Juvel akvarium 120liter pump till detta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nissenfissen
    • November 2013
    • 19

Juvel akvarium 120liter pump till detta?

Hej. Har köpt ett juvelakvarium men måste man ha ngn speciell pump till dessa? Har sett att detta akvarium har som ett "fack" i ena hörnet. Så ah, nu blev jag tveksam. Någon som vet? Annars hade jag tänkt köpa en Eheim-pump. Funkar det? Tacksam för svar.
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Juwelkaren levereras med ett fastlimmat innerfilter normalt men det är väl borttaget i ditt kar... Du kan använda vilket filter du vill
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Knax
      • November 2012
      • 1150

Fast om "facket" är Juwels filterlåda, som då alltså står kvar i karet, är det kanske enklast att se till att den är fylld med filtermatta och sätta en liten cirkulationspump (inte nödvändigtvis Juwels variant) i det för ändamålet avpassade hålet...

Filterbehållaren är svart och går hela vägen upp i akvariet. Är det den du menar med "fack"?
      // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

• Christer5

Det finns ett Juwelkit att köpa som passar filterlådan med pump och allt,men jag har tagit bort denna filterkassett och då kan man använda vilket filter man vill ytter eller vilket innerfilter som helst.

Kommentar

• Nissenfissen
          • November 2013
          • 19

Ja det är det jag menar m fack. Hm okej, vad exakt behöver jag köpa om jag väljer att göra som du förklarade? Ä inte så haj på det, har endast använt vanliga innerfilter i mina andra kar :s

Kommentar

• Nissenfissen
            • November 2013
            • 19

Svaret ovan va till dig #3

#5 om jag nu väljer att göra som du gjort, att ta bort själva facket; hur tar jag bort det? Blir det inte fult? :/

Kommentar

• Fissure
              • July 2013
              • 153

Får anta att det är ett Lido 120 liters du fått tag i.

Om den svarta behållaren inte sitter kvar och du vill köra standard grejjerna så får du köpa följande.
              Bioflow 3.0

Om den svarta behållaren sitter kvar och du vill köra med standard grejjerna för du köpa följande:
              Eccoflow 500l/h
              http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Filtration/Pumps/Pump-Juwel-ECCOFLOW-500-l-h-Int-ECCOFLOW-500.html

Diversion Nozzle

Värmare 100W

Filter media för Bioflow 3.0

1st Poly Pad 3.0
              1st Carbon sponge 3.0
              1st Nitrax 3.0
              2st Sponge fine 3.0
              1st Sponge Coarse 3.0

Vill du köra med eget filter så får du ta bort lådan (om du inte vill gömma insug osv från ett annat filter där i), har gjort det själv och det var lite småmeckigt men inga större problem om man bara har lite tålamod.
              Körde själv ner en mattskärare (bladet ute så långt det gick) och skar upp så mycket det gick på silikonduttarna det sitter fast med. Sen bände jag ut kanterna på lådan och de lossnade relativt enkelt. Var försiktig bara, sedan när lådan är borta så använder du ett nytt rakblad och skrapa försiktigt bort silikonet så mycket det går. Själv använde jag sedan ett medel från jobb som är en väldigt stark rengörare utan petroleum produkter i för att ta bort det sista fettet från silikonet.
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

Kommentar

• Nissenfissen
                • November 2013
                • 19

Tack för svar!
                Nix inget Lido. Jag försökte hitta vilken juwel-sort den kunde va men hittade inget:/ får nog messa killen som har karet å fråga.

Ang. Filter osv. Den svarta "lådan/facket" vad man nu ska kalla det för, sitter kvar, fast det finns lixom inget inuti det. Tack för alla länkar då vet jag vad jag ska kika lite efter. Så det går alltså ta bort själva lådan/facket? Funderar nästan på att ta bort å sätta dit ett vanligt innerfilter. Frågan är bara om det kommer se bra ut då det sitter en back to nature bakgrund i karet :s sitter dom hela vägen på bakre rutan eller kommer det va en bit som saknas nu om jag tar bort själva lådan?

Kommentar

• Knax
                  • November 2012
                  • 1150

Ursprungligen postat av Nissenfissen
                  Tack för svar!
                  Nix inget Lido. Jag försökte hitta vilken juwel-sort den kunde va men hittade inget:/ får nog messa killen som har karet å fråga.

Ang. Filter osv. Den svarta "lådan/facket" vad man nu ska kalla det för, sitter kvar, fast det finns lixom inget inuti det. Tack för alla länkar då vet jag vad jag ska kika lite efter. Så det går alltså ta bort själva lådan/facket? Funderar nästan på att ta bort å sätta dit ett vanligt innerfilter. Frågan är bara om det kommer se bra ut då det sitter en back to nature bakgrund i karet :s sitter dom hela vägen på bakre rutan eller kommer det va en bit som saknas nu om jag tar bort själva lådan?
                  Vänta tills du ser karet, för det där kan vara gjort hur som helst. Sitter filterlådan fortfarande fastsilikonad i glaset blir det tomt där den nu står. Inget som inte går att fixa med en "stuvbit" Back to Nature förstås, men frågan är hur bra det blir. Back to Nature (slimline) bygger man nämligen från höger till vänster, så att säga, framifrån sett. Vad har killen som ägde karet innan haft för filtrering?
                  // Mats, a.k.a. Knax

"All's well that ends." - Unknown

Kommentar

• Nissenfissen
                    • November 2013
                    • 19

Aha så pass, ja då blire ju tokigt å sätta en stuvbit på högra sidan nu då om jag skulle ta bort lådan:/
                    killen som har det nu har inte använt det va jag förstår, han köpte det men insåg att det va för stort för honom så han köpte ett mindre. Så feta har stått sedan han köpte det för ngra månader sen. Jag återkommer när karet är hämtat

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

....Killen som bara haft karet några månader borde väl ha pump och grejer till lådan kvar, verkar ju korkat att slänga bort det? Skulle det visa sig att grejerna inte finns kvar så kan du köpa en pumpskalle och sätta på ett insugsrör på den med en stor filterpatron på som du bara sätter ner i lådan och sen en slang på utblåset och ut i karet.
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Nissenfissen
                        • November 2013
                        • 19

Ja jag tycker oxå det låter korkat. Jg messa å fråga va det var för modell men han viste inte sa han :s det va ju oxå en variant man kunde göra det på. Ska kolla upp vad som blir bäst å billigast att lösa. Får ett 130liters kar med bänk + en back to nature bakgrund som sitter i för 450:- så det känns som att det är ganska värt det ändå. Vad tycker ni? Har för mig att btn bakgrunder ä svindyra!

Kommentar

• Nissenfissen
                          • November 2013
                          • 19

Nu har jag iaf köpt karet. Filter"lådan" var redan lös pga att någon redan skurit upp den. Men problemet är att det fattas en ca 10cm på bakgrunden nu om jag nu väljer att ta bort den som sagt, hur skulle ni lösa det billigast och smidigast?

Kommentar

• Nissenfissen
                            • November 2013
                            • 19

Och jag tror att det kan vara en juwel rekord 800. Ett kar på 110liter å inte 120 som han sa.

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

Ursprungligen postat av Nissenfissen
                              Nu har jag iaf köpt karet. Filter"lådan" var redan lös pga att någon redan skurit upp den. Men problemet är att det fattas en ca 10cm på bakgrunden nu om jag nu väljer att ta bort den som sagt, hur skulle ni lösa det billigast och smidigast?
                              Jag skulle beställa grov filtermatta och en pumpskalle. Här kan du köpa det du behöver: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...55d630eb082b0b Du bör nog ta 10x10x20cm och då klickar du bara i 2st

Sen när det gäller pump så tycker jag aquael är billig och bra: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...55d630eb082b0b

Du skär helt enkelt ett kyss i mitten på mattan nästan ända till botten sen trycker nu ner insugsskyddet på pumpen ner i mattan och placerar den bara i din filterlåda. Du kan behöva skära lite på mattan så det blir lite utrymme omkring för vattnet att flöda i lådan. Sen är det bara på med en slangstump på utblåset och ut genom filterlådan. Nu har du ett filter som kan gå långa perioder utan att behöva rengöras
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...