nytt jewel rio 240

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kickanpickan
    • December 2012
    • 5

nytt jewel rio 240

Hej har skaffat nytt på 240l och ska i med btn rocky, jag upptäckte dock att det finns som en "mittbalk" i akvariet under lysrören, går den att ta bort? Går själva toppen generellt att ta bort, vill inte slita sönder något:-/ och annars,hur är bästa sättet att göra det på? Eller har ni andra förslag? Bakgrunden är i en stor bit.

Är det någon som har förslag på lite ovanliga inte för stora fiskar tas det gärna emot med
    Tack mvh k
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

Mittbalken har jag läst att vissa tagot bort, men jag vet inte hur...

Är det någon speciell världsdel du tänkt dig fiskar ifrån? ?
    Senast redigerad av henrikl; 03 October 2013, 15:02.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

Den mittbalken ska inte tas bort då den är ett mittstag som motverkar att glaset bågnar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• Shepard
        • March 2003
        • 13992

Mittbalken på mitt Juwel Rio 240 går att ta bort, den har liksom "rännor" i ändarna, som man trycker fast i en kant. När man tömmer ut en del vatten, vid vattenbyten, så trillar den lätt ner, men den sitter mycket hårdare när akvariet är fyllt, och rutorna trycks ut mer. Mitt akvarium är gammalt, vet inte hur nya Juwel Rio 240 ser ut, om det är löstagbart mittstag eller om det sitter fast.

Du kan ta bort den (om det går) för att få dit bakgrunden, men den ska sitta där när akvariet är fyllt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

Kommentar

• MonkanS
          • December 2011
          • 861

Jag har för mig att jag läst nånstans här på zoopet om någon som delat på bakgrunden för att sedan silicona ihop den igen nere i karet.

Man bör nog inte ta bort den där mittstaget. Det finns ju en anledning till att den finns där. Det är ju ett stort kar och det blir ett stort tryck av vattnet mot glaset. Inte så kul om glaset skulle börja bågna. Händer det sedan något med karet så är det inte säkert att försäkringen gäller om de upptäcker att du tagit bort det.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

Kommentar

• david87
            • June 2005
            • 710

Går ju kanske att ta bort för att sedan sätta tillbaka. Har gjort det i mitt ramakvarium när jag skulle ha i en bakgrund. Men så satt de med popnitar bara så det var ju bara att borra ur och sen sätta nya när jag var klar

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Som sagt så är mitt stag löstagbart, och går utmärkt att sätta dit igen. Det som håller det på plats är vattnets tryck mot rutorna. När man tömmer ut vatten minskar utåttrycket på rutorna, och då trillar den lätt ner, men är bara att sätta dig igen när man fyller upp akvariet.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

Ursprungligen postat av Animaniac
                Som sagt så är mitt stag löstagbart, och går utmärkt att sätta dit igen. Det som håller det på plats är vattnets tryck mot rutorna. När man tömmer ut vatten minskar utåttrycket på rutorna, och då trillar den lätt ner, men är bara att sätta dig igen när man fyller upp akvariet.
                Mitt sitter limmat i alla fall..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• sauk1
                  • August 2013
                  • 35

Jag skar ut en liten fyrkantig bit i bakgrunden så att staget fick plats. Är det något du vill undvika? Detkommer ändå inte synas på ett fyllt Juwel-kar.

Kommentar

• kickanpickan
                    • December 2012
                    • 5

hej och tack för alla svar jag har nu tittat närmare och en är i plast och går ej att ta loss, av era råd så tar jag inte bort den eller ens försöker . Då kommer jag behöva dela eller karva i bakgrunden-jag ska ju ha filter bakom , kommer det bli stabilt nog när den är delad för att ha massa filtermaterial bakom ? henrikl- Jag ska ha ett ganska välplaterat akvarium har ingen aningom vilka jag tänkte ha i, har du/ni förslag.? mvh k

Kommentar

• Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

Jag fick kapa mitt stag för att få ner en bakrund i ett stycke, tänk på de när du väljer bakrund :P

Kommentar

• Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

Jag har haft något sorts mittstag som ser ut som en latta i mitt 200L av okänt märke...
                        Det lossnade en vacker dag och jag har näppeligen brytt mig om att sätta tillbaka det! Glaset bågnar inte för det!

Kommentar

• kickanpickan
                          • December 2012
                          • 5

Jaha, då har jag tröttnat på att få till bakgrunden, gjorde ett försök igår och sågade mig i fingret och lite fel i bakgrunden med��, kanten blev sne och gör jag den rak blir den för liten för akvariet��. Det får bli någon film som täcker baksidan istället. Unnade mig själv lite nya lyktögon som plåster på såren��, kul att pigga upp det lilla stim jag hade. Från det ena till det andra,
                          Köpte ett ytterfilter denna: Eheim Ytterfilter Pro 3 250 (2071), är det någon som har erfarenhet av det filtret? eller Eheims ytterfilter generellt?
                          Någon från Sthlm som har tips på bra affär där det finns fina växter?

Kommentar

• heba
                            • September 2013
                            • 847

Går det inte att dela bakgrunden på mitten - dela den i 2 delar som du sedan silikonerar (hur sjutton skriver man detta ord?) ihop?
                            Det brukar finnas en hel del växter på akvarielagret, men även Hornbach har haft en del fint när jag varit där på sistone.
                            Ge inte upp med bakgrunden - den är ju så fin!!
                            /Helene

180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

Kommentar

Arbetssätt...