Mini akvarium på förskola

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MojjanMajsan
    • September 2013
    • 2

Mini akvarium på förskola

Hej, jag tänkte höra om någon kunnig kunde lämna sina åsikter om följande:

I dag såg jag på dotterns förskola att dem har införskaffat ett akvarium, men jag reagerade starkt på det jag såg, men dem försäkrade mig om att dem hade bett om hjälp på zoo butiken och gör precis som dem hade sagt.

Men akvariet är på ca 5-10 liter och är en platslåda md lock, som jag tror är avsett för möss el liknande. Det fanns ingen pump eller så, utan inredningen bestod av sand på botten, 2 stenar, 2 växter. 1 guldfisk som redan hade dött så nu en ensam guppy.

Jag frågade om syret, men hon sa att dom byter vatten ofta så det var inga problem.

Kan någon kunnig avgöra om detta verkligen verkar bra, jag tyckte nämligen att det såg hemskt ut och tyckte väldigt synd om fisken.

Tacksam för svar!!
  • Kaffebarn
    • September 2013
    • 101

Jag tycker det borde vara mycket bättre om dom hade några räkor däri istället, bättre och roligare. Jag vet dock inte vad dom har för minikrav. Men guppyn är nog inte särskilt nöjd där

skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

Kommentar

• Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

Jag odlar guppys i 19liters akvarium, och där nånstans går det en gräns för minsta möjliga volym tycker jag. Dock behöver guppys ingen teknik. Däremot är det uppåt väggarna att ha en guldfisk i ett så litet akvarium.
      AKA: Lizardking

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Joakim: vad menar du med "guppy behöver ingen teknik"?
        Angående förskolan så är det märkligt att inte personalen -som ändå ska guida våra barn inte kan ta reda på fakta innan dem skaffar djur!
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• HWH
          • March 2013
          • 2310

Ursprungligen postat av åheim
          Angående förskolan så är det märkligt att inte personalen -som ändå ska guida våra barn inte kan ta reda på fakta innan dem skaffar djur!
          Förvånar mig inte alls. Hos de allra flesta är fisk bara fisk. Har aldrig reflekterat över att det skulle vara taskigt med en guldfisk i en skål innan jag själv skaffade akvarium.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• KristianE
            • April 2012
            • 1443

Det akvariet strider emot gällande lagstiftning. Jag har bifogat en skärmdump ur L80 som är det som gäller just nu.
            Lagstiftningen ger visserligen visst utrymme för tolkningar men ska man frångå den så bör man åtminstone veta att en guldfisk inte lämpar sig för den typen av "akvarium".

Klicka på bilden för större version

Namn: Screenshot_2013-09-25-13-01-22.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,3 KB
ID: 2149681
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• MojjanMajsan
              • September 2013
              • 2

Tack så mycket för era svar! Då var jag inte helt ute och cyklade med andra ord. Personalen sa att dom frågat på Zoo just för att det skulle bli bra allting, men detta såg för eländigt ut. Stackars fiskar.

Kommentar

• Kaffebarn
                • September 2013
                • 101

Vad jag upptäckt med mitt 23liters akvarium är att jag nästan jämt får fel hjälp på zoo butiker. Dom säljer på mig för stora fiskar och extra krävande växter trots att jag förklarat vad jag har för akvarium och förutsättningar

skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

En del butiker (säkerligen inte alla) verkar funka så att de tänker väldigt kortsiktigt, vill sälja här och nu, och tänker inte på döda fiskar, missnöjda kunder, och i slutändan dåligt rykte. Det känns nästan som att när man går in i butiken, så måste man förutsätta att det de säger inte är sant Tråkigt att det ska behöva vara så, och man blir ju lätt misstänksam även mot de butiker som är seriösa, även om de inte förtjänar det.

Det låter som om det är en petbox? Så´na är väl ytterst sällan lämpade som permanenta akvarier, de största kanske kan funka för räkor, eller kanske killies. De är väl avsedda för transport, odling av mindre fiskar, eller att tillfälligt husera ungar av t.ex reptiler eller smådjur. De större kanske kan funka som hem åt mindre djur. Men kommer man ut ur butiken med en petbox (eller liknande) när man gick in för att köpa ett akvarium, har väl nå´t gått snett nå´nstans. Tvärtemot vad många verkar tro, är mindre akvarier inte lättare att sköta än större, tvärtom. Valmöjligheten vad det gäller arter man kan ha blir ju också väldigt begränsad. Att skaffa ett för litet "akvarium" gör nog att många tröttnar, och tror att det är en jättesvår och tråkig hobby.
                  Senast redigerad av Shepard; 25 September 2013, 15:26.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

• Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

Ursprungligen postat av åheim
                    Jag menar att med täta vattenbyten och växter behövs inte filter. Det behövs heller ingen vågrörelse för tillsättning av syre genom pump/syresten etc. Guppys behöver heller inte ha uppvärmt vatten.

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                      Jag menar att med täta vattenbyten och växter behövs inte filter. Det behövs heller ingen vågrörelse för tillsättning av syre genom pump/syresten etc. Guppys behöver heller inte ha uppvärmt vatten.
                      En lite högre temp är att föredra till guppy och vill man sen ha ett tekniklöst kar så ställer det höga krav på skötsel och växter som växer fort och mår bra och med rätt ljus och näring och i en dagismiljö med tydligen total okunskap är det bara att glömma. Där måste man förlita sig på Vattenvolym och en effektiv biologisk filtrering
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Joakim Lundgren
                        • August 2006
                        • 631

Helt rätt där åheim att viss kunskap och ett visst mått av intresse krävs för att tekniklösa kar skall fungera. Jag lånade ut guppys och tekniklösa akvarium till mina pojkars dagis, men då var de smockade med najas samt att jag skötte vattenbyten.

Kommentar

Arbetssätt...