Någon med erfarenhet av att ha plastlådor som akvarie?
Plastbytta som akvarie
Kollaps
X
-
Tänker om det är möjligt.
Jag vill så gärna ha ett kar, men då jag inte har tillgång till bil så blir det lite kruxigt. Jag har fått tag i flera olika kar, men när jag väl lyckats låna en bil så har det redan blivit sålt. Tycker att det är onödigt att köpa nya kar då de kostar skit och ingenting begagnade och funkar oftast bra, ofta kan man även få komplett, medan min i butiker får springa runt och leta efter allt, plus att det blir mer än dubbelt så dyrt.
Så jag rensade vinden häromdagen och sg att jag hade lite olika plastbyttor och tänkte att jag kunde börja med ett litet kar. och frsöka få tag i ett större riktigt kar, men börja med ett litet. Det blir ju inte så mycket fiskar i början ändå.Kommentar
-
Plast är i sig inte fel till akvarium. Vill man ha ett riktigt dyrt akvarium så kan man skaffa ett i akryl. Det är speciellt saltvattensnördar med för mycket pengar som skaffar sånt för att få fram korallernas färger på ett mer naturtroget sätt, akrylen ger inte den grönton som vanligt glas har utan släpper fram färgerna utan förvanskning.
Det finns andra mindre burkar också. I zooaffärer brukar man hitta petboxar som blir alldeles förträffliga som akvarier. De är lite repkänsliga, annars är de snarast tåligare än glas. Storleken innebär ju begränsningar men inser man det så kan det bli bra. De fungerar utmärkt till räkor och andra småkryp och vissa fiskar typ killies går bra i åtminstone de större varianterna.
Sen går det naturligtvis att göra akvarium av ungefär vilken plastbytta som helst. Jag började ju min karriär med närfångat från närmsta damm i syltburkar så visst kan man göra en del med enkla medel. Fast allt blir ju både trevligare och bättre om man har någorlunda vettiga grejor så man får till det med insyn, skötsel, vattenvolym och allt annat som kan vara viktigt.Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
-
Även 200 går ju att stoppa på en pirra och åka buss med om man packar lite vettigt.. eller gud förbjude ta en taxi :/
Jag kanske inte problematiserar tillräckligt?Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
Normaliseringsprocessen..
(Kommunicerar enbart i tankevurpor)Kommentar
-
Finns för övrigt fler fördelar med akryl och har man råd med det bästa så varför inte skaffa det?Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
-
Det finns poänger med akryl men om det är det bästa beror ju på hur man värderar olika saker, det som är en fördel i en situation kan ställa till besvär i en annan. Som exempel, ett akrylakvarium isolerar mycket bättre för värme än ett glasakvarium. Det är bra om man värmer akvariet, då spar man ström på att slippa dra på med värme som bara rymmer ut ur akvariet. I många saltakvarier däremot så ger belysning, cirkulation och annat så mycket värme att bekymret i stället är att inte få akvariet överhettat. Ett väl isolerat akvarium innebär i det läget i stället att man får kyla burken vilket kostar i både el och investering.Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
-
Mm.. absolut.. men att aldrig få läckor, kunna dra en hammare i burken, klarheten, vikten, hur lätt det är att borra för diverse filterlösningar osv tycker jag uppväger för det.. men dessvärre har man ju inte råd haha.. så uppenbarligen håller jag ju med dig.. annars hade jag tagit mig råd haha..Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
-
Kan ligga något i det..Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
-
Jag har emellanåt guppys i plastlådor, funkar utmärkt till både yngel och vuxna honor. Bra att ha om man vill stapla dem på höjden också. Släng i lite najas, javamossa eller dylikt så behövs inget filter om du är noga med vattenbyten. Jag har även odlat honungsguramis i plastbyttor men då hade jag värmare och filtrering iofs.AKA: LizardkingKommentar
Kommentar