Vilket filtersystem?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundraett
    • July 2014
    • 80

Vilket filtersystem?

Hej å hå!
    Jag ska förhoppningsvis skaffa ett akvarium på ca 1300l (200x90x70). Funderar på hur jag ska lösa det med pumpar och filter. Kommer troligtvis ha ca 10 discus och 200 andra tetror och dyl. Har varit inne på att ha två ytterfilter men nu funderar jag på att köpa en bakgrund, BTN 200x60. Då kanske det blir bäst att bara ha två pumpar bakom bakgrunden samt en massa filtermaterial som man fyller ut med. Vad skulle ni göra och varför? Räcker det att omsätta ca 5000l/h? Om akvariet är 90 djupt, räcker det att lämna 5cm mellan bakgrund och det bakre glaset?

rikard
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

Vilken BTN? Är det Amazonas så trycker du den dikt an bakrutan eftersom den bygger ca 50cm ut från väggen ändå.
    Jag körde med 2st FX5or i min 1440 burk, funkade väldigt bra när man hade "småfisk". Nu kör jag rovfisk och har uppgraderat till sump, insåg just att jag hade matat drygt 500g räkor på 4dagar utan några som helst problem
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

Oj.. 10 discus och 200 tetror, säkert någon fet mal eller 3..

Med hög temp och lugnt vatten kan den matningen som krävs ställa till trubbel..

eftersom jag inte håller discus lugnar jag mig med att säga att det är otillräckligt men jag hade spontant gärna klivit upp en division..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Ursprungligen postat av hundraett
        Hej å hå!
        Jag ska förhoppningsvis skaffa ett akvarium på ca 1300l (200x90x70). Funderar på hur jag ska lösa det med pumpar och filter. Kommer troligtvis ha ca 10 discus och 200 andra tetror och dyl. Har varit inne på att ha två ytterfilter men nu funderar jag på att köpa en bakgrund, BTN 200x60. Då kanske det blir bäst att bara ha två pumpar bakom bakgrunden samt en massa filtermaterial som man fyller ut med. Vad skulle ni göra och varför? Räcker det att omsätta ca 5000l/h? Om akvariet är 90 djupt, räcker det att lämna 5cm mellan bakgrund och det bakre glaset?

rikard
        Bakgrundsfilter tror jag är en bra lösning och det ger dig bra valmöjligheter av filtermaterial och flöde. Jag skulle gå på 2st eheim compact 2000, varför inte 3000? Jo den har fördubblat wattantal för de extra 1000 liter den leverarar. 2000 modellen är förbluffande tyst och jag tror 2 såna räcker, man ska komma ihåg att det kan vara problem att dra allt för mycket vatten genom en bakgrund som helt bygger på självrinning,dvs. du kan inte forcera vattnet som i ett tätt filter som kan skapa ett undertryck. Kommer du ändå fram till att de ska vara mer flöde i karet (vilket jag betvivlar) så är det bara att sätta i en streampump på några tusen liter (http://www.pwss.se/home.php?cat=290)! Så skulle jag gå tillväga
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• hundraett
          • July 2014
          • 80

Ursprungligen postat av KristianE
          Vilken BTN? Är det Amazonas så trycker du den dikt an bakrutan eftersom den bygger ca 50cm ut från väggen ändå.
          Jag körde med 2st FX5or i min 1440 burk, funkade väldigt bra när man hade "småfisk". Nu kör jag rovfisk och har uppgraderat till sump, insåg just att jag hade matat drygt 500g räkor på 4dagar utan några som helst problem
          jag funderar just på amazonas, men har dock bara sett den på bild. Den är också bara 60 hög medan mitt ev akvarium är 70 cm, men det hade jag tänkt lösa med att lägga en 8 cm frigolitremsa i botten och låta gruset nå upp till kanten. Och oj, 50 cm är mkt, men är det med kanterna räknat? Och om den limmas direkt mot bakglaset, får det plats med filtermaterial? Hur stor sump har du? Sump tycks ju egentligen vara det klart bästa, men har fått intryck av att det finns viss risk för läckor.

Kommentar

• hundraett
            • July 2014
            • 80

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Oj.. 10 discus och 200 tetror, säkert någon fet mal eller 3..

Med hög temp och lugnt vatten kan den matningen som krävs ställa till trubbel..

eftersom jag inte håller discus lugnar jag mig med att säga att det är otillräckligt men jag hade spontant gärna klivit upp en division..
            Jag är rätt grön på det här med vattenkvalitet och så, men tänkte att antalet firrar borde gå då jag nu har runt 90 tetror, pansarmalar och liknande i ett 190l Trigon. Byter 50 procent i veckan, skrapar rutan varannan vecka och slamsuger aldrig gruset. Har heller inga tillsatser i. Fiskarna mår bra, har dock förlorat några ottosar nu när temperaturen konstant ligger på 30 grader (sommarvärmen). 10 diskusar kanske var att ta i, men 7-8 blir det nog, och så ngn fet mal på 15 cm

Kommentar

• KristianE
              • April 2012
              • 1443

Den bygger absolut mest på mitten i nederkant. Den bakgrunden är jäkligt stor faktiskt, finns lite bilder i min projekttråd om du vill kolla på hur den ser ut i lite olika vinklar.

Jag har en sump på 312l, tycker nog att läckagerisken känns ganska liten med sump. Det handlar bara om att ha marginaler.
              När mitt system står stilla har jag nästan 10cm kvar upp till kanten i sumpen så där kan inte nivån bli högre än så och pumpen hinner suga torrt långt innan akvariet överfylls.
              Sump eller droppfilter är ju helt klart dom bästa lösningarna rent filtreringsmässigt men dom har ju andra nackdelar istället.

Sen angående flödet så tycker jag att det låter snålt. Jag kör just nu en 15kubik dammpump i mitt kar och när jag kör den fullt så är det inte direkt strömt, visst det rör på sig men det är ingen storm direkt. Nu kör jag den inte fullt eftersom jag har så pass mycket filtervadd i första facket så att pumpen suger torrt men fördelar man flödet ordentligt så ska det väldigt mycket till för att det ska bli strömt i ett så pass stort kar.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• hundraett
                • July 2014
                • 80

Ursprungligen postat av åheim
                Bakgrundsfilter tror jag är en bra lösning och det ger dig bra valmöjligheter av filtermaterial och flöde. Jag skulle gå på 2st eheim compact 2000, varför inte 3000? Jo den har fördubblat wattantal för de extra 1000 liter den leverarar. 2000 modellen är förbluffande tyst och jag tror 2 såna räcker, man ska komma ihåg att det kan vara problem att dra allt för mycket vatten genom en bakgrund som helt bygger på självrinning,dvs. du kan inte forcera vattnet som i ett tätt filter som kan skapa ett undertryck. Kommer du ändå fram till att de ska vara mer flöde i karet (vilket jag betvivlar) så är det bara att sätta i en streampump på några tusen liter (http://www.pwss.se/home.php?cat=290)! Så skulle jag gå tillväga
                Tackar för tipsen! Tycker att 4000 liter i timmen låter galet mycket, borde ju räcka men vad vet jag. Vore skönt att ha allt inne i akvariet (för läckor) och enligt BTNs egna hemsida så behöver man inte göra rent något på flera år! Låter för bra för att vara sant tycker jag. I mitt 190l Trigon så gör jag rent det översta filtret var 14:E dag, och övriga filter sköljer jag rena en gång i kvartalet, och då är det mkt skit i dem. Tänker att det kunde vara värt att offra ca 5-10 cm mellan bakglaset och bakgrunden för att få ett så fantastiskt effektivt, billigt och praktiskt filtersystem om det nu stämmer med BTNs hemsida.

Kommentar

• hundraett
                  • July 2014
                  • 80

Ursprungligen postat av KristianE
                  Den bygger absolut mest på mitten i nederkant. Den bakgrunden är jäkligt stor faktiskt, finns lite bilder i min projekttråd om du vill kolla på hur den ser ut i lite olika vinklar.

Jag har en sump på 312l, tycker nog att läckagerisken känns ganska liten med sump. Det handlar bara om att ha marginaler.
                  När mitt system står stilla har jag nästan 10cm kvar upp till kanten i sumpen så där kan inte nivån bli högre än så och pumpen hinner suga torrt långt innan akvariet överfylls.
                  Sump eller droppfilter är ju helt klart dom bästa lösningarna rent filtreringsmässigt men dom har ju andra nackdelar istället.

Sen angående flödet så tycker jag att det låter snålt. Jag kör just nu en 15kubik dammpump i mitt kar och när jag kör den fullt så är det inte direkt strömt, visst det rör på sig men det är ingen storm direkt. Nu kör jag den inte fullt eftersom jag har så pass mycket filtervadd i första facket så att pumpen suger torrt men fördelar man flödet ordentligt så ska det väldigt mycket till för att det ska bli strömt i ett så pass stort kar.
                  Jag ska se om jag kan hitta din projekttråd, vore värdefullt att få se. Jag har inte övergivit sump som alternativ, men vet liksom på tok för lite om hur det fungerar, dess för- och nackdelar jämfört med tex filter och pump bakom bakgrunden. Vad gäller kraft i pumparna så vill jag ha tillräckligt så att det kan gå att kräma på om så behövs. För 1300l, kan då 6000 l/h vara tillräckligt? Det är inte hugget i sten att det blir discus i karet. Vill ha lite liv och rörelse i växterna. Hade tänkt ha ett utblås vid ytan och från pump två mer mot botten.

Kommentar

• ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

Även jag kör dammpump.. 13000 i timmen upp i ett droppfilter och en 3700lp/h cirkulation samt en annan 3700lp/h som går upp i ett mindre droppfilter för mekanisk filtrering.. Men jag belastar den burken hårt också så det går åt..

frågeställningen är väl egentligen om du hellre "kompromissar" med fisk än att ge dig in på överkurs-filtrering? Gör du det tror jag att storleken på karet och filtreringen kan ge ett helt gäng med showdiscusar om du kryddar lite extra på tekniken.. Du har de extra 500 litrarna som kan göra all skillnad mellan ett bra discuskar och ett kar i världsklass..

d http://www.ladda-upp.se/bilder/drldgxuvajnae/

Första bilden är ett "stort" discuskar och det andra är ett stort discuskar.. Även om inredningen kanske inte passar alla gör de där 2 bilderna i alla fall ett bra exempel på känslan av storleken..

Kommentar

• hundraett
                      • July 2014
                      • 80

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      Även jag kör dammpump.. 13000 i timmen upp i ett droppfilter och en 3700lp/h cirkulation samt en annan 3700lp/h som går upp i ett mindre droppfilter för mekanisk filtrering.. Men jag belastar den burken hårt också så det går åt..

frågeställningen är väl egentligen om du hellre "kompromissar" med fisk än att ge dig in på överkurs-filtrering? Gör du det tror jag att storleken på karet och filtreringen kan ge ett helt gäng med showdiscusar om du kryddar lite extra på tekniken.. Du har de extra 500 litrarna som kan göra all skillnad mellan ett bra discuskar och ett kar i världsklass..

d http://www.ladda-upp.se/bilder/drldgxuvajnae/

Första bilden är ett "stort" discuskar och det andra är ett stort discuskar.. Även om inredningen kanske inte passar alla gör de där 2 bilderna i alla fall ett bra exempel på känslan av storleken..
                      Har just läst din tråd till s.25, spännande och lärorikt. BTN du har är grym och jag gillar på det sätt den tar bort lådkänslan. Funderar på om man inte kan limma på en eller två BTNmoduler på kortsidorna där den stora tar slut? Om du har ngn bild på hur det ser ut bakom bakgrunden så vore det juste! Vad gäller filtersystem så får jag nog läsa på ordentligt, rena grekiskan än så länge, men visst kan jag tänka mig att krydda på en smula, bara det inte blir för mkt dagligt pulande.

Kommentar

• Likan
                        • April 2012
                        • 2611

Vilket filtersystem?

Jag räknade nyligen ut att jag har totalt (med filter, cirkulationspump/streamer/wavemaker etc) runt 5000l/h i mitt 450l akvarium.... Snäppet mindre i mitt 350l. men jag och fiskarna vill ha drag i vattnet. Gör rent innerfiltret vid vattenbyte och ytter nån gång per år när det behövs.
                        Jag kanske ska tillägga att jag har många malar som vill ha rörelse i vattnet.

Så att ha liknande drag i ett kar som är nästan tre gånger större vore otänkbart i MIN värld iaf. Men det är i min värld det.
                        Senast redigerad av Likan; 05 August 2014, 04:57.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• hundraett
                          • July 2014
                          • 80

Ursprungligen postat av Likan
                          Jag räknade nyligen ut att jag har totalt (med filter, cirkulationspump/streamer/wavemaker etc) runt 5000l/h i mitt 450l akvarium.... Snäppet mindre i mitt 350l. men jag och fiskarna vill ha drag i vattnet. Gör rent innerfiltret vid vattenbyte och ytter nån gång per år när det behövs.
                          Jag kanske ska tillägga att jag har många malar som vill ha rörelse i vattnet.

Så att ha liknande drag i ett kar som är nästan tre gånger större vore otänkbart i MIN värld iaf. Men det är i min värld det.
                          I min värld med, men det låter som om att jag bör upp på ca 5 gånger akvarievolymen. Kanske tre innerpumpar på 2000 l/h, om de får plats dvs.

Kommentar

• ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

Har just läst din tråd till s.25, spännande och lärorikt. BTN du har är grym och jag gillar på det sätt den tar bort lådkänslan. Funderar på om man inte kan limma på en eller två BTNmoduler på kortsidorna där den stora tar slut? Om du har ngn bild på hur det ser ut bakom bakgrunden så vore det juste! Vad gäller filtersystem så får jag nog läsa på ordentligt, rena grekiskan än så länge, men visst kan jag tänka mig att krydda på en smula, bara det inte blir för mkt dagligt pulande.
                            Kul

det kan man ju säkert göra på något sätt, det gäller nog att hitta rätt modul bara det är ju ditt estetiska sinne som säger vad du vill ha i din burk..

Tanken är ju att komma ifrån pulandet i största mån min teori är att filtret blir svagaste punkten om du använder såpass små pumpar och bakgrundsfilter.. Det behöver inte vara så men eftersom man ändå vill mata på discus rätt hårt och hålla en hög temperatur kan man nog härleda många problem med liknande kar till underfiltrering.. Även om 2 fx5or eller ett stort bakgrundsfilter låter som mycket filtrering i teorin behöver det inte vara så.. I mitt tycke finns det inget på marknaden som är dimensionerat för burkar över 1000l om man ska ha krävande fisk..

Det jag försöker säga är att det kommer säkert att gå bra även som du tänkte dig från början men för samma pris (förutsatt att du inte har allt du behöver liggandes?) kan du köpa dig mycket bättre marginaler och längre serviceintervaller för samma pengar..

http://www.hydrogarden.se/bevattning...5800l-tim.html (större och billigare pumpar)..

Kommentar

• simpson
                              • July 2012
                              • 666

Tackar för tipsen! Tycker att 4000 liter i timmen låter galet mycket, borde ju räcka men vad vet jag. Vore skönt att ha allt inne i akvariet (för läckor) och enligt BTNs egna hemsida så behöver man inte göra rent något på flera år! Låter för bra för att vara sant tycker jag. I mitt 190l Trigon så gör jag rent det översta filtret var 14:E dag, och övriga filter sköljer jag rena en gång i kvartalet, och då är det mkt skit i dem. Tänker att det kunde vara värt att offra ca 5-10 cm mellan bakglaset och bakgrunden för att få ett så fantastiskt effektivt, billigt och praktiskt filtersystem om det nu stämmer med BTNs hemsida.
                              Jag har ett modulfilter med en eheim liten dammpump på 1250l/tim som komplement till annat modulfilter och ytterfilter. Jag får göra rent mitt modulfilter minst 1 gång i halvåret...
                              Och det är stök att göra rent i ett modulfilter, skiten kommer tillbaka till akvariet etc.

Mycket lättare att göra rent ett ytterfilter, koppla loss det och ta det till badkaret och öppna det. Töm ut skiten och spola rent med duschmunstycket. När jag är klar spolar jag rent badkaret. Snabbt och smidigt.

Kommentar

Arbetssätt...