Bra innefilter till 200-liters akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

Bra innefilter till 200-liters akvarium?

Hejsan har läst en hel del inlägg men blir verkligen inte klokare alls, snarare helt förvirrad!
    Jag har precis köpt ett 200 liters akvarium och behöver köpa ett innefilter och en doppvärmare.
    Som ja förstår de så är ett 150W jäger/eheim att föredra?
    Men sen kommer vi till innefilter som blir rena djungeln. Vilket märke är pålitligt? Inte allt för dyrt? Och framförallt är tillräckligt för att rena akvariumet?
    Tanken är att ja ska ha de vanligare fiskarna som tetror, ciklider, slöjstjärt, platy och malar, har inte riktigt bestämt mig än på den fronten! men det är de ja är mest intresserad av! =)
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

Ursprungligen postat av Emmelie
    Hejsan har läst en hel del inlägg men blir verkligen inte klokare alls, snarare helt förvirrad!
    Jag har precis köpt ett 200 liters akvarium och behöver köpa ett innefilter och en doppvärmare.
    Som ja förstår de så är ett 150W jäger/eheim att föredra?
    Men sen kommer vi till innefilter som blir rena djungeln. Vilket märke är pålitligt? Inte allt för dyrt? Och framförallt är tillräckligt för att rena akvariumet?
    Tanken är att ja ska ha de vanligare fiskarna som tetror, ciklider, slöjstjärt, platy och malar, har inte riktigt bestämt mig än på den fronten! men det är de ja är mest intresserad av! =)
    Fluval!
    Jag är mycket nöjd med min 20-30 år gammla Fluval4 som är kraftfull, men går lungt och tyst, dock vet jag inte hur kvalitén på dem är nuförtiden.
    Sedan har jag en något yngre Fluval4+ som skall i ett litet hörnkar på 80-90L när det sätts igång, men den är nog egentligen väl kraftfull för det karet och skall bytas ut mot något ytterfilter vad det lider...

1000L/h Kanske kan bli lite väl strömt, men de har ju reglerbart flöde!

Kommentar

• Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

Sedan ang. doppvärmare så är det ju så att hur hög effekt du behöver avgörs av hur många grader över rumstemperaturen du vill kunna ha i karet. Detta gör att jag själv har en 300w Eheim i mitt 200L, för hos mig kan det bli kallt på vintern när jag inte är hemma och eldar...

Kommentar

• Emmelie
        • August 2006
        • 107

Har funderat på en fluval 4 eller en eheim pick up 1012 men den kanske är alldeles för klen?
        Akvariumet kommer stå vid ett fönster och på wintern kan det tänkas bli lite kallt! Men akvariet har ett sådant där plastlock som ja sett många tyckt att värmen går upp i väldigt fort, man kanske helt enkelt får prova sig fram?

Kommentar

• Emmelie
          • August 2006
          • 107

Ursprungligen postat av Mr Woods
          Sedan ang. doppvärmare så är det ju så att hur hög effekt du behöver avgörs av hur många grader över rumstemperaturen du vill kunna ha i karet. Detta gör att jag själv har en 300w Eheim i mitt 200L, för hos mig kan det bli kallt på vintern när jag inte är hemma och eldar...
          Hur typ räknar man ut det förrsten? vi säger att ja har 17 grader i rummet på vintern, och ett 200 liters. vad krävs de för watt då? Har väldigt dålig koll! =D

Kommentar

• Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

Hur typ räknar man ut det förrsten? vi säger att ja har 17 grader i rummet på vintern, och ett 200 liters. vad krävs de för watt då? Har väldigt dålig koll! =D
            Jag kan kolla när jag kommer hem, fick med en tabell med en doppis jag köpte...
            Visserligen kanske det egentligen är bättre att ha två 150w om man vill uppnå en effekt på 300w med tanke på driftsäkerheten óch att de då får plats i karet! Jag fick sätta min 300w mer eller mindre diagonalt!
            Dessutom kan du ju i så fall testa om det räcker med en först, och det gör det säkert om du bor i ett normalt hus!

Kommentar

• Emmelie
              • August 2006
              • 107

Enligt anvisningen på hemsidan ska en 125W jäger räcka för upp till 260 liter, så det borde ju räcka till en början?

Kommentar

• Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

Det tror jag absolut att det gör, om man bor i ett normalt hus, men det gör inte jag så jag drog till liiite i överkant!

Kommentar

• Emmelie
                  • August 2006
                  • 107

hahaha ja jag bor på landet och det är inte alltid de är varmt inne de får ja säga! haha fast eldar ju inte

Kommentar

• henrikl
                    • November 2012
                    • 639

Tänk på att försöka tänka på vad för fisk du ska ha i akvariet när du köper innerfiltret. L-malar gillar högt utblås gärna 1000-2000 i ett 200 liters. Dvärgciklider vill ha mindre då räcker det med 600 i utblås. Platy och guppy och sån fisk är nästan nöjd med vad du än köper. Ett bra alternativ är ett filter med högt utblås som går att vrida ned...
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

Kommentar

• Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

Ursprungligen postat av henrikl
                      ...Ett bra alternativ är ett filter med högt utblås som går att vrida ned...
                      ...som till exempel en Fluval4...

Kommentar

• Seawinner
                        • September 2013
                        • 8

Vilken dop
                        pvärmare ska du välja, och vilken watt? Den här tabellen är bara ett riktmärke:

Storlek på akvarium:

• 20-45 liter 25w Doppvärmare
                        • 50-70 liter 50w Doppvärmare
                        • 70-120 liter 100w Doppvärmare
                        • 120-170 liter 150w Doppvärmare
                        • 170-250 liter 200w Doppvärmare
                        • 250-350 liter 250w Doppvärmare
                        • 350-720 liter 300w Doppvärmare

Här har du några grundregler.
                        Rekommendationerna ovanför fungerar med de flesta märken av doppvärmare, om dina akvariefiskar behöver en max temperatur på ca-26-28 grader. Har du har t.ex. Diskus fiskar, så vill du ha en temperatur på runt 30 grader, och då finns det en del doppvärmare med olika märke som tyvärr inte räcker till!

VA?
                        300w är väl ändå 300w oavsett märke på doppvärmaren? Jo, det borde ju vara så, men i verkliga fall så är det tyvärr inte så. Många tillverkare (även dyrare), har en tendens att avrunda antalet watt lite som de behagar. Det finns som tur var några som sticker ut från mängden. Exempelvis Eheim/Jäger doppvärmare. Eheim/Jäger är extremt kraftiga i jämförelse med många av konkurrenterna. Deras värmare på 300w fungerar bra upp till 1000 liter vatten, medan de flesta andra klarar upp till ca: 500 liter.

Hoppas detta var till hjälp

//Jonas

Kommentar

• Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

mängden watt på doppisen har fruktansvärt många olika parametrar.

vi börjar med rummet som det står i. Har det 23 grader, och karet skall ha 25 så krävs det en liten doppis.

Står det i drag, så krävs mer, likaså om det står utmed en dåligt isolerad vägg, eller väldigt bra isolerad vägg.

vidare så är det så att om man tar en för stor doppis, så finns alltid risken att den går sönder, den hänger sig, och då är det inte roligt när man kommer hem och hittar en bra hög med firrar, stendöda i 35 gradigt vatten.

vilket har hänt undertecknad 2 ggr.

allmänt finns det två huvudreglar man bör följa.

1) Max 0,5 Watt / liter vatten, dvs till 200 liter = 100 W.

2) Mycket hellre 2 x 50 W än en på 100 W. Om en går sönder så spelar det ingen roll.

Kokta fiskar göre sig bäst på middagsbordet, inte i karet !!
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Seawinner
                            • September 2013
                            • 8

Innerfilter till Akvarium

Innerfilter rekommenderas till ditt akvarium för att få en så bra vattenkvalitet som möjligt på ditt akvarievatten. Eheim och Fluval är dem filtren som är mest populära/florerar mest på detta forum och vilken av dem som är bäst... därom tvistar den lärde!
                            En sak är säker att Innerfilter är de mest använda filtren. De är enkla att rengöra och ger en utmärkt biologisk, kemisk och mekanisk filtrering. Ett innerfilter till akvarium innehåller olika sorters filtermaterial beroende på vilket man väljer.
                            Ytterfilter till akvarium. Fem fördelar (och Två nackdelar)

1. Väljer man rätt ytterfilter från början, så ska det klara av att vara i drift i ditt akvarium i månader utan att det behöver rengöras.
                            2. Akvariumet får en bättre biologisk balans, och blir renare. Detta beror på att du får plats med mer filtermaterial än i ett traditionellt innerfilter.
                            3. Enkelt att rengöra! Med ett enkelt handgrepp kopplar du bort ytterfiltrets behållare för rengörning.
                            4. Vid underhåll av filtret störs inte akvariets invånare på samma sätt som om du har ett invändigt filter.
                            5. Det är enkelt att påverka vattenvärden som tex. Ph genom att tillsätta torv eller kalk i ytterfiltrets behållare.

På minussidan så är det lite svårare att koppla in ett ytterfilter jämfört med ett invändigt filter.
                            Det finns också en teoretisk ökad risk för läckage eftersom slangarna går på utsidan av ditt akvarium.

Det sista jag ska skriva är några råd:
                            -Ta i lite vad det gäller liter/timme så ligger du bra till, snålar du är risken att du blir missnöjd
                            -Tänk på att det är en engångskostnad
                            -Lägger denna sista som en parantes för säkerhets skull då den är efter hur jag brukar ha gjort med mina kar ( jag själv väljer oftast filter som klarar mer än vad jag har i akvarievolym, till ditt 200l skulle jag tagit ett filter som klarar mer än dem 800L/H detta är då gällande ytterfilter då man kan reglera trycket senare genom att borra lite mer hål i tillbakaröret. Innefilter skulle jag köra 2 stycken 800L/H eller ett av dem lite svagare. Har man fiskar som gillar mer stilla vatten så kan man byta ut det extra innefiltret till en luftpump av starkare sort Eheims 400 med 2 utblås där du i så fall kan alternera mellan luftblås eller hörnfilter)
                            Tänk i alla fall på att du ska köra dina filter på fullblås som en av mina hjältar här på forumet skrev en gång.

Lycka till
                            //Jonas

Kommentar

• Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              mängden watt på doppisen har fruktansvärt många olika parametrar.

vi börjar med rummet som det står i. Har det 23 grader, och karet skall ha 25 så krävs det en liten doppis.

Står det i drag, så krävs mer, likaså om det står utmed en dåligt isolerad vägg, eller väldigt bra isolerad vägg.

vidare så är det så att om man tar en för stor doppis, så finns alltid risken att den går sönder, den hänger sig, och då är det inte roligt när man kommer hem och hittar en bra hög med firrar, stendöda i 35 gradigt vatten.

vilket har hänt undertecknad 2 ggr.

allmänt finns det två huvudreglar man bör följa.

1) Max 0,5 Watt / liter vatten, dvs till 200 liter = 100 W.

2) Mycket hellre 2 x 50 W än en på 100 W. Om en går sönder så spelar det ingen roll.

Kokta fiskar göre sig bäst på middagsbordet, inte i karet !!
                              Nu blir jag lite orolig faktiskt...
                              Jag har ju en 300w Eheim i mitt 200L beroende på att det under extremt kalla vinterdagar, eller om någon glömt att stänga luckan till vindsvåningen kan bli så kallt som ner till 15 grader i huset om jag inte är hemma och eldar, och då vill jag ju ändå att akvariet håller minst 25.

Är det större risk att en kraftig värmare som inte får jobba lika hårt hänger sig menar du??

Kommentar

Arbetssätt...