Juwel Lido 200l

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smultronbål
    • September 2012
    • 19

Juwel Lido 200l

Hej! Har precis satt igång mitt splitternya kar, Lido 200l. Dock tycker jag att bänken är instabil och med småbarn hemma blir jag extra nervös. Fler som har samma kar och kan uttala sig? Borde jag vara orolig, eller hålls det på plats trots nyfikna småttingar?
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

Juwel Lido 200l

Jag har ju själv Juwel i olika storlekar (180 och 450) och i dessa storlekar så är bänkarna oerhört stabila. Är bänken korrekt monterad? Hur känns den vek? Den är ju gjord för en vikt dubbel mot akvariets tyngd.
    Senast redigerad av Bluewing; 01 March 2014, 19:11.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

Kommentar

• smultronbål
      • September 2012
      • 19

Jag tycker att bänken är hög och att tyngdpunkten kommer högt upp. Tyckte akvariet rörde dig när jag kom emot det när jag planterade. Den är rätt monterad enligt instruktionerna jag fick med. Just det att tyngdpunkten är hög tycker jag gör det hela instabilt.

Kommentar

• Bluewing
        • August 2012
        • 10522

Ok. Står det på ett stabilt underlag med samma tryck på fötterna?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

Kommentar

• smultronbål
          • September 2012
          • 19

Det står på parkettgolv, med högtryckslaminat ovanpå. Golvet är rakt, mätte med vattenpass. Dock har jag ingen aning om var bjälkarna är i förhållande till fötterna på bänken.

Kommentar

• Bluewing
            • August 2012
            • 10522

Eftersom karet är tungt men smalt så räcker det med att en fot inte har fullt stöd underifrån för att bänken kan upplevas instabil. Mitt 180 juwel har 8 fötter. Det står på ny parkett lagd ovanpå annan parkett.4 av fötterna till måste jag skjuta under runda plastskivor för att akvariet ska stå maximalt stabilt. Nästan alla golv är ojämna. Det räcker med ett par mm skillnad för att det ska vara påfrestningar för bänken och akvariet. Testa med en stekspade av metall om du kan skjuta under den under någon av fötterna är mitt tips.
            Juwel Lido 120

Kommentar

• smultronbål
              • September 2012
              • 19

Tack för hjälpen. Kan inte skjuta under en stekspade under någon av fötterna. Det enda jag kan tänka mig är att golvet sviktar. Vi ska vid tillfälle tömma det och lägga en extra skiva under hela akvariebänken, måste dock ha barnvakt, så det får vänta ett tag.

Kommentar

• Bluewing
                • August 2012
                • 10522

Mitt golv under mitt 450 sviktade en hel del på vissa ställen. Då gjorde jag en skiva av tjock MDF som jag målade med elementfärg under (så det inte fastnar i golvet. Och vattentålig färg på sidor och upptill i samma färg som skåpet.
                Det blev så här med bänk och kar på:
                Klicka på bilden för större version

Namn: 450 uppställt 130525.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,9 KB
ID: 2156660
                Mannen som tror han är cool är jag själv.

Så här såg plattan ut innan karet ställdes på:
                Klicka på bilden för större version

Namn: Bottenplattan klar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,5 KB
ID: 2156661

Skälet till att jag målade plattan är att MDF suger lätt upp vatten och blir då missfärgad direkt och porös.
                Juwel Lido 120

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Lido är ju lite speciellt eftersom det är en kub och det gör ju att det blir lite rangligare! Men du ska inte oroa dig för att det ska braka ihop.
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• smultronbål
                    • September 2012
                    • 19

Jag har lugnat mig lite, men en mdf-skiva kommer jag att ställa under. Känns dock apjobbigt när det står fyllt och är ursnyggt scapat!

Kommentar

• Bluewing
                      • August 2012
                      • 10522

Skönt att du har mindre kriskänsla nu Men tror grundproblemet är det stötdämpande skiktet som är under parketten som gör det lite mjukt. Tror inte det kommer att braka ihop då du har jämt tryck på alla fötterna. Dessutom tror jag trycket från akvariet gör att underlaget trycks ihop under karet och flexar mindre sedan.
                      Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...