Juwel rio 240

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmaf123
    • February 2011
    • 30

Juwel rio 240

Det har blivit dags att införskaffa ett lite större akvarium, har nu lagt undan ett vitt juwel rio 240 l på hornbach som jag ska hämta på torsdag. Väntar med skräckblandad förtjusning, känns som ett helt enormt akvarium i jämförelse mot de två på 30 och 63 l som jag har sedan tidigare.

Planen är att ha sydamerikanska dvärgciklider, ett stim med pansarmalar, ett stim med tetror, ancistrus - mkt rötter och lite svärdplantor, vallisneria samt någon låg förgrundsväxt. Jag vill hålla mig till SA växter och fiskar, även om det inte kommer bli et klockrent biotop.

Jag har funderat på det här med bakgrund till akvariet. Bredden är endast 41 cm= känns väldigt smalt, så en tjockare bakgrund är ej ett alternativt. Frågan är om man ska investera i en slimline och isåfall vilken? Har hört att det är stag i akvariet(?) som gör att det blir svårt att få ner en BTN-slimline... Eller om man ska nöja sig med en svart baksida för att inte förlora viktiga liter?

Jag undrar också om det är nödvändigt med frigolitskiva mellan akvarium och möbel?
    Behöver man en frigolitskiva i bottnen på akvariet också om man vill ha stenar och rötter, och behöver denna isåfall silikonas fast?

Jag vill ju att det ska se så naturligt ut som möjligt och står och velar mellan julas blästersand och rådasand. Känns dock som att det är rådasanden som kommer vinna, gillar att den drar lite mot rött. Någon som har någon input i detta och vill rekommendera/avråda? Är det 0,4-0,8 man vill ha i grusstorlek?

Kommer säkert komma 1000 frågor till på vägen
  • emmaf123
    • February 2011
    • 30

Sen undrar jag om det är någon som har ett vitt möbelakvarium, är det mindre effektfullt eller är det snyggt?
    Har hittills bara sett detta kar ofyllt, och det var superfint, men det kanske inte ger samma känsla när det är inrett?

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Juwel rio 240

Du ångrar dig inte, vitt Juwel är skitsnyggt!
      En BTN slimline funkar fint att sätta ner i karet trots mittstaget. Vilken av sorterna är däremot svårt att råda dig om, det är tycke och smak som avgör där.
      Lägger man såpass mycket pengar på akvariet så tycker jag personligen att några hundralappar på en snygg bakgrund är väl investerade pengar!
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• HWH
        • March 2013
        • 2310

Håller med Anders helt. Vitt Juwel är skitsnyggt.

Ta dig en tur till Akvarielagret i Bromma och kolla, de har de flesta sorter bakrund framme så man kan se.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• Erikderek
          • March 2013
          • 718

Vitt är snyggt och smälter bra in i hemmamiljön. Du skall inte placera frigolit mellan akvarium och bänk, men mellan botten och rötter och stenar kan det vara en bra ide. Beträffande bakgrund, till mitt vita 240 Rio har jag en helt svart matt bakgrund, det ger en bra effekt och skapar ett djup tillsammans med min inredning.

EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

Kommentar

• Mattias H
            • September 2012
            • 70

Jag hade också köpt vitt om jag köpt nytt (nu blev det brunt begagnat istället)
            Jag kör BTN slimline amazon i mitt.

Hittade en halvtaskig bild i mobilen som jag lägger med.
            Klicka på bilden för större version

Namn: BTN bakgrund.JPG
Visningar: 1
Storlek: 131,2 KB
ID: 2154850

Kommentar

• henrikl
              • November 2012
              • 639

Svart bakgrund med mycket högre bakre växter och större rötter fungerar bra om du vill täcka stor del av bakrutan. Passar även bra in på en SA-biotop och blir snyggt.
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

Kommentar

• emmaf123
                • February 2011
                • 30

Ursprungligen postat av Mattias H
                Jag hade också köpt vitt om jag köpt nytt (nu blev det brunt begagnat istället)
                Jag kör BTN slimline amazon i mitt.

Hittade en halvtaskig bild i mobilen som jag lägger med.
                [ATTACH=CONFIG]65639[/ATTACH]
                Snyggt!
                Känner att jag absolut måste åka och kika på de olika btn slimlines! Så får jag besluta sedan om det får bli det eller om det blir budgetvarianten med svart bakgrund...

Är det svårt att montera dessa? Borde ju finnas med klisterremsa för oss otekniska

Skönt att höra att fler tycker att det vita akvariet är fint. Det får det bli! Tycker att det är lite synd att det är så långsmalt - proportionerna är snyggare på juwel rio 180, men samtidigt vill man ju ha de där extra literna... Skulle ha varit lite kortare och djupare, så hade det varit perfekt...

Kommentar

• HWH
                  • March 2013
                  • 2310

Nej det är inte så svårt att montera. Silicon att limma med och något att klämma fast dem med under torktiden är allt som behövs.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0446.jpg
Visningar: 2
Storlek: 103,1 KB
ID: 2154855
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• emmaf123
                    • February 2011
                    • 30

Ursprungligen postat av HWH
                    Nej det är inte så svårt att montera. Silicon att limma med och något att klämma fast dem med under torktiden är allt som behövs.
                    [ATTACH=CONFIG]65647[/ATTACH]
                    Ja det kanske till och med jag kan lyckas med

Hur många kg sand tror ni behövs till detta akvarium? två säckar á 25kg? Eller räcker det med en?

Och är 0,4-0,8 mm lagom storlek på gruset, eller är det för grovt för corydoras?

Kommentar

• kent1971
                      • July 2013
                      • 20

Juwel rio 240

Kolla på http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/ när det gäller sanden.

Kommentar

• HWH
                        • March 2013
                        • 2310

Jag har en halv i mitt 130 och 3 i mitt 720 så jag tror 1 säck per 250 är lagom. Men det är ju en smaksak i mångt och mycket.
                        /Helena,

Kommentar

• simka
                          • November 2013
                          • 326

Ursprungligen postat av ansjo
                          Du ångrar dig inte, vitt Juwel är skitsnyggt!
                          En BTN slimline funkar fint att sätta ner i karet trots mittstaget. Vilken av sorterna är däremot svårt att råda dig om, det är tycke och smak som avgör där.
                          Lägger man såpass mycket pengar på akvariet så tycker jag personligen att några hundralappar på en snygg bakgrund är väl investerade pengar!
                          Instämmer helt! Klart värt investeringen. Har haft vänner hemma som inte är inne i akvariesvängen och de tror att det är äkta berg/sten.

Ursprungligen postat av Erikderek
                          Vitt är snyggt och smälter bra in i hemmamiljön. Du skall inte placera frigolit mellan akvarium och bänk, men mellan botten och rötter och stenar kan det vara en bra ide. Beträffande bakgrund, till mitt vita 240 Rio har jag en helt svart matt bakgrund, det ger en bra effekt och skapar ett djup tillsammans med min inredning.

EK
                          Håller med EK, i instruktionerna för mitt Juwel fanns det t.o.m en lapp/symbol att akvariet ska stå direkt på bänken UTAN underlag. Det är antagligen löst genom deras plastkonstruktion som omger akvariet. Var noga med att placera ut stenarna innan du lägger i sand, så minskar du risken för att något rasar.

Ursprungligen postat av HWH
                          [ATTACH=CONFIG]65647[/ATTACH]
                          Instämmer även här, svårt är det inte att montera en bakgrund. Men det kan vara lite pilligt. Mät 2-3-4 gånger och kapa 1 gång för att undvika tråkiga misstag

Gjorde ungefär det du ska göra för ett par månader sedan. Staget i akvariet påverkar lite, jag sågade bara ut ett passande hål. Det kommer inte synas när du har vatten i karet sen eftersom det är ovanför vattenytan.

Några andra tips som jag hade nytta av:
                          • Lägg akvariet ner när du fäster med silikon så ligger plattorna bättre på plats
                          • Se till att få tryck på bakgrunden (antingen som HWH visar i sin bild eller som på min)
                          • Provmontera bakgrunden några gånger innan du har silikon på. Då har du "rätta knycken" när det är skarpt läge
                          • Monteringsförslag finns här: http://backtonature.se/sv/tips-trick...-installation/ (Se även de andra på samma sida)
                          • Ha tålamod, låt silikonet härda fullt ut. En tumregel är att det härdat klart när det slutat lukta. Att inte vänta tillräckligt länge kan ha förödande konsekvenser. (Bara att söka på forumet så förklaras det varför)
                          • Mät, mät och mät. Sen kapa

Jag klädde även in min filterburk i slimline. Observera att jag inte stängt till några hål till burken. Löste det genom att inte sätta bakgrunden hela vägen bak på filtrets gavel och genom att gröpa ur en utbuktning i slimlinen. Försöker visa i bilderna nedan. Är faktiskt inget jag vill rekommendera någon att göra, hade lite problem med reningen innan jag fick i en extra cirkulationspump. Så gör på egen risk (OM du klär in filterburken, frestas inte att släppa upp bakgrunden ovanför filtrers överkant, då slår det i ljusrampen)

http://postimg.org/image/5xc752je9/c4297cc6/ (Hur jag monterade bakgrunden)
                          http://postimg.org/image/dfjuxk1cn/
                          (Hur jag gjorde med filterburken)
                          http://postimg.org/image/96c718b1b/ (Den urgröpta delen för filterburkens övre intag, urgröpningen är större än vad som syns)
                          http://postimg.org/image/6p1jif0dt/ (Urtag för mittenstaget)
                          http://postimg.org/image/pnfxzqg7b/ (Slutresultat)

Lycka till och ta det lugnt, ställ in dig på att det tar några veckor innan du kan ha dina första invånare i ditt nya akvarium.

//Simon

* EDIT
                          Lagt till rätt bild för hur jag gjorde vid filterburken
                          Senast redigerad av simka; 26 November 2013, 19:28.
                          450L Malawi - Pågående projekt
                          180L Malawi - Avvecklat
                          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

Kommentar

• emmaf123
                            • February 2011
                            • 30

Ursprungligen postat av simka
                            Instämmer helt! Klart värt investeringen. Har haft vänner hemma som inte är inne i akvariesvängen och de tror att det är äkta berg/sten.

Håller med EK, i instruktionerna för mitt Juwel fanns det t.o.m en lapp/symbol att akvariet ska stå direkt på bänken UTAN underlag. Det är antagligen löst genom deras plastkonstruktion som omger akvariet. Var noga med att placera ut stenarna innan du lägger i sand, så minskar du risken för att något rasar.

Instämmer även här, svårt är det inte att montera en bakgrund. Men det kan vara lite pilligt. Mät 2-3-4 gånger och kapa 1 gång för att undvika tråkiga misstag

Gjorde ungefär det du ska göra för ett par månader sedan. Staget i akvariet påverkar lite, jag sågade bara ut ett passande hål. Det kommer inte synas när du har vatten i karet sen eftersom det är ovanför vattenytan.

Några andra tips som jag hade nytta av:
                            • Lägg akvariet ner när du fäster med silikon så ligger plattorna bättre på plats
                            • Se till att få tryck på bakgrunden (antingen som HWH visar i sin bild eller som på min)
                            • Provmontera bakgrunden några gånger innan du har silikon på. Då har du "rätta knycken" när det är skarpt läge
                            • Monteringsförslag finns här: http://backtonature.se/sv/tips-trick...-installation/ (Se även de andra på samma sida)
                            • Ha tålamod, låt silikonet härda fullt ut. En tumregel är att det härdat klart när det slutat lukta. Att inte vänta tillräckligt länge kan ha förödande konsekvenser. (Bara att söka på forumet så förklaras det varför)
                            • Mät, mät och mät. Sen kapa

Jag klädde även in min filterburk i slimline. Observera att jag inte stängt till några hål till burken. Löste det genom att inte sätta bakgrunden hela vägen bak på filtrets gavel och genom att gröpa ur en utbuktning i slimlinen. Försöker visa i bilderna nedan. Är faktiskt inget jag vill rekommendera någon att göra, hade lite problem med reningen innan jag fick i en extra cirkulationspump. Så gör på egen risk (OM du klär in filterburken, frestas inte att släppa upp bakgrunden ovanför filtrers överkant, då slår det i ljusrampen)

http://postimg.org/image/5xc752je9/c4297cc6/ (Hur jag monterade bakgrunden)
                            http://postimg.org/image/dfjuxk1cn/
                            (Hur jag gjorde med filterburken)
                            http://postimg.org/image/96c718b1b/ (Den urgröpta delen för filterburkens övre intag, urgröpningen är större än vad som syns)
                            http://postimg.org/image/6p1jif0dt/ (Urtag för mittenstaget)
                            http://postimg.org/image/pnfxzqg7b/ (Slutresultat)

Lycka till och ta det lugnt, ställ in dig på att det tar några veckor innan du kan ha dina första invånare i ditt nya akvarium.

//Simon

* EDIT
                            Lagt till rätt bild för hur jag gjorde vid filterburken

Tack för den utförliga beskrivningen och bilderna! Det hjälper! Nu blir jag ju supersugen, förhoppningsvis ska man ju ha det här akvariet en lång tid och då vill man ju verkligen få det snyggt.
                            Tycker dock att den bakgrund som heter amazonas inte ser lika naturlig ut som de andra, vilken ska man välja då om man vill ha sydamerikanskt tema på akvariet? hmm blir till att fundera på

Kommentar

• emmaf123
                              • February 2011
                              • 30

Sådärja, igår eftermiddagen silikonade jag fast bakgrunden i akvariet! Det blev basalt-gneiss och det ser riktigt bra ut so far. Har också börjat tvätta upp rådasanden. Har väl gjort klart en femtedel kanske

Nu måste jag höra med er. Det står på silikontuben (akva-stabil) att det är "stick-free" efter 1 timme men inte härdat förrän efter 1 vecka.(?!) Jag la några tunna strängar på varje skiva och nu så sitter det hårt och det luktar inte alls lika starkt. Är det för tidigt att fylla med vatten ikväll?

Kommentar

Arbetssätt...