Tropicas Plant Growth System 60

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

Tropicas Plant Growth System 60

Jag har bestämt mig för att tillsätta Co2 i ett av mina nanos. Kör det hela på enklast möjliga sätt med Tropica Plant Growth System 60 som består av en engångsflaska med Co2 där man doserar via en skala på diffusorn/reaktorn:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Plant Care System 60 - pictogram table.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,1 KB
ID: 2184550.

Gissar att flaskan lär räcka en dryg månad för mig i ett nano som lär innehålla drygt 25 liter vatten med soil, rot och annat.. Systemet är ju billigt, enkelt och funkar för små burkar. Min favorithandlare på ZooHoo i Västerås beställde hem till mig, så det lär komma i morgon tidigast.
    Tycker det ska bli himla kul att testa Co2 i liten burk.
    I samband med att jag installerat den så ska jag börja smyga igång PMDD-gödning.
    Känns nästan skönt att ha ett så enkelt system att hålla koll på.

Skulle man köra med detta i en vas så räcker det ju hur länge som helst
    Senast redigerad av Bluewing; 24 February 2014, 15:56.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

Roligt att någon vill testa och utvärdera, men varför bygger du inte ett litet mäsksystem istället?
    Jag kan inte nog poängtera hur roligt det är att medelst flaskor och slang bygga saker som skall bubbla!

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Jag har funderat på det innan, men det är enklare att få detta att fungera när jag själv är ute och reser. Fru och blomvattnare kommer att fixa det hela. Sedan måste jag erkänna att jag ibland gillar att handla. Idag var en sådan dag
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Einarsson
        • May 2012
        • 2956

Tycker mäsk är rätt dåligt. Det är inte alls samma stabilitet i det och en jäkla massa labbande. Trycksatt behöver inte vara dyrt och är så mkt smidigare. :-) Blir nog bra det här blåvinge.
        350L Diskus

Kommentar

• Inger H
          • December 2008
          • 11248

Johnny, tänkte bara säga att du inte alls behöver tillsätta CO2 till den lilla C.parva. Min är grön och fin trots lysrör som skulle ha bytts ut för länge sen, dessutom står den ganska mörkt, men PMDD får den .
          Jag tror att ditt köp beror på att du vill handla prylar - killar är bara sådana och du är inget undantag .
          Så nu kan du avbeställa eftersom din lilla planta inte är i behov av den där manicken .

//Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

Ursprungligen postat av Einarsson
            Tycker mäsk är rätt dåligt. Det är inte alls samma stabilitet i det och en jäkla massa labbande. Trycksatt behöver inte vara dyrt och är så mkt smidigare. :-) Blir nog bra det här blåvinge.
            Att trycksatt är smidigare tänker kag inte argumentera emot. Men mäsk är inte dåligt.
            Man kan få precis lika mycket fart på växterna med mäsk som med ett trycksatt system. Och det går att prova sig fram så att man får det hyffsat stabilt också

Och Johnny, det ska bli roligt att se hur bra denna variant fungerar för jag har själv varit nära att köpa den en gång till en av mina mindre burkar.
            Men jag blev lite osäker på själva sprayflaskan.
            Så en bra utvärdering av dig så blir jag nöjd

Kommentar

• heba
              • September 2013
              • 847

Det skall bli spännande att se hur du tycker det fungerar.
              Jag har just startat upp med denna CO2 i mitt 60-liters kar, men upplever att diffusorn aldrig töms utan är fylld till 40% oavsett hur lång tid det går mellan påfyllningarna.
              Jag ser det som ett "insteg" i CO2-världen
              /Helene

180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

Kommentar

• HWH
                • March 2013
                • 2310

Jag har provat i 2 kar. Det är väldigt enkelt. Växer bra gör det, men om det gör från eller till vet jag inte. Det bästa är att soda stream pipen passar i slangen.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• Bluewing
                  • August 2012
                  • 10522

Ursprungligen postat av Inger H
                  Johnny, tänkte bara säga att du inte alls behöver tillsätta CO2 till den lilla C.parva. Min är grön och fin trots lysrör som skulle ha bytts ut för länge sen, dessutom står den ganska mörkt, men PMDD får den .
                  Jag tror att ditt köp beror på att du vill handla prylar - killar är bara sådana och du är inget undantag .
                  Så nu kan du avbeställa eftersom din lilla planta inte är i behov av den där manicken .

//Inger
                  Tur att du skriver i fet stil så man fattar Förstår att skillnaden är stor från kvinnors impulsshoppanden av Nanos och annat

Men i mitt 180 så har jag ju enbart sk. enkla växter och ett ordinärt ljus. Ändå blir växterna kraftigare, vattnet läckert syremättat etc. etc. Så man måste inte ha värsta växterna för att ha nytta av Co2. När växterna växlar upp med Co2 så kan du nästan se att vattnet blir "vitare" medan fiskarna lustfyllt rumlar runt bland de syremättade bladen.

Visst klarar man sig utan Co2, men det blir för de flesta växterna ett bättre liv egentligen. Du ger ju gödning? Varför inte ge kol också?

Sedan är jag riktigt positiv till mäsk och andra lösningar, men akvariet är litet och jag vill kunna styra lite hur mycket jag tillsätter nu när jag gör en test. Faller det väl ut kanske det blir kraftigare doningar. Det är inte bara öl som blir bättre av bubblor gott folk
                  Jag ska rapportera hur det går. Är det en usel lösning så är det inte farliga pengar man bränner.
                  Juwel Lido 120

Kommentar

• Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

Ursprungligen postat av Bluewing

Visst klarar man sig utan Co2.
                    Tihi, roligt. Ertappad, fångad..

http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• Bluewing
                      • August 2012
                      • 10522

Senast redigerad av Bluewing; 25 February 2014, 08:12.
                      Juwel Lido 120

Kommentar

• Inger H
                        • December 2008
                        • 11248

Förstår att skillnaden är stor från kvinnors impulsshoppanden av Nanos och annat

Jaja, man måste ju testa...

//Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Detta "system" kostar drygt 90 kronor.
                          Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...