Mittstag i aluminium - popnit i rostfritt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

Mittstag i aluminium - popnit i rostfritt?

Hallå,

Jag monterade nyligen in en bakgrund i mitt ramakvarium och var därför tvungen att ta loss mittstaget. Nu när jag satte tillbaka det använde jag popnitar av rostfritt stål. Jag har läst lite om att rostfritt stål och aluminium inte fungerar så bra ihop p.g.a. galvaniska strömmar, så jag doppade nitarna i silikon innan jag nitade fast dem för att minimera kontaktytan mellan nitarna och ramen. Nu till frågan: Tror ni att det fungerar eller bör jag tömma akvariet och byta ut nitarna mot aluminiumnitar?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Har aldrig tidigare hört talas om att det skall vara problem att mixa aluminium med rostfritt stål. Är det inte det som brukar sitta i akvarier?

Nåväl OM det nu skulle vara farligt så vetre sjutton om det hjälper att doppa i silikon för detta lär väl slitas ner med tiden. Men som sagt jag tror du kan sova lugnt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• HelenLind
      • September 2012
      • 405

Jag tänkte inte ens på vad jag tog för nitar när jag satte tillbaka mittstaget. Snart ett år sedan och det ser bra ut än.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

Kommentar

• david87
        • June 2005
        • 710

Har då haft rostfria nitar ni ett år och än set jag inget. Men de gamla nitarna så släppte när jag höll på med akvariet

Sent from my ST27i using Tapatalk

Kommentar

• simpson
          • July 2012
          • 666

Ursprungligen postat av Wieder
          Hallå,

Jag monterade nyligen in en bakgrund i mitt ramakvarium och var därför tvungen att ta loss mittstaget. Nu när jag satte tillbaka det använde jag popnitar av rostfritt stål. Jag har läst lite om att rostfritt stål och aluminium inte fungerar så bra ihop p.g.a. galvaniska strömmar, så jag doppade nitarna i silikon innan jag nitade fast dem för att minimera kontaktytan mellan nitarna och ramen. Nu till frågan: Tror ni att det fungerar eller bör jag tömma akvariet och byta ut nitarna mot aluminiumnitar?
          När du blandar olika metaller så kan det bildas galvaniska element och den 'lägre' ädla metallen kommer korridera.

I detta fall så kommer aluminiumet att korridera om det blir korrision.

Men nu har du ett till problem, obehandlad aluminium som tex i en popnit avger ämnen i vattnet som kan vara dåliga för fiskarna och bör undvikas. Tex ditt mittstag och även ramen i ett ramakvariuim gjort i aluminium är eloxerat (ytbehandlat) och avger inte något dåligt till vattnet.

Så rostfri popnit är vettigt.

Kommentar

Arbetssätt...