • July 2014
    • 80

Håller golvet?

Hej å hå!
    Har planer på att införskaffa ett akvarium på ca 1300 liter, så med kar, grus, stenbumlingar, bänk så kan jag tänka mig att vikten hamnar på strax under två ton. Jag har två seriösa funderingar kring dess vikt.

1. Håller golvet? Golvet är konstruerat enligt följande, från botten och upp:

a) betongplatta
    b) platonmatta
    C) isolering, frigolit på 33-35mm
    d) golvvärme slangar, som ligger i urfrästa spår i frigoliten
    e) tunn tiltermatta
    f) golvet som är körsbärsparkett, trestavs.

Akvariets mått blir troligtvis 200x90x70, och den kommer att stå på en aluminiumbänk med 10 ben. Min plan är att bänken ska stå på en lika stor träskiva som akvariet och sålunda fördela vikten.

2. Ojämnt golv! Som om det inte vore nog så är golvet som en liten bergodalbana. Därför har jag funderat på att bygga en liten inramning efter de mått som bänken har (eller snarare efter träskivanskivan som bänken ska stå på). Denna inramning fyller jag sedan med flytspackel och erhåller ett jämnt golv. Inser att det finns en risk att när akvariet kommer på så sjunker golvet in på vissa ställen så att flytspacklet spricker. Vet att det finns justerbara fötter men är de pålitliga, och var köper man dem i sådana fall. Andra förlag på lösningar?

Jag önskar starkt att komma igång med mitt akvarieprojekt men steg 1 blir ju att förvissa sig om att golvet håller. Vad säger ni, lugna puckar eller bara att kasta drömmen åt sidan?

/rikard
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

Jag har 1800l vatten, 300kg glas, bänk, filtrering på våning 8.. Ställ den bredvid en bärande vägg, alternativt över en bärande vägg om du kan men generellt ska det absolut hålla..

en polare ställde 2200l på vindsvåningen på söder i sthlm, kåkar som inte är kända för sin stabilitet..

Använd ett fiberspackel (weber 4320 gillar jag även om det är "dyrt").. Efter 15mm ska kakan vara självbärande och även om den skulle spricka sitter den ändå ihop.. Sikta på 20mm kaka i snitt, 18kg per m2 och cm.. Alltså 4 säckar för att flyta upp det.. Brinntid på 3 dagar..

nu tror jag ju inte att det ska behövas men smart för att jämna av..

du kan ju också hänga några lod från taket när du börjar fylla så ser du ju om det rör sig..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• swetrot
      • April 2003
      • 966

Ja, golvet håller. Tänk på hur många pianon, fulla bokhyllor, vattensängar och liknande som vandrat genom våra bostäder.

Känns overkill att börja bygga sockel av flytspackel. Försök få skivan att bli helt plan, eventuellt med hjälp av tunna masonitremsor eller liknande där det glipar mellan golv och skiva.

Kommentar

• ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

Ursprungligen postat av swetrot
        Ja, golvet håller. Tänk på hur många pianon, fulla bokhyllor, vattensängar och liknande som vandrat genom våra bostäder.

Känns overkill att börja bygga sockel av flytspackel. Försök få skivan att bli helt plan, eventuellt med hjälp av tunna masonitremsor eller liknande där det glipar mellan golv och skiva.
        Håller med dig, antar dock att killen jobbar med golv på ett eller annat sätt eftersom han vet exakt hur golvet är uppbyggt och nämner flytspackel direkt.. Är det så att han har bilen full med utrustning för att flyta går det ju snabbare för honom att flyta upp en perfekt kaka än det gör att fixa med masonit och grejer..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• hundraett
          • July 2014
          • 80

Riktigt skönt att höra. Det jag oroar mig för är att frigoliten kollapsar av tyngden, och att det kan ge spänningar i akvariet och/eller pajar golvvärmen. Vad gäller det väldigt ojämna golvet så om jag lägger en träskiva på det (för att sprida ut vikten) så kommer skivan inte att ligga plant mot golvet. När akvariet kommer på plats så torde skivan böja sig och liksom med tiden forma sig efter knölarna. Därmed skulle akvariet inte ligga plant efter ett tag. Därför tänkte jag att flytspacklet skulle plana ut de där groparna. Smidigast skulle ju såklart att ha justerbara fötter som man finjustera vid behov om golvet sjunker in av någon anledning. Är det ngn som har någon erfarenhet kring sådana fötter? Kan känna att det alternativet känns ngt opålitligt, eller?

Kommentar

• hundraett
            • July 2014
            • 80

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Håller med dig, antar dock att killen jobbar med golv på ett eller annat sätt eftersom han vet exakt hur golvet är uppbyggt och nämner flytspackel direkt.. Är det så att han har bilen full med utrustning för att flyta går det ju snabbare för honom att flyta upp en perfekt kaka än det gör att fixa med masonit och grejer..
            Nää, jag kan inget om golv, kollade med förra ägaren som beskrev uppbyggnaden. Flytspackel kom jag på här om natten då jag grubblade på mitt åtråvärda projekt. Har förvisso lagt en del golv och vet hur svårt det är att få det stabilt och plant med papp och masonit (i gamla hus).

Kommentar

• Spelwilly
              • June 2014
              • 4

Om du fördelar 2000kg på 10 ben så belastar du varje ben med 200kg, inte så värst mycket. Sen har du golvet under som fördelar ut vikten ytterligare. Du ska se till att de fyra benen i ytterkanterna ska stå jämt och väg in ställningen med vattenpass. Justera sedan de andra benen jämt mot underlaget. Justerbara fötter eller masonitbitar fungerar utmärkt. Om nu något ben skulle sjunka ner lite så belastas de andra benen mer och det som sjunkit avlastas. På så sätt så fördelas vikten men du får under inga omständigheter ha något ben i luften så ställningen gungar innan du fyller akvariet.

Kommentar

• hundraett
                • July 2014
                • 80

Ursprungligen postat av Spelwilly
                Om du fördelar 2000kg på 10 ben så belastar du varje ben med 200kg, inte så värst mycket. Sen har du golvet under som fördelar ut vikten ytterligare. Du ska se till att de fyra benen i ytterkanterna ska stå jämt och väg in ställningen med vattenpass. Justera sedan de andra benen jämt mot underlaget. Justerbara fötter eller masonitbitar fungerar utmärkt. Om nu något ben skulle sjunka ner lite så belastas de andra benen mer och det som sjunkit avlastas. På så sätt så fördelas vikten men du får under inga omständigheter ha något ben i luften så ställningen gungar innan du fyller akvariet.
                Jag tror du har rätt. Jag har dock läst här att vissa har fått sina akvarium spräckta och det är såklart en mardröm. Nu vet jag å andra sidan inte varför ett akvarium går sönder hux flux, men jag har fått för mig att det ofta beror på att bänken har vridit sig och så har det blivit spänningar i glaset, trycket gör väl resten. Då tänker jag att det vore bra att smidigt kunna efterjustera bänken om nu golvet/plattan ändrar form med tiden då mitt golv är lite svajigt här och där (flytande golv och man kan se när andra går på det att fotsteget sjunker lite mer på vissa plättar, parketten vilar ju på frigoliten). Vet nu inte hur ett justerbart ben/fot av den här kalibern ser ut men den torde ju vara av metall och kunna justeras med ex en större skiftnyckel. Alternativt hade jag tänkt ha tunna metallskivor som jag justerar med, men då blir det svårt att efterjustera om det nu skulle behövas.

Kommentar

• KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

Jag slängde på en 16mm MDF på golvet för att jämna ut, sen ställde jag bänken med 6 ben på den.
                  Att frigoliten skulle kollapsa är omöjligt. Jag har inte ens frigolit under hela mitt kar utan bara 5 remsor som är typ 20cm breda styck, skum lösning men det var vad som hade varit innan och funkat kanon.
                  Så som det är just nu har jag ett 1440 på knappt 1,2 kvadratmeter frigolit.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• hundraett
                    • July 2014
                    • 80

Ursprungligen postat av KristianE
                    Jag slängde på en 16mm MDF på golvet för att jämna ut, sen ställde jag bänken med 6 ben på den.
                    Att frigoliten skulle kollapsa är omöjligt. Jag har inte ens frigolit under hela mitt kar utan bara 5 remsor som är typ 20cm breda styck, skum lösning men det var vad som hade varit innan och funkat kanon.
                    Så som det är just nu har jag ett 1440 på knappt 1,2 kvadratmeter frigolit.
                    härliga nyheter! Min frigolit, som ligger under parketten, är bara ca 3cm tjock. Den är heller inte homogen då det löper varmvattenslangar i den (golvvärmen). Jag måste kanske kolla så att slangen ligger helt i frigoliten så att den inte sticker upp och liksom halvt i frigoliten. I vart fall, hoppfulla nyheter du levererade!

Kommentar

• KristianE
                      • April 2012
                      • 1443

Den ligger helt nedsänkt, däremot så brukar man ju ha plåtar för spridning. Finns ju speciella plåtar för spridning av värme när man har trägolv typ den här modellen http://www.rinkabyror.se/artikel/upo...vvarmeplat-17/
                      //Kristian

Kommentar

• hundraett
                        • July 2014
                        • 80

Ursprungligen postat av KristianE
                        Den ligger helt nedsänkt, däremot så brukar man ju ha plåtar för spridning. Finns ju speciella plåtar för spridning av värme när man har trägolv typ den här modellen http://www.rinkabyror.se/artikel/upo...vvarmeplat-17/
                        Ska se om jag kan se ngt sådant imorgon, men tror inte det. Spelar det ngn roll om det är plåt eller ej?

Kommentar

• KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

Nej det ska inte spela någon roll, men när man ser hur dom är konstruerade så förstår man att slangen ligger helt nedfräst
                          //Kristian

Kommentar

Arbetssätt...