Juwel Vision 450

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mackisch
    • December 2011
    • 18

Juwel Vision 450

Jag mätte nyss mitt akvarium som jag har haft i min ägo i flera år för jag funderade på hur mycket sand jag behövde eftersom jag tänker byta.
    Använde den här kalkylaton http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

Akvariet är då L: 151 cm B1: 61 cm B2: 40 cm H: 64 cm.

Det som jag blev så förvånad över att mitt akvarium som jag i alla år har trott är 450 liter är i själva verket 522 liter!!

Det är ju ändå en ganska stor skillnad på vattenvolym! Varför heter akvariet 450 om det inte är 450 liter? När jag har googlat runt lite så skriver de flesta affärer och privatpersoner att det är på 450 liter, till och med Juwel skriver det på sin hemsida..

Hur jag än räknar så kan jag inte komma fram till att det skulle vara 450 liter någonstans...

151x61x64= 589,5 liter

151x40x64= 386,6 liter

Och då såklart kalkylatorns uträkning med de exakta måtten eftersom det är välvt som använder någon formel som jag inte kan och det då blir 522 liter...

Hur går det här ihop egentligen? Och rätta mig såklart om jag har fel
    Gammal medlem i ny tappning 450 L fisksoppa, 93 L nystart, 32 L räkburk
  • Knax
    • November 2012
    • 1150

Tricket är ju att först räkna ut volymen på LxB2xH för att få veta hur stort akvariet är, bortsett från den välvda "delen". Sedan antar jag (något mattesnille får rätta mig) att man räknar ut den välvda delen som en del av en enorm (tänkt) cirkel, eller med hjälp av någon formel som tar hänsyn till välvningen.

Är det någon plastsarg högst upp ska den inte räknas med i höjdmåttet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

• Dopply
      • December 2012
      • 485

Jag får resultatet 521.9 när jag räknar det i den där räknaren..

Välvt-rektangulärt: L: 151 cm B1: 61 cm B2: 40 cm H: 64 cm.

Men om jag inverterar måttet B1 och B2 så får jag 454.2

Kommentar

• mackisch
        • December 2011
        • 18

Jo det står ju att man har använt en enklare formel som gör att det blir enklare att mäta akvariet. Men om det skiljer 70 liter så är det ju ganska mycket.

Och det är ju sant det där, nu mätte jag inte från maxvolymen som är en bit ner i akvariet.

Det kanske är 450 liter trots allt då? :o

Kommentar

• mackisch
          • December 2011
          • 18

Jag har insett mitt misstag. Åh så pinsamt

Maxvolymen är 7 cm nedanför den övre kanten jag bara snabbt mätte i farten utan att tänka till. Det betyder ju att akvariet då bara blir 57 cm högt och då är det en väldig skillnad på volymen, 464 liter blev det då och då har jag bara yttermåtten.

Suck, ibland så undrar jag vad jag egentligen lärde mig på alla dessa mattelektioner. Gick ju för fasen D-kursen för bara drygt ett halvår sen.

Kommentar

• simpson
            • July 2012
            • 666

Ursprungligen postat av mackisch
            Jag har insett mitt misstag. Åh så pinsamt

Maxvolymen är 7 cm nedanför den övre kanten jag bara snabbt mätte i farten utan att tänka till. Det betyder ju att akvariet då bara blir 57 cm högt och då är det en väldig skillnad på volymen, 464 liter blev det då och då har jag bara yttermåtten.

Suck, ibland så undrar jag vad jag egentligen lärde mig på alla dessa mattelektioner. Gick ju för fasen D-kursen för bara drygt ett halvår sen.
            Du letar nog på fel ställe efter felet, var inte matematiklektionerna (eller ditt lärande av dessa) det var fel på. Det var allmänt tänkande som gick fel...

Kommentar

• Knax
              • November 2012
              • 1150

SISU.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
              // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

Arbetssätt...