Golvoro

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sarodyroc
    • March 2014
    • 11

Golvoro

Hej!

Jag går med tankar att byta upp mig i akvariestorlek. Nu är det den där berömda oron för golvet som sätter käppar i hjulet... Jag bor i ett hus från 30-talet, trägolv, och det finns inte en enda rät vinkel i kåken. Jag förstår ju förstås att jag ska vara noga med att sätta bänk och burk i våg, men... Huset rör sig nog lite, golvet sviktar lite... Finns det några bra strategier för att slippa ofrivilliga husrenoveringar?
  • simpson
    • July 2012
    • 666

Ursprungligen postat av Sarodyroc
    Hej!

Jag går med tankar att byta upp mig i akvariestorlek. Nu är det den där berömda oron för golvet som sätter käppar i hjulet... Jag bor i ett hus från 30-talet, trägolv, och det finns inte en enda rät vinkel i kåken. Jag förstår ju förstås att jag ska vara noga med att sätta bänk och burk i våg, men... Huset rör sig nog lite, golvet sviktar lite... Finns det några bra strategier för att slippa ofrivilliga husrenoveringar?
    Om det rör sig om lite större byttor på +250 liter så när det varit vatten i det några veckor, kolla att det fortfarande står bra och att inget ben 'står i luften'.

Gör likadant någon månad senare, och sedan vår och höst så bör du hinna fånga upp den sättning som kan tänkas bli.

Kommentar

• ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

Vad är det för kåk och kar om vi börjar där..?
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Sarodyroc
        • March 2014
        • 11

Tack för ditt svar simpson! Lösningen är att fortsätta noja alltså? Då ska det nog gå bra

Jo, det är nånstans runt som minst 200 jag tänker mig, beroende på hur mycket plats jag kan frigöra.

Kommentar

• Sarodyroc
          • March 2014
          • 11

ettfettbranamn: Vad är det för kåk... Jag vet inte vad som är relevant riktigt men jag tar det jag antar påverkar temperatur och svajighet: Ett hemmabygge från 1930-talet, veduppvärmt dvs vissa temperatursvängningar, två våningar plus källare och karet ska vara på första våningen. Golvet är plankgolv och därunder hoppas jag verkligen att det finns ett bra bjälklag och sågspånsisolering som säkerligen är rejält ihopsjunken nu. Har dock inte jättedragigt golv men något kallare än resten av kåken är de förstås. Är det något annat som spelar in? Huset är gult

Kar: Tänker mig minst 200 liter, och skulle tro att det landar runt 200-300 för annars vet jag inte var jag ska placera gäster...

Kommentar

• ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

Jag tänkte på sådana saker som huruvida det är torpargrund, placering nära bärande väggar, vilien våning det står på, om du på något vis kan ta reda på golvets tjocklek, ex källare, då kan man lista ut hur tjocka reglarna är, har du några inspektionsluckor där du kan tänkas ta reda på tätheten i reglingen (ex om du lyfter på en tröskel) osv.. men är det ett såpass litet ska det till ett riktigt fuskbygge för att det inte ska hålla..

Kommentar

• ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

Gula hus brukar vara något starkare i konstruktionen än exempelvis röda..

Kommentar

• Sarodyroc
                • March 2014
                • 11

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Gula hus brukar vara något starkare i konstruktionen än exempelvis röda..
                Misstänkte det!

Huset är inte så stort så nära bärande vägg blir det var jag än ställer karet... Och min tanke om 200-300 är väl i ärlighetens namn dels pga husets storlek, dels pga min noja som åtminstone inte än kan hantera större literantal än så...

Jag är lite sugen på att bryta upp golvet på lämpligt ställe. Trösklarna är det finaste i hela huset men runt omkring kan jag bända loss grejer, jag är inte den som är den.
                Senast redigerad av Sarodyroc; 02 April 2014, 19:02. Anledning: missade ett ord

Kommentar

Arbetssätt...