Svåra kalkavlagringar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrillaM
    • July 2014
    • 11

Svåra kalkavlagringar

Hej!
    Jag har letat i olika forum i snart två månader och jag hittar inget som hjälper.
    Har övertagit ett 540l akvarie där vattnet har torkat ur gradvis tills det var tomt vilket innebär att avlagringarna är djävulska. (Tidigare ägare blev svårt sjuk och akvariet blev lämnat åt sitt öde)
    Efter att ha tvättat rent akvariet från gamla alger och annat elände så kvarstod kalkavlagringar, jag började med rakblad men det hjälpte inte. Provade med ättika, citronsyra, vinäger, Coca-Cola och det som tog bäst var citronsyran men nu återstår hårda avlagringar som inget biter på. Citronsyran låg på i flera dygn men det bet inte. Gick över på det tyngre artilleriet såsom kalkosan, PRI, CillitBang, Vim, Saltsyra och säkert nån mer som jag glömt, utan resultat.
    När man skrapar så känner man i rakbladet att det är en beläggning så det verkar inte sitta i glaset som det kan bli när det är glassjuka, men det går tamejfan inte att få bort det.
    Är det någon som sitter inne på några knep? Kan man polera bort det eller ska jag låta det ligga verka flera veckor med tex citronsyra? Är det tålamod och muskelstyrka som är melodin eller ska man åka med det till återvinningen?
    Tacksam för svar.

Skickat från min iPad med Tapatalk
  • Wiie
    • May 2006
    • 124

Testat med Klorin??

Kommentar

• Bygert
      • March 2010
      • 2169

Fyll akvariet med vatten och låt det stå. Det är två syften med det, det ena är att när det kommer vatten länge på beläggningarna så kan de sakta luckras upp. Det andra syftet är att se hur illa det ser ut med vatten i. Ibland kan de se hopplöst ut när det är torrt men ganska ok när det är vatten i. Då kanske det inte behövs så radikala insatser och enda sättet att bli säker är att prova.

Annars, misslyckas allt annat så pröva med stålull. Det är klar risk för repor men är alternativet tippen så är det värt ett försök. Med lätt hand och lite omdöme kan det gå vägen, jag har fått rent hopplöst inalgade plastakvarier med stålull och plast är ju klart känsligare än glas. Stålull alltså men bara när allt annat är provat och det känns som tippen är alternativet. Börja lämpligen på bakrutan och se hur det verkar bli.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• henrikl
        • November 2012
        • 639

Är det riktigt illa kan du kolla med en glasmästare vad de tar för att byta ut framrutan...kanske är billigare att byta en ruta än att kasta och köpa nytt...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

Kommentar

• ChrillaM
          • July 2014
          • 11

Tack för svar, klorin har jag oxå provat det blev bara starka ångor som var irriterande för ögon och luftvägar men avlagringarna bestod.
          Det blir att fylla karet och se om det kanske löser sig med tiden, det jag märkt är att avlagringarna är som värst ca 2dm från botten och det beror väl på att koncentrationen ökat i vattnet varefter det dunstat. Baksidan och ena kortsidan är värst men det är ju läsbart med att montera en bakgrund och sidorna stör ju inte så mycket.
          Ska ge avlagringarna en ordentlig omgång till och sen fylla det.

Pratade med glasmästeriet och de hade ingen aning om hur man kan få bort det. Däremot va de intresserade av att sälja nytt glas men de kunde inte limma ihop dem.
          Funderade på att kolla med en bilvårdsfirma, då de brukar polera vindrutor och lyktglas osv, de kanske vet nåt.
          Ska jobba vidare med de tips jag fått så återkommer jag, tack så mycket!

Kommentar

• Fissure
            • July 2013
            • 153

De kalkavlagringar jag haft vid vattenytan gick bort med en JBL Blanki. Bästa akvarieglas rengöraren jag varit med om. Den ser brutal ut men lämnar inte en repa. Va det ända sättet att få bort mineralhinnan som satt sig på mitt kar också. Testade allt annat. Kan dock inte lova att den funkar. Ibland verkar det nästan som kalk kan "fräta" in i glas.
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

Kommentar

• heba
              • September 2013
              • 847

Håller med Bygert om att fylla akvariet och du kan även ha i ättika och sedan låta det stå.
              /Helene

180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

Kommentar

• ChrillaM
                • July 2014
                • 11

Nu har jag beställt ett JBL blanki, sen blir det att fylla karet efter att jag ha gett avlagringarna en omgång till. Just nu har jag bara attackerat en ruta då den har fått vara test.

Om jag nu fyller hela, hur mycket ättika ska jag ha i för att det ska verka?

Kommentar

• flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

Jag tycker att det låter som glaspest och mot det finns inget bot, ja förutom att byta glas.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• ChrillaM
                    • July 2014
                    • 11

Så här såg det ut när jag började...

Efter att tvättat bort det värsta såg det ut så här...

Ska ta nån mer bild när tillfälle ges. Just nu är det mer fokus på semesteraktiviteter än akvarieprojekt men jag får hoppas på regn nån dag så jag kan stå i garaget och pula vidare med akvariet...

Kommentar

• Fissure
                      • July 2013
                      • 153

Oj det var det jävligaste jag sett, måste ha varit med om mer än en urtorkning
                      Men du har gjort ett jävla jobb ser det ut som. Fungerade blankin eller den har inte kommit än? När jag rekomenderade den så hade jag inte en susning om att det vart så illa
                      Projekt : Rötter (450L Omstart)
                      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

Kommentar

• ChrillaM
                        • July 2014
                        • 11

Ja det är nog det värsta jag sett genom åren! Nu har jag skrubbat ytterligare med olika medel och svamp även försökt försiktigt med stålull men det biter inte. Det är en rand ca 2 dm från botten, så nu har jag fyllt hela karet med varmvatten efter att ha tvättat rent det och så får det stå så får vi se.

Blankin har inte kommit ännu, men det ska bli spännande att se om den funkar sen när det fått stå med vatten ett tag. Om inte annat kommer den till användning i yngelkaret för det gror ju igen hela tiden.

Ska bara skaka igång lystrandes så ska jag ta kort när det är vattenfylld så får d

Kommentar

• ChrillaM
                          • July 2014
                          • 11

Tjocka fingrar och touchskärm...!

... Ska bara skaka igång lysrampen så ska jag ta ett kort när det är vattenfyllt så får ni se hur det ser ut.

Kommentar

• flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

Hoppas det hjälper med envishet
                            Jag brukar säga till folk i min omgivning att ge f i blocket kar som varit misskött, när "kalk"ränder syns är det oftast irreversibelt.Googla glaspest så förstår du.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• ChrillaM
                              • July 2014
                              • 11

Tack, flygrc. Har haft funderingar på glaspest innan då jag läst olika forum men nu när allt annat inte hjälper så vet i fasen om det inte kan vara det trots allt. Har dock inte hittat nån tråd om att nån haft glaspest i akvariet, bara kristallglas och vaser. Men borde inte det gå att polera bort med nån fin rubbing eller smärgelduk? Det ser ut som det sitter på glasytan och inte i glaset. Ska åka till nåt glasmästeri och fråga, de var inte så hjälpsamma över telefon men åker man dit så kanske det finns nån som vet.

Har inte tänkt att ge upp hoppet ännu, har trots allt fått karet så än så länge ger jag mig inte. Förhoppningen är att det ska vara igång innan årsskiftet men det beror ju lite på.

Det såg inte så farligt ut nu när det är vattenfyllt, men jag ska kolla med rätta belysningen nån dag så får vi se...

Kommentar

Arbetssätt...