Foderautomater

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jackli
    • August 2013
    • 37

Foderautomater

Jag tänkte införskaffa en foderautomat och funderar vilken som är bäst till ett 450 liter akvarium med diskus? Måste det vara en juvel automat som passar i luckan? Jag har också tittat på Eheim 3581 men då tror jag inte den passar i luckan utan jag måste ju då ha luckan öppen? Någon som vet??
  • simka
    • November 2013
    • 326

Jag har juwels foderautomat, till mitt rio 180. Den gör jobbet men inte så mycket mer. Jag har problem med att den inte ger tillräckligt lite mat. Men har inte haft problem med fukt i den som en del får. Den går att ställa in på en eller två utfodringar per dag.

Det medföljer ett lock som passar automaten så det blir 'ingen' öppning i luckan om man har rymningsbenägna fiskar :-)
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

Kommentar

• Jackli
      • August 2013
      • 37

Okey då vet jag en del om juvels automat. Nån måste väl ha erfarenhet om Eheim 3581 om det går bra att använda den till juvels akvarium och då om den passar i lilla luckan på locket?

Kommentar

• JiBe
        • November 2012
        • 135

Funkar juwels automat lika bra till flingfoder som granulat eller är det någon skillnad på de olika fabrikaten? Har ett Juwelkar och funderar på just juwels egna automat.

Kommentar

• simka
          • November 2013
          • 326

Granulat är att rekommendera i Juwelautomaten.
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

Kommentar

• JiBe
            • November 2012
            • 135

Då får det nog bli en sådan då Sorry för kapningen av tråden...

Kommentar

• Live2Ride
              • January 2014
              • 312

Det jag hört om eheim och de flesta andra är att dom ger väldigt ojämnt med mat. De bästa verkar vara de som har ett fack för varje portion.
              Denna blev jag rekommenderad av min handlare. Har dock inte testat den. http://www.zooplus.se/shop/akvarium/akvarieutrustning/automatiska_matare/278860
              Senast redigerad av Live2Ride; 14 March 2014, 23:31.
              /Lars

Kommentar

• Juni
                • February 2014
                • 613

Läste en artikel här om att inte låta någon mata fiskarna om man var bortrest. " de håller sig utan mat i minst två veckor" om det stämmer varför behöver man då en foderautomat? Gäller det även känsliga fisk arter? Har automaten något annat syfte?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Om man själv kommer och går och inte riktigt uppskattar det här med utfodringen så är ju en automat jättebra. Även om fisken överlever ganska lång tid utan foder så vill åtminstone jag att dem ska slippa den prövningen. Jag har flera automater som plockas fram när det behövs, har även under flera år kört dem som stödmatning kontinuerligt. Alla automater med roterande trumma (ej typ pet mate som har färdiga dagsportioner) klarar bara av granulat/pellets, javisst många tillverkare skriver att den klarar flingfoder men jag tycker det är fel att påstå det. Flingfoder absorberar fukt oerhört lätt och klibbar då ihop sig, sen gör flingornas form det omöjligt att distribueras på ett bra sätt genom en springa. Ungefär som att skaka slantar ur en spargris... Du får lov att slå upp ett större hål men då kommer alla slantar på en gång istället, men fyller du den med smågrus så går det bättre

Jag har eheim, hydor och sera.

eheim är bra och tillförlitlig och har en liten fläckt som går igång när fodertrumman snurrar för att hindra fukt att komma in när den är i neråtläge. Den har ganska sladdrig inställning för fodermängd.

Hydor är också bra och tillförlitlig och den har en finess att den börjar hacka när trumman snurrar för att på så sätt skaka och ge en jämnare fodermängd, jag trodde absolut att den var paj innan jag fattade vitsen Jag har den billigare modellen som inte har digital inställning och därför inte lika flexibel med utfodringstiderna.

Sera är stor och otymplig och min höll inte fodret torrt. Utfodringstiderna ställs in med piggar som man sticker ner, ungefär som en gammal timer. Svår att placera på ett akvarium.
                  Senast redigerad av åheim; 15 March 2014, 01:23.
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• noh8
                    • February 2014
                    • 5

Jag kör en Eheim som jag har inställd på matning tre gånger om dagen oavsett om jag är bortrest eller hemma. För att få jämn matning bör granulat användas då stora flingor kan fastna i hålet och göra mångden ojämn. Men med granulat har den fungerat klockrent.

Kommentar

Arbetssätt...